Teleavtal brukar dock inte ändras om man inte säger upp dem. Däremot kan de vanligen inte nytecknas efter några år. Vill man då ha ett nytt avtal med andra tjänster eller utrustning, ja då åker man dit på dom nya villkoren.

De långsiktiga trenderna är:
Trådlöst: Långsammare och dyrare (begränsas av naturlagarna, Googla Claude Shannon)
Fiber: Snabbare och billigare (inga begränsningar ens på horisonten, tvärtom)
Dataförbrukning: Kraftigt ökande (you ain't seen nothing yet.)
 
Ja, fast som Mats sade, så finns det typiskt redan tillräckligt i teleavtalens finstilta text för att försämra/begränsa i efterhand, utan att behöva ändra i avtalet som sådant (eller skrivningar som gör att man kan ändra avtalet). Så man måste vara försiktig innan man går på reklamen.
 
Självklart, jag hade inte precis tänkt skrota fibern här hemma. :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Och för mitt Bahnhof abbonemang via fiber (50MEGAbps upp/ner, IP-telefoni ingår betalar för samtal) så gäller:
260:- per månad och inga begränsningar öht... ;)
Jodå, du har en stor begränsning: Du kan inte ta med dig bredbandet på semestern:)

Sen är det ju ganska ointressant om gränsen är 10 GB eller 100 GB om man bara gör av med 5 GB i månaden. Jag tycker alldeles för många fokuserar på att "allt ingår" när det ändå kostar mer än vad man gör av med så att säga.

Så länge begränsningarna inte begränsar mitt användande så är de inga begränsningar för mig.
 
Jag kan välja mellan 100Mbit och 1000Mbit kommer dock aldrig komma upp snabbare än 100 så jag har inte prövat.
 
Nerre skrev:
Så länge begränsningarna inte begränsar mitt användande så är de inga begränsningar för mig.
Nej det har du helt rätt i. Det gäller dock att begränsningarna inte begränsar dig eller din familj även i framtiden. Tittar man lite på hur utvecklingen gått de senaste 10-15 åren så är det väl ingen djärv gissning att även "normalhushåll" kommer att kräva både hög bandbredd och stor trafikvolym i framtiden. Då tror jag definitivt att fiber är ett säkrar val än någon "mobil" lösning.

Men visst, speciellt portabel vid semesterresor blir nog aldrig en fiber...
 
Alfredo skrev:
Nej det har du helt rätt i. Det gäller dock att begränsningarna inte begränsar dig eller din familj även i framtiden. Tittar man lite på hur utvecklingen gått de senaste 10-15 åren så är det väl ingen djärv gissning att även "normalhushåll" kommer att kräva både hög bandbredd och stor trafikvolym i framtiden. Då tror jag definitivt att fiber är ett säkrar val än någon "mobil" lösning.

Men visst, speciellt portabel vid semesterresor blir nog aldrig en fiber...

Men hur mycket Bandbredd behöver man egentligen i ett hushåll?
 
Andy78 skrev:
Men hur mycket Bandbredd behöver man egentligen i ett hushåll?
Ja någon "siffra" vågar jag mig inte på att ge. Det beror på är väl ett svar. Ensamstående som läser lite tidningar och betalar räkningar, inte så mycket. Stor familj där "alla" tittar på HD-TV, "lever" i molnet och spelar de häftigaste onlinespelen, rätt mycket mer.

En sak har jag dock lärt mig om IT-branschen och det är att diverse mätetal som är normala en viss tidpunkt, oftast visat sig vara löjligt små några år framåt. Det må vara hårddiskstorlekar, internminnesstorlekar eller världsbehovet av antalet datorer...

Det fanns en tid när modem dög. Det gör det nog inte idag för de flesta. Jag är övertygad om att 100 Gb kommer att te sig "löjligt" lite i framtiden. Om det sen är fem år in i framtiden eller femton, det vågar jag inte gissa.
 
Min bandbreddshistorik

1985: 0,001200 Mbit/s
1995: 0,019200 Mbit/s (10X mer på 10 år)
2005: 2 Mbit/s (100X mer på 10 år)
2010: 100 Mbit/s (50X mer på 5 år)

Bandbredden har alltså ökat 80 000 X på 25 år vilket stämmer ruskigt bra med Moore's Lag om att allt som har med datorer att göra blir dubbelt så bra och hälften så dyrt var artonde månad.

Eftersom det inte finns några som helst tecken på att Moore's Lag har slutat gälla så kommer med mycket stor sannolikhet 1 Gbit/s vara standard år 2020.

Fibern kan jag faktiskt dessutom ta med mej genom att Telia erbjuder ett snorbilligt 4G abonnemang till sina fiberkunder. 100 kr/månad för 30 Mbit/s. :)
 
Nerre skrev:
Jodå, du har en stor begränsning: Du kan inte ta med dig bredbandet på semestern:)
Jodå. Min WiFi räcker hela vägen ut i trädgården. :) Men visst, jag har alltid sagt att mobilt bredband är ett utmärkt komplement och har det själv via jobbet (dock inte 4G). Så det hänger med på semestern för den skull vi rör oss utanför WLANets räckvidd...
 
Ownit erbjuder 1 Gigabit för 149kr i månaden.
 
Redan idag och framför allt i framtiden så är inte frågan fiber eller mobilt, utan svaret är båda utifrån olika syften och användande. Det finns och kommer bli ännu vanligare med paketerade lösningar där båda ingår.
Fiber är alldeles ypperligt för fleranvändarlösningar och det mobila när man rör sig utanför hemmazonen och "en användare".
Självklart så kommer även vissa att enbart välja ena lösningen, men då utifrån sitt specifika behov och kostnad.
 
Korvgubbe
Precis, mobilt bredband ser jag som en jättebra komplettering till fiber, men inte som ett alternativ som kommer kunna stå självt.
 
Många har väl numera ändå en smartphone med möjlighet att dela ut uppkoppling via wifi.
 
Andy78 skrev:
Men hur mycket Bandbredd behöver man egentligen i ett hushåll?
Jag startade om routern för 17 dagar sedan pga elarbeten, så jag kan inte se längre tillbaka än så.
Sedan omstarten är det 140 GB ner och 15 GB upp. Ingen fildelning under den här tiden.
Det mesta har troligen förbrukats av den tonårige sonen som får spela max 4 timmar på vardagarna och mer på helgerna. Förra gången jag kollade var det ca 150 GB per månad.

Under aktivt spel verkar han nu förbruka ca 10-15 Mbit/s ner och 1-2 Mbit/s upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.