• Gilla
Johan Enander
  • Laddar…
Johan Enander Johan Enander skrev:
Hej,

Vet att det är 10 år sedan men kom du vidare det här? Vill också ha råspont i badrummet.
Det mig slog att jag följer ett Instagramkonto som ev gjort nåt liknande det heter gardalaskola, lägger upp tre bilder från dom här. Går säkert att fråga dom hur dom har gjort (nu är det väl pärlspont dom satt men ändå). :)
 
  • Badrumsinteriör med pärlspont, vita kakelväggar, gulddusch, badkar och mönstrad matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i rutig skjorta sätter upp vita kakelplattor på vägg, med grön pärlspont och stegar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med isolerade väggar och mönstrade kakelplattor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Enander
  • Laddar…
Vi hade spont i taket i vårt badrum i 15 år. Det var absolut inga problem.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi hade spont i taket i vårt badrum i 15 år. Det var absolut inga problem.
Det är jag med på men funkar det att ha alla väggar förutom duschen i spont målad med våtrumsfärg tror du?
 
Johan Enander Johan Enander skrev:
Det är jag med på men funkar det att ha alla väggar förutom duschen i spont målad med våtrumsfärg tror du?
Titta bland mina skapade trådar så hittar du bilder på hur 40 år gammal omålad panel i ett badrum såg ut .... (y)
 
  • Gilla
Johan Enander
  • Laddar…
Johan Enander Johan Enander skrev:
Det är jag med på men funkar det att ha alla väggar förutom duschen i spont målad med våtrumsfärg tror du?
Det vet jag förstås inte, men det borde väl ha att göra med vilken fuktbelastning det kommer att vara där. Sätt in bra ventilation och ha värmen på så att det alltid torkar ut snabbt.

I vårt förra badrum satte sig svartmögel i kakelfogarna, så det var i alla fall inget bra väggmaterial i ett badrum där fukthalten är för hög.
 
Jag håller precis på med ett nytt badrum som skall bli hälften kakel och hälften pärlspont. Jag sätter Kiilto folie på väggarna där det skall vara kakel. Där jag ska ha panel sätter jag först ett målat tätskikt (klass VT, med gul väv). Sen kommer jag skruva upp läkt i typ 3 ribbor som jag sen skruvar pärlsponten i. Läkten skruvas såklart på ett korrekt sätt. På så vis är panelen en inredningsdetalj och inte del i det tätande skiktet.
Enda stället som det blir lite slirande på reglerna är skarven mellan tätskiktsduken och det målade tätskiktet. Jag kommer där överlappa det målade utanpå med ett överlapp på 50-100mm. Enligt BKRs regler verkar det inte finnas något sätt att gå från kakel till ett målat tätskikt. Från MVKs sida finns det beskrivning på detta. Nu kommer denna skarv ske vid badkar resp utanför en dusch-dörr så jag känner mig rätt safe med detta.
När man tittar på bilderna ovan så sätter de tätskiktsduk även under panelen, men detta är inte något godkänt då det i dukens beskrivning framgår att den måste beläggas med kakel/klinker.
Så gör jag, rätt eller fel vet jag inte. Men känner mig säker på att det kommer hålla tätt iaf.
 
C crappyusrname skrev:
Det mig slog att jag följer ett Instagramkonto som ev gjort nåt liknande det heter gardalaskola, lägger upp tre bilder från dom här. Går säkert att fråga dom hur dom har gjort (nu är det väl pärlspont dom satt men ändå). :)
Åh va kul att ni gillar vad vi gjort!

Finns väldigt mycket bilder på arbetet.
Vi valde att limma remsor av plywood på fuktspärren och sen spikade vi panelen i remsorna. Allt målat med linoljefärg!

Regel nummer ett är att Aldrig stänga in fukten.
Renoveringsarbete med plywoodremsor på vägg, osatt dörr och verktyg på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga gärna som sagt eller in och kika på: https://www.instagram.com/gardalaskola

Med vänlig hälsning, Patrick
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
Utan att kritisera vad ni gjort (för det är sjukt nice) måste påpekas att tätskiktet ni använt inte är ok. Duken skall täckas med fix och kakel för att vara enligt instruktion och för att vara ok. Sen håller det nog tätt ändå ...
 
S swirve skrev:
Utan att kritisera vad ni gjort (för det är sjukt nice) måste påpekas att tätskiktet ni använt inte är ok. Duken skall täckas med fix och kakel för att vara enligt instruktion och för att vara ok. Sen håller det nog tätt ändå ...
Tack :D
Ja, vi har ju kringgått reglerna en smula. Dock tror jag inte det är några problem då vi har fix och fog i golv och vägg i duschen.

Vi får hoppas det håller tätt, det verkar ju va mer badrum som inte håller tätt än dom som håller tätt.
 
Lyfter gammal tråd

Ska ha stående Pärlspont som är laserad i badrummet förutom vid dusch och badkar där det blir våtrumstapet. Golvet blir det våtrumsmatta.
1. Hur gör man bakom Pärlsponten, ska man stryka på fuktspärr och gummilager sen limma och spika panelen?
2. ska man ska man göra spår i ribborna så fukten kan gå uppåt som hamnar emellan?

3. Hur gör man Övergången våtrumstapet till Pärlspont?


Det röda ska det va pärlspont, svarta är väggar, ursäkta den dåliga bilden :crysmile:

Skiss av badrumsplan med markerade områden för pärlspont i rött och våtrumstapet i svart, inklusive placering av dusch och badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Revoman skrev:
Ska ha stående Pärlspont som är laserad i badrummet förutom vid dusch och badkar där det blir våtrumstapet. Golvet blir det våtrumsmatta.
1. Hur gör man bakom Pärlsponten, ska man stryka på fuktspärr och gummilager sen limma och spika panelen?
2. ska man ska man göra spår i ribborna så fukten kan gå uppåt som hamnar emellan?

3. Hur gör man Övergången våtrumstapet till Pärlspont?


Det röda ska det va pärlspont, svarta är väggar, ursäkta den dåliga bilden :crysmile:

[bild]
Jag skulle satt samma våtrumstapet runt hela rummet, och sedan satt upp pärlsponten utanpå det.
Enkelt och säkert!
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle satt samma våtrumstapet runt hela rummet, och sedan satt upp pärlsponten utanpå det.
Enkelt och säkert!

Bra ide(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.