nikasp
Jag vet inte om du kommer undan med att kalla det förråd eller kontor istället för sovrum (jag tror inte det):

"Ett rum får inte vara ”utan” ventilation. OBS. mycket vanligt att man delar på rum och göra flera rum av 1, osv. I Stockholm är det också vanligt att man gör om klädförråd, osv till sovrum. Detta blir då fel i ovk-besiktningen eftersom det måste finnas friskluftsventiler. Mycket vanligt vid renovering / ombyggnation, som sedan inte går igenom vid ovk-besiktningen. Viktigt att fråga före planerad ombyggnation. "

http://web.comhem.se/brf.draget/ventilation.htm
 
BirgitS
Nu kan man väl inte riktigt jämföra självdragsventilerande sekelskifteslägenheter i BRF Draget med TS:s 15 år gamla lägenhets med styrd ventilation men i vilket fall som helst så var det ju tänkt att TS skulle sätta in en ventil i väggen mot vardagsrummet och ha ventilation under dörren bredvid badrummet, dvs det går att ett genomströmmande luftflöde.
 
nikasp
Överluft är ju "begagnad" luft från ett annat rum som i sin tur förhoppningsvis har tilluft. I vårt fall hade förrförra ägaren bytt plats på kök och sovrum och helt säkert inte kollat av med styrelsen. Sen blev det stopp vid OVK och vi som ägde fick slanta ut 15'. Vi snackade först med en vent-firma som hade en bättre lösning än vad jag kommit på. Mailade över skisser och foton till besiktningsmannen som sa att det ska han nog kunna godkänna.

BirgitS skrev:
Nu kan man väl inte riktigt jämföra självdragsventilerande sekelskifteslägenheter i BRF Draget med TS:s 15 år gamla lägenhets med styrd ventilation men i vilket fall som helst så var det ju tänkt att TS skulle sätta in en ventil i väggen mot vardagsrummet och ha ventilation under dörren bredvid badrummet, dvs det går att ett genomströmmande luftflöde.
 
Förklara gärna hur du ska få luften att gå från fönstret genom din ventilation i vägg 1 när öppningen till vardagsrummet är konstant öppen.
Luften går alltid lättaste vägen.
Jag hade inte godkänt det upplägget du visar vid en besiktning.
Men det finns det säkert folk som inte tittar så noggrant på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.