Jag beställde en elbilsladdare inklusive installation. Jag jobbar med elinstallationer på högspänning men har ingen behörighet för lågspänning egentligen men brukar göra egna installationer hemma. Men nu när det var så billigt med avdrag för grön teknik så tänkte jag att det kunde vara värt att låta en "riktig elektriker" utföra arbetet. Det skulle jag inte gjort...

När jag kom hem efter installationen ville jag kontrollera hur arbetet var utfört så möttes jag av att täckpanelen i till elcentralen var bucklig och ej korrekt monterad, kopplingen inne i elcentralen var allmänt slarvig och kardeler spretade åt alla håll. En av faserna satt knappt fast så den kunde jag dra ur för hand utan att ta i, en annan satt fast med en fjärdedel av kardelerna, resten spretade ut åt sidan.

I ren frustration rev jag ut allt och gjorde om hela installationen men jag glömde ta bild på den ursprungliga installationen tyvärr. Vad tycker ni man kan yrka på för ersättning? Eller blir det svårt nu när jag inte kan bevisa hur det såg ut innan?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ja, du har ju inte mycket att komma med tyvärr, du måste ju låta firman åtgärda felen och om dom inte gör det kan det ju bli tal om nån ersättning.
 
  • Gilla
Purre och 6 till
  • Laddar…
Precis som ovanstående skriver, utan bevis är det i det närmaste helt kört, det blir ord mot ord. Möjligen har du en firma/elektriker på listan över att INTE rekommendera.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P Pereli skrev:
Jag beställde en elbilsladdare inklusive installation. Jag jobbar med elinstallationer på högspänning men har ingen behörighet för lågspänning egentligen men brukar göra egna installationer hemma. Men nu när det var så billigt med avdrag för grön teknik så tänkte jag att det kunde vara värt att låta en "riktig elektriker" utföra arbetet. Det skulle jag inte gjort...

När jag kom hem efter installationen ville jag kontrollera hur arbetet var utfört så möttes jag av att täckpanelen i till elcentralen var bucklig och ej korrekt monterad, kopplingen inne i elcentralen var allmänt slarvig och kardeler spretade åt alla håll. En av faserna satt knappt fast så den kunde jag dra ur för hand utan att ta i, en annan satt fast med en fjärdedel av kardelerna, resten spretade ut åt sidan.

I ren frustration rev jag ut allt och gjorde om hela installationen men jag glömde ta bild på den ursprungliga installationen tyvärr. Vad tycker ni man kan yrka på för ersättning? Eller blir det svårt nu när jag inte kan bevisa hur det såg ut innan?
Klantigt. Hur tänkte du?
 
Ja det var klantigt men blev frustrerad när jag såg vad man fick för installation när man anlitat en "elektriker". Sen hade jag väntat i över 6 veckor på installationen som skulle ta 3 veckor så jag ville börja använda laddaren och det hade jag aldrig vågat med tanke på risk för varmgång.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ta ett snack med firmans chef. Kanske mest för att få chefen att hålla lite koll på den montören.

Jag vet att i många elfirmor så får en mer erfaren elektriker hålla koll på nybörjarna. Och i många fall vill de ogärna ”tjalla”, utan de rättar misstagen. Chefen får aldrig klart för sig att Kalle är en katastrof som har noll koll och inte bryr sig.
 
  • Gilla
Elajomannen och 4 till
  • Laddar…
Och jag tror det finns medlemmar här som gärna vill veta vad det är för firma som man bör undvika.
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
Ironi när den är som bäst...
Det hade varit "lagligt" om du inte pillat på de... nu står du där med en installation som är olaglig:rofl:
Skämt o sido du ska absolut ringa företaget.
Frågan är om personen har egen behörighet eller kör på företaget eller.... lite vid sidan av...
Bilden är ju lite svårt att lösa nu.
Det går ju att anmäla till elverket. Så fråga vem som är montörer så du kan få med det i anmälan... kanske får lite fart på de hela...
Men nu kan du åtminstone sova gott om natten ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Installationen i sig är inte olaglig, det är arbetet med att göra installationen som är olaglig.
 
Ja jag kan ju bara beskylla mig själv för att jag tog saken i egna händer och att jag inte tog bild framförallt. Har kontaktat installationsfirman nu så får se vad dom svarar.

Jag beställde laddboxen med installation från Evify sen har dom i sin tur anlitat Easycharging för installationen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ett alternativ är väl att återställa som det var och ta kort, alternativt ringa och säga att det ser ut som skräp och att de ska komma och kolla på det.
 
M Mortsken skrev:
Ett alternativ är väl att återställa som det var
Fast då tycker jag man går över gränsen! Har man nu "klantat" sig och lagat det kanske det är bäst att svälja sitt "misstag" och gå vidare. Sen kan man naturligtvis ta en diskussion med chefen och framöver rösta med fötterna, men jag anser att tåget har gått för en formell reklamation.
 
  • Gilla
Storachefen och 6 till
  • Laddar…
Som tidigare säger - man kan absolut skriva ett mail till dem där du upplyser om situationen. Men formellt har du ingen makt då de inte fått en chans att avhjälpa felet.
 
E Elias Håkansson skrev:
Som tidigare säger - man kan absolut skriva ett mail till dem där du upplyser om situationen. Men formellt har du ingen makt då de inte fått en chans att avhjälpa felet.
De har ju haft en chans att göra rätt det borde väl räcka för proffs i dessa enkla fall. Kan ju lätt bli en ovana med lallande om trycket på fötterna blir för svagt.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.