Bor i Göteborg och fick reda av en granne att hans införande av bredband kostade 25000 kr. Då var det flera maskiner som knackade asfalt (gatan), gräva, borra för bort asfalt samt nyasfaltering av gatan.

Min granne bredvid har redan internet och gav mig en idé. Koppla upp dig via linan som finns vid våran tomtgräns(dvs det han dragit redan)

Skulle detta fungera hade jag bara behövt gräva en kanal på 4,5 från tomtgränsen till min vägg.
Detta är bara jord mark. Det ända gothnet behöver göra är att installera.

Har mailat dom och får invänta svar.

Min fråga till er är om detta är möjligt? Vet inte vad dom installerar i gatan, men troligen så gör dom bara en förgrening eller? På detta sätt blir det mycket billigare

Tacksam för svar!

MVH

Malisan
 
Rent teknisk är det kanske möjligt.
Affärsmässigt kommer du med största sannolikhet få betala lika mycket som grannen. Dom har förmodligen större kostnader än intäkter på första omgången fiber som ska betalas av ytterligare anslutningar och abonnemangskostnader.

25000 verkar vara en rimlig summa för fiberinstallation när man läser forum och pratar med folk. Skulle vara bäddat för missnöjda kunder och dålig grannsämja om senare anslutningar kunde göras för en bråkdel mot dom första i kvarteret.
 
Fast förstår ej hur dom kan kräva pengar för något dom inte behöver göra. Att slå sönder asfalt med maskiner kostar. Oavsett hur dom gör så är det en kostnad som inte gynnar dom, eller? Att skriva avtal måste jag göra, vilket medför att jag i detta läge måste vara bunden till comhem i 24 månader. På någpt sätt så kommer dom att få pengar från Comhem samt dom som är leverantörer av nätet. Installation av nätverket kommer jag inte slippa undan utan där kommer Gothnet att tjäna.
 
Du lär få betala minst samma, ev mer för efteranslutning.
 
Malisan74 skrev:
Fast förstår ej hur dom kan kräva pengar för något dom inte behöver göra. Att slå sönder asfalt med maskiner kostar. Oavsett hur dom gör så är det en kostnad som inte gynnar dom, eller? Att skriva avtal måste jag göra, vilket medför att jag i detta läge måste vara bunden till comhem i 24 månader. På någpt sätt så kommer dom att få pengar från Comhem samt dom som är leverantörer av nätet. Installation av nätverket kommer jag inte slippa undan utan där kommer Gothnet att tjäna.
Dom kräver inga pengar av dig.
Dom erbjuder dig att köpa en installation till en kostnad som dom givetvis har rätt att bestämma, behöver inte ha någon som helst koppling till deras faktiska kostnader.

Om du väljer att nappa på erbjudandet är upp till dig, inget tvång.
 
  • Gilla
Malisan74
  • Laddar…
Det du skriver Peter2400 låter vettigt. Vi får se vad dom svarar :)
 
Vad avses med att "Koppla upp dig via linan som finns vid våran tomtgräns(dvs det han dragit redan)"?
Är det kanalisation, som finns där och som ni tänkte skulle kunna grenas av så att den även kan användas till din fastighet. Är ju inte helt trivialt utifrån att man blåser i fiber. Fiber som sådan kan man inte grena av, så beskriv hur ni tänkt er lösningen.
 
När tele och el gjorde sitt intrång i samhället i början på förra seklet drogs kablar till alla abbonenter för att tele- o elbolagen skulle kunna sälja sina tjänster. Hur i he...skotta har de kunnat dupera en hel befolkning till att göra och bekosta hela distributionsjobbet för fiber denna gång och ändå ha kvar det enklaste,att skicka ut räkningar för användandet av de samma? Jösses, går vi på vad som helst idag?
 
Det finns gott om historier från förra seklet om hur de första med telefon bekostade ledningar långa sträckor. Senare sköttes det av det statliga monopolet, staten såg telefon som viktigt och sköt till pengar (gissar jag)
Idag när marknaden styr gäller kvartalsekonomin (24 månader i detta fall) Sedan kan kunden välja mobilnätsuppkoppling och då ska fibern vara betald och avskriven. Gothnet är väl ett vinstdrivande företag och måste tjäna pengar på sin fiber.
 
peternicklas
Det har ingen betydelse om kanalisationen ligger vid grannens tomt. Som någon skrev innan, du betalar för en installation om den är 4 m. eller 450 m. bort har ingen betydelse. I vår by har alla framdraget fiber till tomtgräns, priset för att ansluta sig är detsamma för alla.
 
Som jag nämnt tidigare så går en kabel i gatan som da la dit när dom drpg in fjärrvärme. När någon vill ha fiber till sitt hus så kontaktar man Gothnet och för 25000 så skickar dom dit maskiner som borrar hål i asfalt/gatan gräver undrer trottoaren och in på ens gård för att sedan ansluta till huset. Sedan asfslterar man gatan, och allt skräp forslas bort.Varenda en granne som velat ha fiber får betala 25000 och får se samma procedur. Gatan ser nu ut som ett shackbräde. Medans jag pratade med grannen om ett träd så kom han på att jag skulle kolla med Gothnet om man kunde koppla upp mig på linan som dom redan dragit hos honom. Dvs jag skulle slippa hela ovannämnda procedur, utan man skulle bara behöva gräva en kanal på 4,5 meter i jord från grannen till mitt hus. Detta skulle bli billigare för mig. Givetvis är inte tanken att jag ska koppla upp mig på hans internet utan jag skulle bli egen kund och få egem fiber. Givetvis är jag beredd att ge grannen lite pengar för besväret. Alla grannar hade kanske kunnat få det billigare om man gjort så här i första början. Om det är 100 hus i grannskapet så hade man sluppit riva upp hela gatan om man kunnat dela linan som gått in på våran tpmtgräns. Hoppas ni förstår vad jag menar. Om man kopplar upp sig på gatan eller delar på våran tomt är väl samma sak
 
Att borra i gatan dvs knacka asfalt och asfaltera igen är i sig dyrt och en onödig kostnad som var och en får betala. Tänk bara kostnadem som jag ser onödig. 1. Knacka gammal asfalt. 2. Gräv i gatan 3. Placera fjärrvärme och fiber. 4. Asfaltera gatan. 5. Beställ fiber 6. Knacka gatan/asfamt 7. Dra fiber till hus 8. Asfaltera Man gör samma jobb flera gånger om och det blir dyrt. Verkar som kommunen inte tänker. Detta jobb med maskiner är dyrt och det är det som kostar den som vill ha fiber. Fast här tänker inte kommunen varken på kostnaden eller konsumenten. Och det är trots allt konsumenten som får betala detta. Jag som har villa äger inte gatam. Dock har jag rätt att förhandla med kommunen och välja alternativ so är billigare för mig. Så ser jag det men som alla vet så skiter kommunen i vilket.
 
Vad fick ni betala? Har hört att priset varierar riktigt mycket. Har hört att i vissa städer priset legat på 5000 kr. Om det är så, och om man vill fiberlägga hela Sverige varför ska då ex Göteborg betala mer än andra?
 
J
Grejen är, vilket du kanske inte tänkt på, att för att någon ska satsa privata, eller för den delen skattepengar, är att det måste bli tillräckligt många som går med från början. Annars finns det ingen ekonomi i projektet. Sedan ska man naturligtvis bygga så billigt som möjligt. Nu hängde jag inte med exakt på hur det ser ut vid tomtgränsen, men om din fiber går minsta centimeter över grannens fastighet så kommer det behövas skriva ett servitut över detta. Som du själv skriver så står man snabbt i en åtminstone känslomässig skuld till grannen. Eftersom var och en är sig själv närmast, och de som först hoppade på då plötsligt betalat mest, så är troligen inte många intresserade att ge en efterkommande rabatt. Saknas servitut kan dessutom grannen när som helst bygga om fiberkabeln till världens dyraste tvättlina.
Att det skiljer sig kostnadsmässigt mellan kommuner och privata nät beror på flera affärsmässiga orsaker. Man har troligen olika affärsmodeller, olika startavgifter, inkluderad eller exkluderad kundutrustning, och månadsavgifter beroende på övrig ekonomi i kommunen, alternativt byggkostnader Pga berg, befintlig kanalisation, och eventuellt subventionering med skattemedel. Helt enkelt kanske man får billigare bredband men sämre skola eller liknande, det är gungor och karuseller. De privata aktörerna tampas med liknande problem, men behöver alltså räkna hem affärerna direkt, med egna pengar.
 
Redigerat:
Stämmer det du skriver Jocke Best. Så fort man är inne på grannens tomt. Men som jag skrev tidigare var detta grannens förslag :) men se detta som ett exempel art minska kostnader som alla kanske hade kunnat ha nytta av om man tänkt så från början. Vad vet jag var bara lite önsketänkande från min sida då man har mycket att göra som nyinflyttad. Är bara lite revolterad över vissa saker man blir påtvingad men har ingen talan. I detta läge 25 000 kr + tv och telefoni i 24 månader för 450 kr i månaden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.