raveper raveper skrev:
Kanske dog av strålningen..
Verkar vara väldigt klen strålning i deckare som inte ens orkar igenom ett vanligt papper.
Som Magnus skrev så är det mestadels alfastrålning som kommer från Am-241:
https://en.wikipedia.org/wiki/Americium-241
Den typen av strålning är kortlivad och svag på så sätt att den inte tränger igenom papper eller hud. Däremot kan den ställa till stor skada om den kommer in i t.ex. luftvägarna i form av radongas som sönderfaller eller Am-241-damm från en demolerad brandvarnare. Risken med strålning är inte att man får eller inte får cancer eller blir självlysande dag ett utan att all exponering ökar risken. Ju mer man exponeras desto större är risken att man utvecklar cancer. Risken att det inkapslade lilla kornet skulle komma in i kroppen är mycket liten, men slår man sönder en brandvarnare med ett slagträ kan det så klart damma. Nu är inte detta aktuellt i detta fall och vem vet om OP bara skojade, men jag tycker ändå att man ska vara försiktig med denna typ av risker.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Om TS befinner sig i Stockholmstrakten så skulle min ex-fru kunna komma över och laga mat några dagar. Då kommer snart batteriet i brandvarnaren att helt ta slut.
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 15 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Om TS befinner sig i Stockholmstrakten så skulle min ex-fru kunna komma över och laga mat några dagar. Då kommer snart batteriet i brandvarnaren att helt ta slut.
Trevligt att få mat under ett par dagar lyssnande till tonerna av en brandvarnare.. Brandvarnare brukar tjuta tills man stänger av dem eller batteriet tar slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.