1. Jag sätter up pårlspont golv till tak.
2. Jag vill ha en bröstlist på en 120 cm höjd for att avskilja den nedre panel från övriga väggen för att kunna måla panelen under bröstlisten i en annan färg än den över…. Grått och vitt tex.
3. Övre kanten av bröstlisten kommer då att ha glipor där sponten går under listen. Det kan bli fult. Eller?
4. Kanske detta med list på en solid spont panel inte funkar så bra? Har inte sett det.
5 Traditionellt var detvå vanligast med slät vägg över bröstlisten men jag vill undvika at tapetsera och slipa etc. Och så är det lågt till tak så stående panel hela våggen kunde få det att se högre ut.
6. Lösning och idéer?

Det år ett hus från 1859 so reparerades …. på 60 talet…. så alting är slätt nu….tanken är att få igen den gamla stilen. Riktiga lister, foder och paneler etc.
 
Alternativet om du vill få det att stämma med hur man gjorde förr så är det antingen att måla all pärlspont i en kulör eller att måla som du tänkt men istället för en list målar du en smal enkel schablon eller en enkel linje i mörkare färg som delar den övre delen från den undre. Det ser förmodligen underligt ut att sätta på en list så som du skriver.
 
Eller att sätter på liggande panel först och sedan pärlspont nertill och bröstlist. Jag har snöat in lite på att ha panel hela väggen tyvärr. Det traditionella är väl tapetserad vägg. Hur bygger man en helt slät panel vägg utan skivor?

Med Spont blir det ju en fas springa. Men pärlspont nertill och en riktig bröstlst måste det vara får att se rätt ut.
 
Det beror på vad man menar med rätt. :) Det traditionella är just det jag beskriver, att om man har panel från golv till tak så är den antingen målad i en färg eller så har man den tvåfärgad och gör en tunn linje eller en smal schablon i mörkare färg över skarven mellan de två färgerna. Alternativt gör man schablonen strax ovanför där den undre och mörkare färgen slutar och då i samma färg som den undre mörkare.

Ska man hårdra det riktigt så hade man inte pärlspont i ett så gammalt hus, det blev vanligt först senare. Om man hade pärlspont var den både bredare och tjockare än den som säljs idag. Jag har inte sett exempel på kombinationen liggande/stående panel och jag har aldrig sett exempel på att göra som du skriver med en bröstlist på mitten och jag har sett många äldre hus.
 
Sophie skrev:
Det beror på vad man menar med rätt. :) Det traditionella är just det jag beskriver, att om man har panel från golv till tak så är den antingen målad i en färg eller så har man den tvåfärgad och gör en tunn linje eller en smal schablon i mörkare färg över skarven mellan de två färgerna. Alternativt gör man schablonen strax ovanför där den undre och mörkare färgen slutar och då i samma färg som den undre mörkare.

Ska man hårdra det riktigt så hade man inte pärlspont i ett så gammalt hus, det blev vanligt först senare. Om man hade pärlspont var den både bredare och tjockare än den som säljs idag. Jag har inte sett exempel på kombinationen liggande/stående panel och jag har aldrig sett exempel på att göra som du skriver med en bröstlist på mitten och jag har sett många äldre hus.
Jag kan tyvärr inte hålla med dig riktigt för pärlsponten kom i mitten av 1800 talet och var vanlig på andra halvan av 1800 talet för att försvinna på 1920-talet.

Bröstning var vanligt antagligen mest vanligt men helspontade väggar förekom så det kan nog gå på ett ut men du har alldeles rätt i att man ofta målade i två färger. Schabloner är jag mer osäker på och undrar om detta inte är ett modernt påhitt.
 
Men det skriver jag ju också att det fanns pärlspont men då bredare och tjockare än den som säljs idag. Efterhand blev den smalare och smalare och det fanns även pärlspont med en fuskpärla mitt på så den skulle se riktigt smal ut. Jag vidhåller ändå att det inte var så vanligt. Det beror i och för sig på vilken sorts hus det är.

Att man använde schabloner vet jag med säkerhet, jag har som sagt sett många exempel på detta.
 
Dat är mycket möjligt att det inte var pårlspont till brösthöjd. Det kunde nog ha vart grövre spont. Lister, foder etc. var som jag mins grova, dvs 100 mm bredd åtminstone. Det var min farmors hus och hon och farfar hade haft huset sedan 1920 eller så. Tror ej det hade byggts om efter original bygget. Huset var väl bara 60 år när farfar köpte det från en mycket gammal dam. Det var vedspis och kakelugnar förstås Byggt med 3 kammare plus kök nere och oinredd vind.Tills farsan byggde om på 60 talet, då rök all det gamla. Två av kammrarna slogs samman och har genomgående synliga takbjälkar så det kan bli en fin sal. Ett par fina dörrar finns än och det finns väl panel kvar i nån vägg så man kan få fram rätt panel profil. Om jag nu ger mig på detta så hyvlar jag upp allt in original profil det är säkert. Som jag mins så var den lik vad man kallar allmoge profil om man ser de tillgängliga hyvelstålen.
Men man kan ju ta fram special stål. Vi är alltså i planerings och möjlighetsfas ännu!

Vad gäller väggarna så blir det nog spont och list plus tapet, så var det ju det minns jag allt. Men hel pärlspont med målad schablon låter ju grannt men kanske lite uppsvenskt och finare……. inte så vanligt in Bohuslän? Men pärlspont har väl funnits sedan långt tillbaka? Fast kanske då i en kraftigare än den mera smäckra sekelskiftes stilen?

Men meningen år ju inte att gå tillbaka 1859. Det år ju ingen jäkla skansen. Ett levande hus ska väl spegla ALL sin historia inklusive nuet. Fast all plasten från 60 talet ska portas!!
 
Jag kan flika in med att jag håller på att riva ned ett rum ur mitt "hus" byggt antingen runt sekeskiftet eller så sent som -29, och där é det pärlspont överallt, överallt!, (under 2 lager glasfiberväv, 2 olika lager masonit, och ett treetex lager och papplagret såklart), det går från golv till tak. kan nog tom. varit så att det gick hela vägen upp igenom till andra våningen... det var väl billigast så på detta bygget.

(som en parentes kan jag säga att jag har inte ens spån i mellan "asfaltspappen" och innerpappen, bara luft)...
 
För att ts ska få det som ts vill i första inlägget får du sätta panel i två omgångar, först nertill, avsluta med bröstlist, sedan sätta panel stående på bröstlisten, då får du inga glipor.
 
Jo, jag tänkte nog på det, men det blir ju inte en dold övergång det heller.
Men hur går med sponten och golvlisten?
Det är ju samma problem där att det blir glipor mellan list och spont.
 
Den där glipan är inget som man tänker på, i varje fall inte mellan golvlist och panel. Det var ju så man gjorde. Alternativet är att ställa pärlsponten på golvlisten men jag tycker personligen att det ser konstigt ut.

Vi har pärlspont som är 12 cm bred i vårt kök tillsammans med golvlist som är ca 15 cm hög. Profilerna är kopior av original i huset.

ImageUploadedByByggahus.se1395585375.118726.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra exemple son visar både list över spont och spont ändträ mot list eller hörnkloss.

Så ska det bli!

Hyvlade ni profilerna själva? Fick ni tillverka special hyvelstål för att hyvla nya lister med den gamla profilen?
 
Jag kan inte släppa tanke på heltäckande panel. Men pärlspont blir för randigt tror jag från golv till tak.
Det är lågt till tak så liggande panel fungerar inte så bra och så verkar det så trendigt.

Men om man satte en 10 cm bred pärlspont under bröstlisten och stående slätpanel, mycket bred sådan, ovan bröstlisten och en maffig 10 cm bröstlist och en 15 cm golvlist, tror du kan det funka?

Jag vill ha den släta ytan ovan bröstlist men inte behöva slafsa med spackling och tapetsering. Och sä den massive känslan av träpanel. Nu är jag lite sjögalen man jag tänker 40 cm bred slätpanel. Jag det blir limfog då.
 
Hej Sophie! Jag undrar om du kommer ihåg hur tjock pärlsponten är som visas på bilden? Jag går i just dessa funderingar och funderar hur man får till dessa möten mellan, sockel, spont och foder. Jag vill ju inte ha en för tjock spont så att den livar med fodret och sockel.
 
Jag tror att man vanligtvis monterar pärlsponten först, följt av foder och sedan sockel. Då får pärlspontens tjocklek ingen större inverkan på slutresultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.