Hej,

Skall snart bygga nytt LB-hus på ca 140kvm med NIBE 360P som värmepump. Det skall byggas i skåne så det är inte de kallaste vintrarna. Jag har läst ganska mycket skit om 360P på olika forum så man blir lite konfunderad om det kommer att räcka till utan för mycket inverkan av elpatron (som säljaren säger). Vad tror "experterna"?

En annan (viktigare) fråga gäller huruvida man tjänar på att sätta in en braskamin i kombination. Jag har hört att man inte tjänar något alls eftersom golvvärme är ett långsamt system som kyls av när man eldar och sedan måste plattan värmas upp igen vilket kostar lite mycket som man tjänar när man eldar. Ligger det något i detta? Måste man isf hålla eld mycket i kaminen för att det skall löna sig? Eller är det helt fel att det har sådan negativ effekt på systemet?

Vi funderar på braskamin men vill att det skall löna sig ekonomiskt också och inte bara för mysfaktorn.

Tack!
 
konstigt att ingen kastat sig över denna fråga ännu. jag skulle bara vilja säga att det nog är svårt att räkna hem en braskamin, den får ni nog motivera via mysfaktorn. en sak som påverkar detta med ekonomin är att andelen av din elförbrukning som är knuten till uppvärmning endast är en mindre del (i ett nytt välisolerat hus). det vill säga den del du kan minska med braskaminen är ej så stor och någon minskning av varmvatten eller hushållsel får du inte alls.
 
Har man öppen planlösning så hjälper ju säkert braskaminen till att spara, som jag läst mig till här och på andra forum så är det ju viktigt att man sätter en innegivare som då styr framledningstemperaturen till golvvärmen, inte låta termoster styra utan innegivaren och värmekurvan i pumpen skall helt styra värmen i huset, utegivaren styr ju helt efter utetempen så den är ni ju inte hjälpta av för att reglera golvvärmen när ni eldar. Att golvvärmen är trög är vi helt överens om men då den är trög åt båda hållen så sjunker ju inte värmen dramatiskt i golven när golvvärmen slår ifrån när ni eldar, tempen i golvet sjunker kanske 0,5 gr på ganska många timmar, kommer inte ihåg exakt men minst 6 timmar iallafall. Så om ni eldar några timmar varje dag så sjunker kanske golvtempen några 1/10 delar inte mer. Nu kan ju människan känna av en diff i tempen på 0,2 gr så om golvet är några 1/10 kallare så kompenseras ju det av värmen som braskaminen avger.
 
Husagaren skrev:
någon minskning av varmvatten eller hushållsel får du inte alls.
Nu vet jag inte hur 360P laddar varmvatten, men om den inte inte behöver värma radiatorvatten så går väl all återvinning av frånluften till eventuellt behov av varmvatten?

Till exempel, ska man dra ut 300 liter vatten till bubbelbadet kan man tjäna lite på att starta en brasa, eller?
 
En 360 går det annars att docka en vattenmantlad kamin till, via accumulatortank. Ersätter då elpatronerna.
 
Jag har inga egna erfarenheter från denna frågeställning, men kollar runt hur man kan få nytta av värmen från en kamin till frånluftsvärmepumpen på bästa sätt. Uponor har en Braskaminsventil, "Denna ventil släpper förbi ett mindre flöde alltid och är avsett för att konstant få ett flöde i en slinga som är monterad i samma rum som en braskamin"

Någon som har erfarenheter kring denna ventil?
 
  • braskaminsventil.jpg
Vi har en IVT 495 + en nästan 2 ton tung kakelugn, det är ett skitbra system som fungerar även utan innegivare eftersom kakelugnen ochså är extremt trög som värmekälla. Vinsten får man ändå genom att man kan ha lägre värmekurva på pumpen och ändå bra värme i huset. (tror inte 495'an mäter returtempen alls men det gör ju inget, är bara returvattnet i sig lite varmare så kommer det ändå gå åt mindre energi att värma upp ytterligare det inför nästa varv i systemet så att säga).

Däremot är det omöjligt att räkna hem kakelugnen som investering i vårt fall, men det gör inget, den är sagolikt mysig och ger underbar värme. (naturligtvis tar den föbränningsluft utifrån genom ett liten isolerad slang som går igenom grunden och ut vilket årminstone ger lite bättre ekonomi, dessutom är kakelugnen utrustad med liten fläkt som gör att sen sprider runt ytterligare lite varmluft vilket sprider värmen ännu bättre.
 
Jag har ett liknande upplägg som ni. 145 m2 stort enplanshus i vinkel. Uppvärmning med en Nibe 360 vattenburen golvvärme i betongbjälklag. Hyfsat centralt i huset har jag en Jötul F373 gjutjärnskamin.

Jag har inte så mycket att jämföra med då jag flyttade in i huset i Januari i år och satte in kaminen i Oktober i år.

Jag har dock räknat en del och provat lite nu i höst/vinter och drar följande slutsatser.
Ska du spara KWH el så gäller det att du sänker värmepumpens kurva så du har en lägre temperatur än vad du kanske önskar, tex jag har 19-20 grader lite beroende på väderlek och vilka rum man befinner sig i (lägre i sovrum).
Detta bör ge en besparing på ca 10% av den årliga energiåtgången, ca 800 KWh.
Sedan eldar jag på kvällar då vi vill sitta framför TV:n och det känns lite kyligt.
Sedan planerar jag att gå över till vår/höst läge på värmepumpen tidgare på våren samt senare på hösten och de dagar det blir för kallt så eldar man. Samma sak på sommaren då jag kör sommarläge = ingen golvvärme så eldar jag de dagar det känns lite kyligt istället för att starta upp golvvärmen.

Detta kan enligt mina beräkningar ge en besparing på 1500-2000 KWh per år. Det förutsätter att man eldar upp ca 2-3 m3 ved varej år vilket jag planerar att göra. Det förutsätter också att man har tillgång till gratis ved (om nu detta existerar). All ved kostar ju något även om själva träden är gratis, man ska hugga, kapa, klyva och transportera den också.

Slutsatsen är helt klart att en braskamin inte lönar sig inom överskådlig framtid >30 år. Men om man väger in mysfaktor, miljöaspekten och säkerheten av att ha en extra värmekälla så kan man ändå komma fram till att det är en bra investering. Det finns ju också ett antal saker jag gissar att ni väljer till erat hus som kostar mer och inte ger en besparing utan man väljer i andra syften, tex finare kök, rostfria vitvaror, bubbelkopp, fönsterspröjs, infällda spotlights mm.

Kan också tilläga att vårat hus kommer att förbruka totalt ca 14.000 KWh el detta första år. Detta med 2 vuxna och 2 barn i Västernorrland. Så jag tror att en Nibe 360 kommer att räcka bra för er villa i Skåne.
 
Chips skrev:
Nu vet jag inte hur 360P laddar varmvatten, men om den inte inte behöver värma radiatorvatten så går väl all återvinning av frånluften till eventuellt behov av varmvatten?

Till exempel, ska man dra ut 300 liter vatten till bubbelbadet kan man tjäna lite på att starta en brasa, eller?
det jag menade var att både mängden varmvatten och mängden hushållsel du/ni förbrukar är oberoende av om du har braskamin eller inte. det är ert eget "betende" som påverkar detta. sen har du en liten poäng i det skriver ovan, men den ekonomiska vinsten till fljd av detta är nog ganska liten.
 
Tackar för era kommentarer!!!

Mycket intressant läsning WeeBe!
 
Weebe du glömde att räkna in sotnings/brandskydds avgiften, Här kostar det drygt 600:-/år för kamin vilket gör att man får ca 1200 kWh ur en flvp för det vilket i sin tur motsvara ca 1,2 m3 ved..
Med berg/jord vp utan tillskotts el får man 2400 kWh ur pumpen bara för vad avgifterna är så nog får man lägga en kamin enbart på mysfaktorn då även veden kostar endel innan man har den hemma i vardagsrummet...
 
2:an, ja det bör man ta med i beräkningen. Nu kan man om man har tur bara behöva sota varannat eller så sällan som vart fjärde år om man inte eldar så mycket. Hur ofta man behöver sota ska sotaren bestämma om ett år då vi eldat en säsong. Sedan kan man om man vill sota själv om man går en kurs.
 
Hej
Det finns ju en faktor till att väga in nästa gång Gudrun och Pär med syskon kommer på besök så är det varmt och skönt i huset utan el om man har braskamin:
Ni andra kan ju koppla loss värmepumpen och öva marklyft med den för att hålla värmen .
Hur man än vrider och vänder på det så är värmepumpen inget annat än en elpanna .
 
Funderar om ni nu är låsta till NIBE så kanske deras 640P, den verkar lite vassare i alla fall.
Själv har vi snurrat runt och valet föll på en kakelugnspanna. Liksom andra så är det kanske svårt att motivera allt ekonomiskt men bor man med större risk för elavbrott så bör ju alternativ uppvärmning finnas.
Golvvärmen skall man bara beakta med givaren, t.ex. placera i annat rum eller annan typ än standard givare.
Annat tips är att placera ett frånluftdon rakt ovan braskaminen. Den varmare luften ger då maximal värme till värmepumpen = högst effektivitet för vatten värmningen.

Solpaneler? Eller inget att fundera kring?
/
Pille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.