Efter mycket sökande lyckades jag slutligen få uppgift på de ytterdörrar som levereras till HusCompagniets hus. Anledningen till att jag sökte uppgiften var att den verkade så klen. Det visar sig att husets ytterdörr inte skyddar mer än vilken toalett- eller innerdörr som helst.

Ytterdörren består av två tunna träskivor med frigolit emellan samt en tunn folie. Den ger inget som helst inbrottsskydd. Brandskydd ger den inte heller. Någon uppgift om vind- eller vattenskydd eller formstabilitet finns inte. Det är helt enkelt en dörr som är anpassad för inomhusbruk. HusCompagniet levererar den som yttedörr. Det är således inte ens av betydelse vad dörren har för lås, eftersom dörrens konstruktion i sig inte ger något skydd. Inbrottsskyddet är satt ur spel.

Sannolikt har alla HusCompagniets kunder blivit lurade på samma sätt. Se upp med HusCompagniet.
 
  • !cid_image003_gif@01CEE211.gif
Byggjensa
Vilket fusk! Vidrigt
 
Det är väl ungefär så de flesta ytterdörrar är uppbyggda (trodde jag).
 
Vad är det för tillverkare?
 
Hur menar du att dom ska se ut då? Normalt har man väl en tunn plåt för formstabiliteten och inbrottsskydd, tycker mig ana det på bilden. vändlimmad furu är det ju så det är troligen rätt formstabilt redan där!
 
S
säkerligen kan du ändra dörren till en dyrare
 
Dörren är av fabrikatet Rationel (dvs samma koncern som exempelvis Velux). Dörren säljs inte i Sverige. Den har inte någon metall. Den har istället en aluminiumfolie, som utgör ångspärr. Denna dörr skiljer sig mycket lite från en vanlig innerdörr. Tillverkaren varken kan eller vill ange uppgift om täthet, stöldskydd etc.

Det finns en branschstandard bland de svenska trädörrstillverkarna. Denna dörr är väsentligt vekare i sin konstruktion.

Den går inte att sätta det "vanliga" Assa 2000 i dörren. Dörren är riktigt dålig.

Jag hade gärna valt en bättre dörr men hustillverkaren HusCompagniet har inte velat redovisa att den dörren som de levererade var så dålig. De vill inte att kunderna skall veta att de blir lurade.
 
Undrar om även en Diplomatdörr väger som en innerdörr?
 
Det är väl så att de flesta ytterdörrar har en tunn metallplåt, ofast AL, hos vissa tunn stålplåt. Den har som huvudsakligt syfte att göra dörren formstabil. Den skall minska risken fr att dörren blir skev, vid olika väderlek osv.

Plåten är i de flesta dörrar mycket tunn, 0,5 - 1mm. Mer behövs inte för formstabilitet. Om det nu bara är en tunn folie i den här dörren så kanske den är sämre än "normalt".
 
Den som vill får gärna köpa dörren av mig.
 
Redigerat:
Aluminiumfolie brukar ha en tjocklek runt 0,01mm och aluplåtarna 0,5mm. Tittar man på bilden o jämför tex med årsringarna så ligger tjockleken helt klart närmare 0,5 än 0,01mm.
 
Men hur fick du reda på hur den dörren var konstruerad? Eftersom du vet det nu kunde du inte få reda på det innan?
När man skall bygga så är det väl så att man går igenom sådant man vill veta och tycker är viktigt före kontraktskrivning så man får det som man önskar i görligaste mån. Husleverantören måste givetvis kunna upplysa dig om vilka ingående delar som du köper annars så köper man inte helt enkelt.
 
S
cecar33 skrev:
Men hur fick du reda på hur den dörren var konstruerad? Eftersom du vet det nu kunde du inte få reda på det innan?
När man skall bygga så är det väl så att man går igenom sådant man vill veta och tycker är viktigt före kontraktskrivning så man får det som man önskar i görligaste mån. Husleverantören måste givetvis kunna upplysa dig om vilka ingående delar som du köper annars så köper man inte helt enkelt.
man går ju igenom allt. man tittar ju inte bara på bild
 
SBH skrev:
man går ju igenom allt. man tittar ju inte bara på bild

Kan du förklara vad du menar,för det är väl precis det jag skriver eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.