Avdelningen skumma fel.

Teleledning som tvärnitar dvs den bryter allt mellan 0-2,3 sekunder oavsett data eller teletrafik. finns inga avbrott på abbonentsidan. Satte en logger som spänningsmätte konternuerligt. Telia satte maxloggning på stationen, hittade inget där heller. Uplänken från stationen är testad och byt. Slutade med att telia flyttade mig till annanstation istälelt. Nu funkar det perfekt. Tack Telia
 
Håller med om att vissa fel kan vara långsökta. Vi kopplade in ett antal routrar via v.35 gränssnitt (det är ca 10 år sedan) och vi fick mängder med störningar, modemkabeln var x m. Någon person föreslog att testa med att sätta samman två x m kablar. Ok, enkelt att testa ett så "dumt" förslag, men visst fungerade det. Problemet visade sig vara att de två utrustningarnas terminering påverkade de "digitala" pulserna vid vissa kabellängder att bakkanten på en puls fick en flack vinkel att mottagande utrustning inte visste om det var en en "1" eller "0".
Så inte är det logiskt alltid och som jag tjatar om, uteslut aldrig något. Och när någon frågar vad det kan vara för fel gissar man fel i 8 fall av 10, men man kan alltid ge frågeställaren nya tankar.
 
Haft ett snarlikt fel. Men hos mig bröts det när en telefon lyftes oavsett om det ringde eller inte. Det som gjorde att det tog lång tid att komma underfund med vad felet var var att den trådlösa slog ut bredbandet helt, medan telefonen som satt i första jacket bara slog ut när den lyftes och las på, 15-30 sek, men när man pratade i den längre stunder fungerade det perfekt.

Insåg detta sent och innan dess trodde jag att det var den trådlösa som slog ut trådlösa nätverket... kunde ju lätt kollats genom att surfa mot routerns gränssnitt men man har ju lätt för acceptera första tänkbara felorsak (!!), en telefon slår ut, den andra inte (avbrotten från den fasta i första jacket tog ett tag att upptäcka, används sällan och avbrotten var så korta).

Nu är saken den att innan "första jacket" är ett larm inkopplat i en klädkammare, fförsta jacket" är förbikopplat med en fyrledare till kammaren och tillbaka så egentligen ligger larmet först. Härinne fulkopplades ADSL på och jag har tittat på det gång på gång och det har sett rätt kopplat ut. Varit sjuk och klen och då problemet upplevts som ett icke-problem har jag inte brytt mig. Nu fick jag dock ett ryck och då visar det sig att kabeln till splittern är felkopplad.  1-4 var ingående på splittern och 2-3 utgående.

Omkoppling tog bort alla problem. Har inte orkat fundera på varför det uppträdde som det gjorde, eller om en splitter efter den första skulle löst problemet (men jag misstänker det).

Nu har ju du ju redan löst ditt problem men grundproblemet skulle ju faktiskt kunna vara detsamma? Lätt hänt om man kopplar splittern med trådar istället för färdiga jack/teleproppar (vilket jag inte vet om det är fallet hos dig).

/Patrik

Edit: Läste lite om numrering av RJ11, det var givetvis kopplat 2-5 in och 3-4 ut, splittern var alltså kopplad "baklänges".
 
T
Kan det vara så att när stationen genererar ringsignalen (70-100V AC), så kan ett snålt ställt överströmsskydd på ditt modem eller i filtret då aktiveras, den kortsluter och releasar c:a 3-5 sek efter att RG slutat (tror dom kallas variocap som startar runt 60V AC).

Prova med att koppla bort all teleutrustning utom ASDL-filter/modem, starta ASDL-ring in och se om det bryts, funkar det då, är det något i din övriga utrustning som jävlas, t.ex en trådlös telefon som ev interfererar med ditt modem när den skickar ut anropssignalen om den är nära.

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.