Hej
ja dom har rätt man förstår snabbt idiotin med att suga in kallluft genomfönster ventiler alternativt väggar .
vid golvärme så får man ju inte den koncentrerade uppåtströmande luftströmen som en radiator ger villket ökar kallraset från fönstren sen komma på den urbota dumma iden att suga in mer kall luft genom ventiler i fönstrena som är grunden för frånluftsvärmepumparna självklart att dom sågar ett extra frånluftsdon då det åskådliggör nackdelarna med frånluft.
Frånluftsvärmepumparna är ett billigt system för att pressa ner huspriserna vid nybyggnation i sista ändan så är det husköparna som får betala med en hög driftskostanad

Fråluftspumparna är inget annat än en elpanna .
Kakelugnspanna FTX system solfångare elförbrukning 15-20 kwh / dag i december
 
Lazze skrev:
Fråluftspumparna är inget annat än en elpanna .
:confused:
Då får du lära dig mer om en värmepump!
 
ollefisk skrev:
:confused:
Då får du lära dig mer om en värmepump!
Bryt strömmen så ska du se att den inte funkar utan el .
 
Lazze, jag tror du måste förklara en del för oss andra som inte riktigt hänger med ditt resonemang.

En frånluftsvärmepump fungerar inte utan el, men det gör ju inte ditt FTX heller. Prova att stänga av elen till din ventilation och jag lovar att du får ingen ventilation och ingen återvinning. Om man ska ha ett helt eloberoende uppvärmnings/ ventilationssytem så får man ju bygga enligt gamla principer med eldstad i mitten på kåken som värmer och ventilerar. Detta medför en okontrollerad ventilation som blir obefintlig på sommaren och mycket stor på vintern. Det medför mycket hög energianvändning samt dåligt inomhusklimat.

En frånluftsvärmepump är en maskin som återvinner värme ifrån ventilationsluften och omvandlar den till varmvatten. Den förbrukar ca 600 Watt och ger 2 kW i varmvatten. Om högre effekt krävs än 2 kW så stöttar den med elpatron.
En mycket bra, enkel och prisvärd sak.

En stilla undran, hur värmer du ditt hus om ingen kan elda i kakelugnspannan på vintern?
 
Vi har bott i vårt nya hus i snart 3 år, vi har en Nibe 360 som är sammankopplad med en acktank på 500 L + en vattenmantlad kamin. Vi gör av med ca 3-4 M3 ved (travad) och 12000 kWh totalt. Vårt hus är på 270 M2 och vi bor i Göteborg. Vi duschar minst 1 ggn/dag och använder hörnbadkar 1 ggn/dag. Vi är mycket nöjda. Elpatronen är endast inkopplad om vi är borta, när vi är hemma så eldar vi i kaminen och njuter av en temperatur på 23-24 grader. De ska va gött å leva.
 
Hej
mitt resonemang är att man ska ha något komplement till sitt elberonde värmesystem sen om man tjänar in investeringen är på ett antal år är inte så noga bara man har ett komplement till sin uppvärmning.
Jag är mkt väl medveten om att mitt Ftx system kyl frys och cirkulations pumpar inte funkar utan el så den dagen det blir ström avbrott så kopplar jag om och kopplar på elverket till cirkulationspumpar kyl och frys.
När jag inte är hemma så värmer jag huset med elpatron i framtiden så lär det bli en L/Vpump .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.