S Sweekvall skrev:
det är en LK termostat, där finns funktion att ställa in fireplace function, som jag läste mig till var det om man ville ha varmt golv även om man har Braskamin i rummet. Men är mer intresserad av om det funkar eller vad den egentligen gör och om någon har tips hur man ställer in för det ska funka.

[länk]
I ett modernt hus med stor värmetröghet och bra isolering, särskilt om det finns betongplatta, så gör dessa rumstermostater liten nytta. (Jag har själv ett hus med ca 15 st och kan konstatera att de aldrig används och största ”nytta” var att öka kostnaden på hussatsen och elinstallation).

En f730 ställer du lämpligast in så att den värmer baserat på utegivare och värmekurva.

Sedan när det gäller kamin får du bestämma om du ska ha en som värmekälla eller för mys. Om du vill myselda så köp en plåtkamin. Då får du ev. Svettas i strålningsvärmen litet under de få timmar du eldar.

vill du ha en värmekälla så skaffar du en kamin med mycket massa (1.5-2.5 ton) och eldar regelbundet. Då skruvar du ned kurvan på värmepumpen så att den levererar mindre värme motsvarande det som kaminen ger för bibehållen komfort.
 
Hojte Hojte skrev:
Vilken givare har du? Finns ju flertalet olika, dom vanligaste i en enkel villa installation är bara enkla som man ställer in temp på
ja du exakt vad modellen heter vet jag inte. Men den är digital från LK och där är tre knappar. Håller man inne set knappen kommer man till meny där man kan ställa in massa olika, schema, semesterläge, by pass, Fire place osv osv.
Så tror denna är lite mer avancerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.