En brandvarnare? Jag har en i varje rum utom kök och badrum. På varje våningsplan har jag dessutom en med termisk funktion.
Sammanlagt har jag sex st brandvarnare.
Det är en väldigt billig livförsäkring. Det händer allt för ofta att en brandvarnare varnar för sent. I synnerhet de som är billiga. Man går över dom, gör rent dom, kontrollerar funktion två gånger per år.
 
Jag som mäter allt möjligt vad gäller luftkvalitet inne upplever att partikelmätaren är klart känsligast på att upptäcka rök. Den har en fläkt som suger in luft i sensorn. Dock ett hemmabygge, och enbart nätanslutet, så ersätter ju inte vanliga brandvarnare, men borde ju finnas som färdig produkt.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
R rindler skrev:
Jag som mäter allt möjligt vad gäller luftkvalitet inne upplever att partikelmätaren är klart känsligast på att upptäcka rök. Den har en fläkt som suger in luft i sensorn. Dock ett hemmabygge, och enbart nätanslutet, så ersätter ju inte vanliga brandvarnare, men borde ju finnas som färdig produkt.
Arduinobygge? Har du en länk? :love:
 
pacman42 pacman42 skrev:
Arduinobygge? Har du en länk? :love:
Yes, små wemos med många sensorer. Egentligen för att styra ventilationen. Har ingen github eller annan länk. Har BME680 som mäter temp, luftfuktighet, lufttryck och VOC, Sensirion SPS30 som mäter partiklar, MQ2 som mäter rök (okänsligt?) och Senseair S11 som mäter koldioxid. Har fem lådor i olika rum men bara en med partikelmätare.

Vit sensorlåda för ventilation med flera sensorhål placerad på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TechChad och 4 till
  • Laddar…
R rindler skrev:
Yes, små wemos med många sensorer. Egentligen för att styra ventilationen. Har ingen github eller annan länk. Har BME680 som mäter temp, luftfuktighet, lufttryck och VOC, Sensirion SPS30 som mäter partiklar, MQ2 som mäter rök (okänsligt?) och Senseair S11 som mäter koldioxid. Har fem lådor i olika rum men bara en med partikelmätare.

[bild]
Ser ut som att jag har ett nytt ESP-projekt alltså... :D
 
  • Haha
rindler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.