Varje gång som telefonen ringde så bröts internetkopplingen , den låste sig en stund, för att att ca 30sekunder senare funka som den ska!!
Talade med telia o sökte info om varför detta fenomen uppstod men fick ingen hjälp nånstans.
Hursomhelst efter att ha provat alla möjliga felsökningar o dubbelkollat allting så köpte jag en till splitter , den som sitter mellan modemet o telefonjacket , o installerade den vid en av telefonerna som ligger på slingan efter det första telefonjacket o allting funkade därefter som det ska....

Hoppas detta tips kan hjälpa nån annan som har samma problem som jag hade...man kan bli galen för mindre....

//Christer

 
Din första splitter (eller filter som det igentligen är), sitter det på det första uttaget?? Kommer inkommande trådar in på det undre skruvarna i vägguttaget och de utgående på de övre?

/Andreas
 
Jo det är kopplat rätt i jacket o det filtret sitter på det första...har provat 2 olika routrar o olika modem , (lånat). Kopplat ifrån telefoner o ja allt som man kan göra för att felsöka men det enda som funkat var att sätta dit en splitter (ett filter) till...
Var ute på nätet o sökte om detta o fann faktiskt på nån sida att dom rekommenderade flera splitters...tydligen kan vissa telefoner avge nån frekvens som stör bredbandets frekvensområde...

//Christer
 
Kan det inte vara så att den ursprungliga splittern var defekt?
 
Är det serie eller parallellkopplat från förstajacket? Det tror jag kan ha betydelse.

Edit: Såg att frågan redan var ställd!
 
Skulle även kunna vara fel på stationssidan av din anslutning, dvs där man splittar tfn och ADSL. Men det borde då inte innebära att flera "splitter" hos dig löser problemet.
Men att tänka på om man får problem att det inte alltid är i den egna utrustningen.
 
Jag hade samma problem + att det brusade i den trådlösa telefonen när modemet var igång.Det berodde på att jag hade modemet och telefonen i olika jack i huset.
Så jag kopplade dem i samma jack och problemet var ur världen
 
Jag hade samma fel en gång, då var min splitter trasig så den byttes sedan fungerade det igen.
Men jag kör bara med en splitter...


Edit: Alltså samma fel som Kooga beskriver i första inlägget.
 
Kloge skrev:
Jag hade samma problem + att det brusade i den trådlösa telefonen när modemet var igång.Det berodde på att jag hade modemet och telefonen i olika jack i huset.
Så jag kopplade dem i samma jack och problemet var ur världen
I ditt fall låter det som om modemet inte sitter/satt i första jacket.
 
Håller med om att det låter som miss på första jack eller parrallel/seriell fel men kooga säger att det är rätt i andra posten så. ÄR du helt hundra på att det inte finns en skarvning/grening före det du tror är första dosa?

Jag tror inte på att det skulle sitta i stationsändan för då borde det vara stendött eller åtminstånne konstanta problem
 
Nja, det behöver inte vara stendött eller konstant om det är på stationssidan eller på vägen till ditt första jack. Min tanke kanske är långsökt men om felet endast uppstår när det ringer så kan man misstänka att det har med ringsignalen att göra och som stör ut ADSL-kommunuikationen. Det tar sedan viss tid att återupprätta ADSL/IP/mm vilket förklarar dina 30 sekunder, dvs det betyder inte att orsakande störning pågår så länge. Kan det vara så att ringsignalen eller något annat vid just påringen är felaktig, för hög spänningsnivå på ringsignal som två splittrar lyckas dämpa?
Håller med om att det är långsökt, men när jag stöter på oförklarliga problem utesluter jag aldrig något och vid konstiga felsymtom så brukar det ofta vara mera än ett fel som tillsammans ger en konstig felbild.
För att vara 100 procent säker på att det är första jack så koppla bort utgående trådar från jacket. Koppla in en telefon på första jacket och kontrollera att det ringer, ring från en mobil exempelvis.
Koppla sedan in en telefon på de andra jacken, jack för jack om du har flera, dvs nu ska det inte ringa. Om det är Ok så vet du att det är första jacket.
Innan du kopplar in utgående trådar till andra jack så provar du att ansluta splitter+modem+telefon på första jacket och testar vad som händer om du ringer.
Om det fortfarande bryts men att det fungerar med två splittrar då är det något mot stationssidan som är felaktigt.
Lycka till.
 
Jag är helt säker på att det är första jacket o att allt e rätt kopplat för jag har nämligen dragit om allt själv !! Finns alltså inga konstiga kopplingar gömda i väggar eller på andra onåbara ställen...
När ett sånt här problem dyker upp så går man ju igenom alla tänkbara scenarior för att utesluta det ena eller andra som kan orsaka felet.
Har kollat o dubbelkollat men har inte funnit nåt annat än vad jag beskrivet i tidigare inlägg som har hjälpt mer än att sätta dit 2 splitters.

Alla frågor eller lösningar som finns i era svar gör ju att man börjar fundera på om man har alla rätt i skallen eller om man har missat nåt...så jag ska göra en koll igen med dom råd som har getts o se om jag missat nåt !! Fastän det funkar perfa nu...

Återkommer med resultat....

Måste bara säga en sak...detta media är helt otroligt..var nån annanstans får man råd av *okända* personer samtidigt som man inte behöver betala för det.....??

//Christer
 
Känner att jag måste bjuda på en liten privatupplevd anekdot:

Jag har telia´s ADSL sedan många år och i början hade jag stora problem med att det bröts i stationen (min adsl-lampa på modemet kunde slockna / aldrig tändas ibland).
Så stup i kvarten fick jag felanmäla till Telia som skickade ut tekniker som startade om eller vad han gjorde i stationen.
fasttalker.gif
Vid ett tillfälle ville inte ADSL-lampan tändas på en hel vecka, varje dag ringde jag och felanmälde och de sade att om 2 timmar är det fixat ....men icke, ringde nästa dag igen ...samma visa.

Jag började misstänka mitt modem och fick låna en kompis för att testa -ingen skillnad.
Jag testade mitt modem hos honom och det fungerade direkt.

Efter två veckor utan internet tänkte jag mad_cussing.gif ¤&"%¤ inkompetenta Telia och ringde fly förbannad till Supporten...igen!
De svarade (vänligt som de brukar) efter att ha haft 52 (!?) st före mig i kön och jag berättade om mitt problem:

smile_headset.gif-Har du kontrollerat alla sladdar så att de sitter i riktigt?

smile_phone.gif-JA, NATURLIGTVIS! (är ju faktiskt elektriker tänkte jag för mig själv, klart sladdarna är ok)
-Jag har även provat byta modem.

smile_headset.gif-Jag får väl skicka ut en tekniker igen då.

smile_phone.gif-Hoppas de gör något denna gången då! svarade jag och påtalade att jag allt borde få kompensation för mina 2 veckor utan internet!

smile_headset.gif-Ja, jag ser här att du inte varit inloggad på 2 veckor så du skall naturligtvis få två månader gratis i kompensation, hoppas det löser sig annars får du ringa igen!

Jag lade på luren och råkade slänga en blick mot telejacket och fick se splittern hänga bredvid!! smile_bigeyes.gif
icon_redface.gif...just ja! Det var ju åska för två veckor sedan och då tog jag ur splittern för att skydda min dator.

Hur som helst så fick jag iaf. gratis internet i en och en halv månad.
smile_computer1.gif [smiley=grin.gif]
 
Anledningen till att det inte borde vara stationssidan är att de grejorna har loggning och iom det dels borde avsätta ett tydligt spår. Dels borde det slå mot flera abbonenter samtidigt och därmed vara rätt lätt för flex/eltel att nocka.

Jag skulle göra så att jag kopplde bort jack ett och sen spänningsmäte resten av jacken. Är de nu döda så kan vi vara 100% säkra på vad som är första jack.

Koppla nu in jack ett men koppla ingen matning från jacket, sätt in adslsplittern och enbart slplittern, inga andra teleprylar, koppla in modemet i splittern och testa. Fungerar adsl nu? Prova tex med ping ping.ping.sunet.se -t från en kommandoprompt. -t gör att den går för "evigt".

Ring nu till dig själv från en mobil eller så och se vad som händer, Bryts det nu så måste det sitta hos telia hur otroligt det än må vara. Funkar det så är det dags för en telefon ovanpå splittern, Det bör även i detta fall vara Telias problem om det bryts, om inte så är det nått hos dig ändå.

Har du förresten splittern i pluggen eller en lös splitter? Har du en lös splitter så kolla att du har en så kallad pri-mod plugg till den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.