Mycket snack om vad som är bäst, men hur stort är behovet, var bor du,och vad finns tillgängligt. Jag är övertygad om man väger in de parametrarna så kommer man till olika resultat beroende på var man bor. Alla som pratar sig varma för fiber, kostnaden för att få in den i huset överstiger nästan alltid det estimerade pris man får från entreprenören dessutom är det mycket vanligt att det priset är baserat på att man själv är deltagande i själva arbetet eller så lejer man bort även det men med en högre kostnad. Finansieringen är inte helt oviktig, skall det lånas pengar med blancolån med ränta på det. Snacket om värdehöjande på fastigheten har vi hört förr (kabel tv) men vem bryr sig om 10-15 år när det finns lite här och lite där. Enda möjligheten till värdeökning är nog om bostaden är i mycket miserabelt skick. För vem tror att fastighetspriset på kustsamhällena etc är beroende av om det finns fiber eller inte.
 
Orkade inte läsa alla inlägg tillslut...

Men har man möjlighet till Fiber kontra ADSL har jag svårt att se varför man inte ska välja Fiber nästan "oavsett kostnad". Folk lägger miljoner på att köpa hus och när det kommer till uppkoppling mot omvärlden så blir tusenlapparna viktiga.

Nej det går förmodligen inte att räkna hem investeringen men så är det väl med mycket man köper.
Många betalar mycket extra för bättre energiklass på grejer men kommer du tjäna på det i längden? Säkert inte alltid...
Iof hade vi kunnat gå upp högre i bud än fiberinvesteringen vid husköpet om huset hade haft fiber vid köpetillfället.

Använder man internet till att spela och speciellt fps-spel så är fibern helt oslagbar. Gick från ADSL till fiber och skilnaden var enorm på både ping och lagg. Även stabiliteten var betydligt bättre då ADSL kopplade ner sig ibland.

ADSL fungerar nog ändå för 99% av alla internet användare och så länge man har bra uppkoppling mot en bra station så är det ett billigt allternativ i förhållande till hastighet.

Om det inte krisar (typ bo i skogen) skulle jag personligen aldrig överväga att ha mitt internet över 3G/4G.
Fast alla är ju olika och har olika behov...
 
cecar33 skrev:
Snacket om värdehöjande på fastigheten har vi hört förr (kabel tv) men vem bryr sig om 10-15 år när det finns lite här och lite där.
Jag tror att vi snart är vi den punkt där fiber inte höjer priset på en fastighet, men att däremot avsaknad av fiber sänker priset.

cecar33 skrev:
För vem tror att fastighetspriset på kustsamhällena etc är beroende av om det finns fiber eller inte.
Ca en tredjedel av medlemmarna i vår fiberförening är sommarstugeägare. Ingen annan kategori var så intresserad och så villig att gå med i föreningen eller så beredd att betala priset för fiber. Att kunna förlänga helgerna genom jobba ett par dagar från sommarstugan här vid havet är något som för många är synnerligen attraktivt, och snabbt bredband är nyckeln till detta.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
LoJo skrev:
Men det är ju där i skogen som det fungerar bäst om du har signal på 4G Telenor/BBB
 
mycke_nu skrev:
Jag tror att vi snart är vi den punkt där fiber inte höjer priset på en fastighet, men att däremot avsaknad av fiber sänker priset.


Handen på hjärtat hur många behöver fiber för att koppla upp sig och jobba "hemmifrån"?

Ca en tredjedel av medlemmarna i vår fiberförening är sommarstugeägare. Ingen annan kategori var så intresserad och så villig att gå med i föreningen eller så beredd att betala priset för fiber. Att kunna förlänga helgerna genom jobba ett par dagar från sommarstugan här vid havet är något som för många är synnerligen attraktivt, och snabbt bredband är nyckeln till detta.
Intressant!
Handen på hjärtat hur många behöver fiber för att koppla upp sig och jobba "hemifrån"?
 
mycke_nu skrev:
Jag tror att vi snart är vi den punkt där fiber inte höjer priset på en fastighet, men att däremot avsaknad av fiber sänker priset.



Ca en tredjedel av medlemmarna i vår fiberförening är sommarstugeägare. Ingen annan kategori var så intresserad och så villig att gå med i föreningen eller så beredd att betala priset för fiber. Att kunna förlänga helgerna genom jobba ett par dagar från sommarstugan här vid havet är något som för många är synnerligen attraktivt, och snabbt bredband är nyckeln till detta.

Varför skulle det sänka priset?
Och vad menas med fastighet, en villa eller en bostadsrättsförening med 70 lägenheter?
 
Andy78 skrev:
Intressant!
Handen på hjärtat hur många behöver fiber för att koppla upp sig och jobba "hemifrån"?
I vårt fall fanns det inget annat trådbundet alternativ, ingen ADSL i stationen och telenätet skall raseras. Poängen var dock att just ägare av fritidsfastigheter här vid kusten var extremt villiga att skaffa fiber och dessutom beredda att betala.

Andy78 skrev:
Varför skulle det sänka priset?
Och vad menas med fastighet, en villa eller en bostadsrättsförening med 70 lägenheter?
Därför att folk snart kommer att förvänta sig fiber i alla bostäder. Saknas det blir bostaden mindre attraktiv och betalas därmed sämre. Det kommer säkerligen att gälla alla typer av bebyggda fastigheter.
 
Korvgubbe
Jag tror mycke_nu är inne på rätt spår, vi har snart en generation husköpare som växt upp i en värld med bredband och ser det som lika självklart som att lampan lyser när man trycker på knappen. Dessa kommer nog se avsaknaden av fiber som en brist och budgetera för det i sina bud.

Sen är det lite intressant att vissa saker måste betala sig, medan andra saker gärna får kosta. Ingen skulle väll hoppa över att sätta osb bakom gipsskivorna, men hur många generationer tar det sig innan det har betalat sig i den besparing som blir på plugg? ;)
 
Korvgubbe skrev:
Ingen skulle väll hoppa över att sätta osb bakom gipsskivorna
Inte du och inte jag kanske men med tanke på hur många enkelgipsresonanslådorutanosb som finns ute i landet så är nog "ingen" ganska många till antalet... ;):rolleyes:
 
Ligger något i det du säger.
Men när de får den där villan 2 miljoner billigare så är det helt plötsligt inte ett problem att surfa via ADSL eller 3G/4G.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Varför skulle det sänka priset?
På samma sätt som ett hus utan el, vatten, avlopp, eller farbar väg kostar mindre allt annat lika än hus som har motsvarande moderniteter.

Notera att det inte var så länge sedan som många av ovanstående ansågs som "lyx".
 
lars_stefan_axelsson skrev:
På samma sätt som ett hus utan el, vatten, avlopp, eller farbar väg kostar mindre allt annat lika än hus som har motsvarande moderniteter.

Notera att det inte var så länge sedan som många av ovanstående ansågs som "lyx".

Men då drar vi in fiber så spelar ovanstående ingen roll längre.
 
Andy78 skrev:
Men när de får den där villan 2 miljoner billigare så är det helt plötsligt inte ett problem att surfa via ADSL eller 3G/4G.
Problemet med att "surfa via ADSL eller 3G/4G" är precis lika stort oavsett vad villan har kostat. Men visst, skulle det skilja 2 miljoner i pris har man ju en slant över till att lösa problemet. Sen är det väl ingen som har menat att vi skulle prata om prisskillnader i dessa nivåer.
 
Andy78 skrev:
Ligger något i det du säger.
Men när de får den där villan 2 miljoner billigare så är det helt plötsligt inte ett problem att surfa via ADSL eller 3G/4G.
Nej, "gratis är gott", men nu är det ju aldrig någon som sagt att fiber till huset skulle motsvara ett värde av 2 miljoner. Det är ju helt klart för högt räknat. (Vatten och avlopp, eller el för den delen är ju inte värda 2 miljoner heller för den delen).

Nu är vi ju i mitt i omsvängningsperioden när folk kan kosta på sig att tycka att "Vatten inne är väl inget att lägga pengar på. Min kärring kan visst springa ut på gården, det gick bra för min mamma och hennes före henne"... Jag är övertygad om att vi är i samma period nu.

Nätet har på bara en generation gått från att vara science fiction till "klarar sig inte utan". Jag skulle säga att det är helt jämförbart med elektricitet för mina studenter. De skulle lika gärna klara sig utan elektricitet som tillgång till nätet. Och om man har tillgång så vill man vad tiden lider ha bättre tillgång. Jämför med elektriciteten intåg. I början så var det "belysningsströmmen", dvs man hade bara ett mycket begränsat use-case. Men det tog inte så många år innan helt plötsligt "allt" var elberoende.

Jag kan inte se några tecken på att inte nättillgång skulle följa samma kurva. Och vill man ha bra access som är framtidssäker så finns det (av fysikaliska skäl) bara fiber. Fysikens lagar tillåter inga andra realistiska allternativ.

Sedan är gräva jobbigt. Så vi kommer nog att få se ungefär samma utveckling som med elektricitet osv. dvs det tar 10-20-30-40-50 år innan man är rimligt klar och det är "självklart".
 
cecar33 skrev:
Men då drar vi in fiber så spelar ovanstående ingen roll längre.
Öhh, jag fattar inte... Klart att de gör. Men de är en "commodity". Dvs de är prispressade (nåja), och "självklara". Det finns ingen som skulle få för sig att argumentera för hus *utan* el, kallt och varmt vatten inne, avlopp, väg att köra på osv. Om några decennier så kan du lägga till fiber till ovanstående lista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.