lars_stefan_axelsson skrev:
J
"Trots priskriget på den svenska marknaden i våras är Mats Granryd övertygad om att han kan ta mer betalt för datatrafiken.
– Ja, det är jag. I USA betalar kunderna mellan fem och tio gånger mer för datatrafiken än här."
Det är värre än så..

Jag har ett AT&T abonnemang, och inte nog med att det är superdyrt ($30 för 3 GByte PLUS $20 för SMS som tydligen är en annan sorts data) så är det omöjligt att konsumera denna datamängd eftersom deras nät är så otroligt nedlastat.

Vänta bara, you ain't seen nothing yet.
 
Akahigi skrev:
Fast: 4G har ju ingen installationskostnad... Måste man gräva går ju fiber aldrig att räkna hem. (Väl?)
Tja, de brukar kosta att teckna avtalet, få modemet osv. Men det är ju billigare än att gräva, typiskt. Nu är anslutningsavgiften på fiber varierande, någonstans i intervallet mellan noll och 30000:- så det beror på. (Jag betalade t ex noll kronor. Andra priser för Gothnet har varit 5000:- och 15000:- och just nu vet de inte).

MEN, det var kanske inte den direkta prisskillnaden som sådan utan skillnaden mellan fast pris och ett rörligt pris som dessutom är svårt att få grepp om, en annan telekomspecialitet. Och risken att man råkar ut för en bait-and-switch, dvs att avtalen kommer att försämras med diverse spärrar, ökade kostnader, obegränsat som inte betyder obegränsat, upp-till, osv. osv. precis på samma sätt som skett i USA.

Detta får man naturligtvis jämföra med en större anslutningskostnad för fiber. Men denna är å andra sidan känd och kan slås ut över en lång tid (flera decennier, fiber ruttnar inte och det är grävningen som kostar pengar, utrustningen i konsumentändan är billig).

Bara som jämförelse. Jag betalar 250:- i månaden för 50/50 Mbit samt IP-telefoni. Om vi ponerar att jag betalat 20000:- i anslutning och amorterar det över 20 år, låt oss säga 1000:- om året så blir det bara 83:- extra per månad. Dvs, 333:-. Om vi tar ett "4G" abonemang ur högen, exv. Telia Mobil Flex mellan där det ingår hela 3 Gbyte "surf" innan det kostar extra så kostar det 400:- i månaden. Och det tycker som sagt branschen är för billigt.

Så det går tom att räkna hem min fiber redan idag, även om någon måste gräva.
 
Bredbandsbolaget kanske kan leverera bredband 60 till er adress? Denna anslutning använder telenätet.
 
För er som skaffar 4G, tänk på att 4G-abbonemangen (även det med så kallad fri surf) normalt sett har trafiktak och stryper hastigheten när man laddat ner mer än en viss mängd varje månad. Det påverkar förstås inte alla, men är något att fundera på.
 
En sak att tänka på om man utvärderar olika typer av bredband/nätverk är den minsta möjliga hastighet. Om man tex vill steama en film så är det ju inte så kul om man efter 1h tittande har 1-5min när filmen hackar. Fasta förbindelser är överlägsna trådlösa i dessa avseenden. Mycket mindre variation mellan högsta och lägsta hastighet under en given tid.
 
Akahigi
lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, de brukar kosta att teckna avtalet, få modemet osv. Men det är ju billigare än att gräva, typiskt. Nu är anslutningsavgiften på fiber varierande, någonstans i intervallet mellan noll och 30000:- så det beror på. (Jag betalade t ex noll kronor. Andra priser för Gothnet har varit 5000:- och 15000:- och just nu vet de inte).

MEN, det var kanske inte den direkta prisskillnaden som sådan utan skillnaden mellan fast pris och ett rörligt pris som dessutom är svårt att få grepp om, en annan telekomspecialitet. Och risken att man råkar ut för en bait-and-switch, dvs att avtalen kommer att försämras med diverse spärrar, ökade kostnader, obegränsat som inte betyder obegränsat, upp-till, osv. osv. precis på samma sätt som skett i USA.

Detta får man naturligtvis jämföra med en större anslutningskostnad för fiber. Men denna är å andra sidan känd och kan slås ut över en lång tid (flera decennier, fiber ruttnar inte och det är grävningen som kostar pengar, utrustningen i konsumentändan är billig).

Bara som jämförelse. Jag betalar 250:- i månaden för 50/50 Mbit samt IP-telefoni. Om vi ponerar att jag betalat 20000:- i anslutning och amorterar det över 20 år, låt oss säga 1000:- om året så blir det bara 83:- extra per månad. Dvs, 333:-. Om vi tar ett "4G" abonemang ur högen, exv. Telia Mobil Flex mellan där det ingår hela 3 Gbyte "surf" innan det kostar extra så kostar det 400:- i månaden. Och det tycker som sagt branschen är för billigt.

Så det går tom att räkna hem min fiber redan idag, även om någon måste gräva.
Nja, du måste nuvärdesberäkna de 20000... Väldigt svårt att få det att gå ihop.
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
Akahigi
mstrand skrev:
En sak att tänka på om man utvärderar olika typer av bredband/nätverk är den minsta möjliga hastighet. Om man tex vill steama en film så är det ju inte så kul om man efter 1h tittande har 1-5min när filmen hackar. Fasta förbindelser är överlägsna trådlösa i dessa avseenden. Mycket mindre variation mellan högsta och lägsta hastighet under en given tid.
Hade hållit med för två månader sen, men nu när jag testat så...

Hade aldrig tänkt köra trådlöst, har alltid hatat 3G. Men det här funkar, och verkar ha framtiden för sig avseende utbyggnad. Jag betalade 0 kr för modem och en hundring för frakt. Kan ju alltid byta över till ett adsl om det skulle tanka, men så här långt, helt fantastiskt bra. Plus att den routern faktiskt är bra, som hemnätverk betraktad. Trots att det är en D-Link :)

Trodde jag aldrig heller jag skulle säga...
 
Till våren så lär det krylla av Apple o samsung mobiler med 4G så då är det nätet kört åxå.
 
Akahigi
Nimajneb skrev:
Till våren så lär det krylla av Apple o samsung mobiler med 4G så då är det nätet kört åxå.
Äpplena hamnar ju på en annan frekvens. Men 3G har ju aldrig varit bra, inte ens när man var själv på det från början. Hade en kompis som skaffade 3 när de kom. Han hade aldrig täckning :)
 
Tja, mobilerna är jag mindre orolig för. Det som oroar mig är om 4G blir ett utbrett val för "fasta" anslutningar. Då snackar vi rejält bandbreddsutnyttjande. IP-TV, Netflix HBO etc. Jag står själv i valet och kvalet mellan ADSL 24 och 4G för tillfället. Kanske skaffa båda...
 
Akahigi skrev:
Nja, du måste nuvärdesberäkna de 20000... Väldigt svårt att få det att gå ihop.
Ja jag sket i det. Men det blir ändå inte någon milsvid skillnad. Säg en faktor två (4% ger 2.19). Och det hade jag i marginal ändå upp till de 400:- som vi jämförde med. 400:- som kan gå upp både för att leverantören vill ha täckning för sin investering på samma sätt och dels för att de som sagt ändå vill tjäna mer pengar (jämför 5-10 ggr i USA).

Så att det skulle bli så värst mycket svårare att få det att gå ihop håller jag inte med om.

Till detta så måste man ju också lägga att man får en mycket bättre tjänst (sett till bättre tekniska/fysikaliska garantier, inte nödvändigtvis realiserat) än vad man får med 4G (eller 5G eller XG).
 
Felde skrev:
ADSL fungerar toppen. Självklart är det inte fiberhastighet upp och ner men streaming av filmer och så vidare fungerar utan några som helst problem. Jag kör BBB 24 mbit.
Att ett köp av hus som ni båda gillar faller pga av avsaknaden av fiber känns extremt korkat (ursäkta uttrycket).

Vad är det som "kräver" fiber som din sambo pysslar med ? ;-)
Jag håller helt och fullt med dig om att det är en korkad orsak till att ge upp huset! Säg det till min sambo;)
Min sambos stora hobby är tv-spel och dataspel (och jag får väl köpa det, han har även en sjukdom som gör att han har ont väldigt ofta och därför vill roa sig med såna saker), och visst är det bekvämt med fiber som vi har nu och det går snabbt att ladda ner filmer när vi vill osv. men jag kan ju tycka att vi kommer ha annat för oss än sånt.. och att vi kan klara oss ett tag till innan det förhoppningsvis kommer fiber!!

Men jag vet inte hur jag ska kunna övertala min sambo.. kanske egentligen behöver mer hjälp med det ;)
 
Skaffa två Adsl och bundla dem så får du dubbel fart ;)
 
Lite "reality check" kanske är på sin plats:

Dataspel erfordrar inte så ruggigt snabb hastighet, det är lågt "ping" (svarstid) som är avgörande.

Nedladdning av filmer går sällan snabbare än 5-10Mb/s såvida du inte tankar ned från grannen som sitter på samma fibersnöre. Flaskhalsar sitter på andra platser i nätet, oftast är den server du tankar från som är 'strypt' så att fler kan ladda samtidigt.

Höga hastigheter (stor bandbredd) är egentligen bara nödvändigt om du har många parallella aktiviteter, t ex familj med flera tonårsbarn där det spelas, laddas ned, tittas på HD IP-TV mm mm samtidigt. Men, även där räcker faktiskt ADSL 24-30 för de allra flesta.

Det är trevligt med en Ferrari men om det överallt är köer och hastighetsbegränsning....
 
  • Gilla
Felde
  • Laddar…
5-10Mb/s motsvarar ungefär 50-100 mbit.

Snabb ping borde han vara ute efter. Ladda film kan han väl göra på natten isåfall, lite framförhållning får han väll ha ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.