Tog precis ett kort ifrån mitt köksfönster.
Jag är ute efter att bredda min garageuppfart.
Garageuppfarten är nu liten och i asfalt
Och rutan jag gjorde är i gräs och lite sluttning som garageuppfarten.

IMAG1450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Asfalt är ett dyrt alternativ att lägga har jag förstått.
Men den ska samtidigt passa ihop med den gamla.
Fick tips om sånt som vv lägger ut på vägen för att laga hålor m.m (något slags grus ?)
och sedan köra med padda så skulle tydligen det bli hårt?

Annars får man lägga gatsten eller något liknande.

Jag känner en som har grävmaskiner.
Som hjälper till utan någon större kostnad.

Vad kan behövas?
Ta bort 30cm av gräset och jord.
Lägga någon plast och sedan fylla med något som blir hårt :)

Jag är kanske helt ute och cyklar och tips är välkommet.
 
Markduk i botten för att förhindra att jord och lera tränger upp är det normala. Tror du tänker på oljegrus, som jag tror är ett mellanting mellan asfalt och väggrus. Det är möjligt att det blir så tätt, kompakt och hårt att markduk inte behövs, men jag vet inte. Hörde av en kompis som lagt det i en lerig rasthage (för hästar) att det var suveränt. Det blev en hårdgjord yta som höll för hästar.
 
Det räcker att ta bort matjorden och gräva ner till fast underlag. Det har du snart gjort med en spade och lite vilja. Därefter fylla upp med makadam eller liknande. Kanske kan stenmjöl vara ett alternativ att ha som ytbeläggning, lär bli hårt när man packar det, om jag förstått saken rätt.
 
Kanon och tack för svaren.


Stenmjöl vilken färg är detta? vill inte ha tex gråt. ska helst va mörkare färg.som smälter ihop med asfalt.

Någon som vet vad sån oljegrus kan kosta och ungefär vad behövs för att fylla den ytan kan tänka mig det är runt 6 x 3 meter. Vilt gissat.
 
Vi asfalterade om vår garageuppfart förra sommaren. Kostade 250 kr/kvm inkl moms. Då hade vi själva grävt ur, lagt makadam och paddat ordentligt. Sedan la asfaltsläggaren på sista lagret grus, paddade och asfalterade. Det är värt varenda krona att ha hela uppfarten asfalterad, framför allt när man ska skotta snö och vill att det ska gå lite snabbt och lätt, enkelt fixat med "snösläde" nu. :)
 
Jag är nyfiken till vad du ska ha ytan till, för en bil får väl inte plats så länge du inte tar ner en del av häcken och flyttar stolpen?
 
Jag har två bilar och en liten båt och det är jobbigt att flyta ena bilen jämt när man ska ut med andra.
så behöver lite avlastningsyta
 
Stenmjöl är precis som du gissade oftast grått (åtminstone det jag sett).
 
Gräv ur 30 cm på med markduk sen 0-32 eller liknande 20 cm sedan padda det rejält. Därefter 0-16mm 8-10 cm med fall. Sedan paddning gärna fukta ytan på gruset så att det packas ordentligt. Sedan asfalt på detta eller fräsmassor från väggar av asfalt. Lägg ut detta en riktigt varm dag, padda reält så blir det ganska homogen yta på detta. Det smälter nästan ihop lite. Inte lika bra som asfalt men mycket billigare. Dessutom är det samma färg som "riktig"asfalt.
 
Boviken
Innan du lägger markduken se till att avlägsna stenar som du er och känner. Stenar kryper ju uppåt med åren och en sten som tar hål på markduken efter några år kan ju medföra generad vegetation.
 
<Växtlighet kommer till 99% uppifrån men visst det kanske inte är fel att ta bort stenar innan. Dock onödigt enligt mig.
 
Boviken
Kromo skrev:
<Växtlighet kommer till 99% uppifrån men visst det kanske inte är fel att ta bort stenar innan. Dock onödigt enligt mig.
Sten trycks alltid upp ifrån jorden, se bara bönder då det får plocka sten innan sådd för att stenar trycker upp. Men då menar inte jag att stenar växer som ogräs utan det tar lång tid. :)

Skulle då en sten trycka sönder markduken så kan jag garantera dig att inom 1-2år så tränger det ogräs upp.
 
Jo men duken ligger 30cm ner vilket ogräs rotar sig så långt ner? Men som ságt var det är inte fel men enligt mig onödigt. I så fall är det större risk med rötter enligt mig som kan ta sönder duken och börja växa uppåt.
 
Boviken
Jo det har du rätt i men jag ger en hint om att skall man göra ett sådant projekt så kan man även sno iväg stenarna. :)
 
Jag har breddat min uppfart på det här sättet:
148344_470054926685_6973581_n.jpg
 
  • 148344_470054926685_6973581_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.