Som sagt vi är överens att vi inte riktigt är överens Boviken. Men ändå överens att TS bör göra som min förklaring men kanske göra som du säger kring stenarna om hen vill och har tid.
 
Jag har tankar på att göra något liknande som "MattisH" har gjort. Har själv ett pargarage med grannen på motsvarande sätt & skulle behöva dubblera bredden för att kunna stå med två bilar i bredd. Har också asfalt idag & tänker mig eventuellt lite mörkare betongmarksten som färgmatchning med asfalten på garageinfarten & en gråare variant som gång in mot trädgården.

Om man ska bredda sin garageinfart på detta sätt, är det bara att sätta spaden i jorden? Eller måste man ha något bygglov eller liknande? Ska t.ex. grannarna tillfrågas? Bara så man inte står där med brallorna nerdragna.
 
Jag bara grävde.
 
Det är ju en trädgårdsgång som händelsevis råkar vara så utformad att det till nöds går att klämma in ett fordon där. :)
 
Ja fast i mitt fall så kommer det bli en aning bredare än en smal gång. Där av min frågeställning om det rent lagligt behövs någon form av godkännande för att anlägga hårdbeläggning isf den befintliga häcken, rabatten & gräsmattan som nu upptar detta utrymme?
 
Någon som vet vad oljegrus kan kosta? Och ungefär hur mycket kan behövas
om jag fyller med Grus först sen sista lagret med oljegrus ?
 
Du får asfaltera hela trädgården om du vill , så länge du inte höjer eller sänker marken för mycket, och då pratar vi om i alla fall en halvmeter. Finns ingen lag på att ha en viss mängd växtlighet.
 
Ingen som har köpt oljegrus och vet ungefär vad det kostar.
Och vad man kan köpa detta?
Hörde att man ska ha något lim till? är Oljegruset redan blandat med detta? eller måste jag köpa det vid sidan av
 
Hej igen.
Nu har jag fått höra att de tydligen slutat att sälja oljegrus för att det va giftigt?
Någon som vet om detta stämmer?

En annan fråga . Jag tänkte lite kanske är helt ute och cyklar.
Men om jag gör samma process som tidigare nämnt.

Gräva ner ca 30cm. Grus, padda sedan tex Betong eller cement över med Färg pigment (svart eller mörkare iallefall så det någorlunda smälter ihop med asfalten?

Håller detta om man tex kör med 5-10cm betong/cement ?

Och sen tänkte jag snålvarianten och inte beställa ut en cement bil m.m och göra detta själv.

Eller är jag som sagt helt ute och cyklar?
 
Har sett cementerade trädgårdsgångar med ett plattmönster i. Noterade att den var genomskuren med ca 5 meters mellanrum.
 
Jag jobbar själv med asfalt och är det något jag är alergisk mot så är det asfalts skarvar. Ny och gammal asfalt kommer inte att ha samma färg då den gamla har slitits mer under åren så jag hade helt klart kört på marksten eller gräsarmering. Marksten kan man få i mörka färger om du vill och gräsarmering får du lite grönt i =)
 
Hej igen.
Nu känns det som jag börjar få ordning på allt.

Jag åkte ner till Skanska (tyvärr satt det någon "praktikant" där som tyvärr inte viste NÅGOT)
Men Asfalt kross kostar 117 eller om det va 170kr plus moms för en kubik Om jag inte minns helt fel nu.
Och jag behöver ca 2kubik. Så det är ju som gratis..
Kan priset stämma?

Om man kör som planerat gräva ut runt 20cm. Fylla med grus och köra padda. Sen på med Asfalt kross och padda detta.

MEN: vad jag inte fick svar på va. Om det innehåller lim i asfalt krosset. Eller om det är något man kan köpa vid sidan av och hälla på under paddningen?!
Någon som vet detta?
 
Det låter oerhört billigt, och kan du verkligen lägga det själv så enkelt? Trodde det behövde vara varmt när man lade på det? Det finns väl liksom en anledning till att man går ihop flera stycken grannar och beställer hem en asfaltbil?
 
MattisH skrev:
Jag har breddat min uppfart på det här sättet:
[bild]
Hade det inte varit snyggare om ni enats med grannen o vilken färg garaget skulle ha? Tycker det ser mycket konstigt ut som det är nu.
 
Nej det ska vara olika färger. Huset är dessutom sålt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.