Jag är också trött på att folk inte ser helheten på det hela i Göteborg. Vi har skatt på skatt, kommer inte nämna vilka men mer än 40% av min lön går på skatt. Tro banne mig (Ursäkta mitt språk) att man blir trött när man betalar skatt på skatt. Om vi alla ska ha fiber i hela Sverige så borde detta betalas med skattemedel punkt slut! Sen vem som äger det bryr jag mig fullständigt inte om.
 
peternicklas
Malisan74 skrev:
Jag är också trött på att folk inte ser helheten på det hela i Göteborg. Vi har skatt på skatt, kommer inte nämna vilka men mer än 40% av min lön går på skatt. Tro banne mig (Ursäkta mitt språk) att man blir trött när man betalar skatt på skatt. Om vi alla ska ha fiber i hela Sverige så borde detta betalas med skattemedel punkt slut! Sen vem som äger det bryr jag mig fullständigt inte om.
Du har nog missförstått vissa saker. Bredband ska finnas till alla, och det gör det i form av ADSL/3G/4G/parabol/Fiber. Vad du väljer är helt upp till dig. 3G/4G kan du skaffa idag utan större kostnader samma sak gäller för ADSL. Fiber är en investering i framtiden som många vill ha men långt i från alla kan eller har möjlighet till det, kostar mer eller midre beroende på rådande förutsättningar. Vi betalar alla väldigt mycke skatt och mer blir det, tror inte du är ensam i att betala hög skatt. Sedan behöver man inte tvunget bo mitt i en storstad men det väljer ju var och en och då även kostnader som medföljer.
 
Först och främst så tror jag inte jag är ensam om hög skatt :) I Göteborg har vi över 400 000 invånare :)-
Idag har jag både adsl och gratis internet då jag arbetar som återförsäljare, och därav mitt gratis mobila nätverk. Jämfört med adsl och fiber idag så är adsl på tok för dyrt kontra fiber men hastigheten är sämre på adsl. Tror vi ser olika på situationen och jag ska inte behöva flytta för att få förändringar. Men om ni tycker att gräva 40 kvm och 2 kvm är lika så vet jag inte hur ni resonerar. Men givetvis ska inte den som behöver gräva 40 kvm behöva betala hutlösa priser. Vi lever i samma land och det ska vara lika för alla så enkelt är det.
 
peternicklas
Som jag ser det så tror jag du ska behålla det du har, du är ju inte beredd att betala samma kostnad som dina grannar får betala. Fiber dras separat till varje fastighet, alla betalar samma summa, är det inte rättvist?
 
Jag personligen har valt att inte ansluta mig till Telia då jag inte är så sugen att betala 375kr för 100 /100 i en brf med 230 lägenheter.
Enda alternativet är 3G/4G, som får duga ett tag om än långsam.
 
Redigerat:
J
Malisan74 skrev:
Först och främst så tror jag inte jag är ensam om hög skatt :) I Göteborg har vi över 400 000 invånare :)-
Idag har jag både adsl och gratis internet då jag arbetar som återförsäljare, och därav mitt gratis mobila nätverk. Jämfört med adsl och fiber idag så är adsl på tok för dyrt kontra fiber men hastigheten är sämre på adsl. Tror vi ser olika på situationen och jag ska inte behöva flytta för att få förändringar. Men om ni tycker att gräva 40 kvm och 2 kvm är lika så vet jag inte hur ni resonerar. Men givetvis ska inte den som behöver gräva 40 kvm behöva betala hutlösa priser. Vi lever i samma land och det ska vara lika för alla så enkelt är det.
Jag ångrar redan att jag gav mig på att förklara hur fibersatsning fungerar. Måste varit mina sämst använda ord som jag nånsin behövt skriva. Tycker du håller fast vid ditt mobila bredband. Det behöver du ju inte gräva för.
 
Malisan74 skrev:
Jag är också trött på att folk inte ser helheten på det hela i Göteborg. Vi har skatt på skatt, kommer inte nämna vilka men mer än 40% av min lön går på skatt. Tro banne mig (Ursäkta mitt språk) att man blir trött när man betalar skatt på skatt. Om vi alla ska ha fiber i hela Sverige så borde detta betalas med skattemedel punkt slut! Sen vem som äger det bryr jag mig fullständigt inte om.
Om vi backar lite t.ex. tidigt 90-tal och ännu hellre 80-tal och tidigare så kunde du beskattas upp till 80% och med monopol på Telemarknaden så att koppartråd var infrastruktur. ;)
Men idag är det andra skattesatser som du själv anger, dvs lägre, och t.ex. bredband tillhör den fria marknaden där du själv väljer vilken typ du önskar eller betalningsförmåga. :)

Men svaret på din fråga "Bredband. Går det?" är Ja det kan du få men inte enligt ditt förslag att grena av fiber på grannens tomt utan:
* Du väljer utifrån det som fiberföretaget levererar
* Eller du väljer en "fullösning" med hjälp av grannen, där grannen bryter mot avtalet med sin leverantör/operatör.
 
trattalask
Malisan74 skrev:
Jag är också trött på att folk inte ser helheten på det hela i Göteborg. Vi har skatt på skatt, kommer inte nämna vilka men mer än 40% av min lön går på skatt. Tro banne mig (Ursäkta mitt språk) att man blir trött när man betalar skatt på skatt. Om vi alla ska ha fiber i hela Sverige så borde detta betalas med skattemedel punkt slut! Sen vem som äger det bryr jag mig fullständigt inte om.
Hur vill du ha det? I ena meningen hävdar du att du betalar för mycket skatt. I nästa vill du att mer saker ska betalas med skattemedel. Rimmar inte det lite illa? Vidare, om det betalas med skattemedel är det du som betalar eftersom det är du som är skattebetalare. Eller är det som vanligt, att någon annan ska betala?

Vem säger att alla ska ha fiber? Det finns bredbandsmål, inget skrivet om att alla ska ha fiber.
 
tommib
pelle242 skrev:
När svensk infrastruktur drog hos oss fick man rabatt om man gick med på att de fick dra till grannar över ens tomt.
Inga servitut skrevs så det lär bli spännande i framtiden....
Varför skulle det bli spännande? Om du har medgivit att kabeln grävs ner så ligger den där. När den väl ligger på plats kan du vara helt säker på att företaget som lade ner den får ledningsrätt (inte riktigt samma som servitut) omedelbart om de ansöker om det. Speciellt när det blev billigare för dig för att du tillät grävningen (jfr ekonomisk kompensation)

http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Ledningsratt/
 
Malisan74 skrev:
mer än 40% av min lön går på skatt
Malisan74 skrev:
man blir trött när man betalar skatt på skatt
Malisan74 skrev:
Om vi alla ska ha fiber i hela Sverige så borde detta betalas med skattemedel punkt slut!
Malisan74 skrev:
Jag är också trött på att folk inte ser helheten
Allt från samma inlägg. I rest my case.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vet inte varför dessa påhopp av vissa det enda jag frågade var om det gick att koppla upp från grannen. Att vi har alla åsikter innebär inte att man ska köra med påhopp på ett forum. Finns olika artiklar om detta på nätet och varför det kostar så som det kostar. Har ingenting med det vissa skrivit här, att det är en fastsatt kostnad för att koppla upp sig. Läser ni denna artikel så kommer ni nog fatta vad jag menar. http://www.svd.se/fiber-till-villan-viktigt-val Jag fattar själv att det kostar att dra in fiber och har inte på något sätt velat snylta på grannar, påpekar återigen att det var grannen som gav mig idén. En leverantör har beräknat att om man binder användaren av fiber i 2 år, det är via detta en del av arbetet kommer att bekostas. En del kommuner ger villaägaren chans att gräva i sitt och på det sättet sänka anslutningskostnaden. Man ska vara försiktig med avtal man skriver, finns det problem så gäller det bland annat att de erbjudanden som dimper ner i brevlådorna är otydliga och att arbetet tar längre tid än utlovats. Telia är den största aktören och satsar mest på fiber, risken finns att Telia blir monopolist vilket lär inte gynna användaren. Som nyinflyttad i villan fick jag aldrig chansen att dra in fibern när dom väl erbjöd utan får nu i efterhand dra in om jag så vill. Har pratar med grannar, och det var många som avstod att dra in när dom drog in fjärrvärmen då dom ansåg att det var för dyrt. Priset var exakt samma som idag. Grannskapet fick aldrig någon rabatt om det var flera som skulle dra in. Läser ni artiklar på nätet så står det att ju fler ansluter desto billigare blir det. Sedan vill jag be alla som kör påhopp gärna lämnar denna tråd, vill ni vara med så är ni välkomna, men kör ni påhopp så ber jag är lämna tråden, alla är inte likatänkande som ni. För att klargöra för er vad jag är emot är att jag inte vill att leverantören alltid ska ha slutordet i denna fiber, att dom ska kunna påtvinga dig något du inte vill ha, att sätta hutlösa priser och att du inte ska ha någon talan, ingen frihet att välja vad du vill ha själv utan måste teckna massa extratjänster. Telia satsar mest pengar på fiber idag och risken är att Telia får monopol. Tänk är vilken underbar värld när ett företag har monopol och kan göra vad dom vill. Är det det ni vill ha?
 
tommib
Det folk reagerar på är nog att du säger emot dig själv (se fredrik1234:s inlägg #40 ovan).

Vem anser du ska ha sista ordet då? Du? Staten?

Du har ju sista ordet genom att avstå från att teckna fiber. Om staten har sista ordet är det bara ett annat ord för monopol. Om ägaren (Telia, någon annan) inte har sista ordet på var de ska gräva så är det i princip ett statligt övertagande av ett (numera) privat bolag. Kanske ok i valfri öststat på 70-talet, men inte i Sverige idag.
 
Vad jag skriver om där är att dom kan sedan sätta villka priser dom vill på tjänsten. Utan konkurrens så får du ingen billig fiber. Jag syftade inte på grävningen utan priset på tjänsten sedan
 
tommib
Fast de kan de inte om det är öppen fiber. Då betalar du för själva anslutningen och kan sedan välja tjänsteleverantör fritt. Jämför med elnätet, med elnätsavgift (monopol, reglerat) och elkostnad (avreglerat, konkurrensutsatt).

Jag ser ärligt talat inte riktigt vad problemet är, mer än att du verkar fått ett (flera) svar som du inte är nöjd med.
 
Det kan jag inte, jag måste teckna 24 månader både bredband, ip telefoni och tv, som jag skrev tidigare. Jag vill bara ha bredband inget annat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.