MoggeS skrev:
Var själv också tvungen att lämna in brandskyddsbeskrivning/dokumentation inför min tillbyggnad/renovering, lämnade in denna för två veckor sedan. Gjorde den själv efter en del letande på nätet, handläggaren undrade om jag jobbade med brandskydd.. :). Han hade ingenting att slå er på angående denna. Skickar pm till dig.
Stort tack!
Den är (nästan) precis vad vi behöver.

Det enda problemet är att jag har vårt garage inom 8 m från huset och hur jag ska hantera det.
Ska prata med konstruktören och handläggaren för:
1. Det borde vara något som konstrukt ska räkna på i väggkonstruktionen.
2. I dag så står det befintliga huset närmare garaget än utbyggnaden kommer vara, så det känns rätt meningslöst ha högre brandklassning (eller vad det nu kallas) på den nya delen när den befintliga kommer ta eld innan ändå om en sån situation skulle uppstå.
 
  • Gilla
Spett1
  • Laddar…
noone70 skrev:
Stort tack!
Den är (nästan) precis vad vi behöver.

Det enda problemet är att jag har vårt garage inom 8 m från huset och hur jag ska hantera det.
Ska prata med konstruktören och handläggaren för:
1. Det borde vara något som konstrukt ska räkna på i väggkonstruktionen.
2. I dag så står det befintliga huset närmare garaget än utbyggnaden kommer vara, så det känns rätt meningslöst ha högre brandklassning (eller vad det nu kallas) på den nya delen när den befintliga kommer ta eld innan ändå om en sån situation skulle uppstå.
Som sagt inga problem att placera det närmare än 8 meter, allt har att göra med brandklassningen på fasaderna som du själv skriver.

Sök på BBR 5 och kolla på kapitel 5.611 , finns en tabell som beskriver avstånd mellan byggnader samt brandklassningen. Finns bra guider på nätet hur olika konstruktioner brandklassas. Är t.ex båda fasaderna i EI30-klass (utan fönsteröppningar) så finns det ingen min-avstånd.. Lägg till ett stycke i dokumentet jag skickade där du beskriver de olika byggnadernas brandklass och hänvisar till ovan nämnda tabell. Vet inte vad du har för konstruktion i garaget och utbyggnaden men det är relativt lätt att komma upp i EI30. Är det däremot byggt i lättbetong/lättklinker då behöver du endast titta på fönsteröppningar/dörrar.
 
Pratade med konstruktören och det som SBK (enligt honom) kräver är att man har ett extra lager gips(varje lager ger 15 minuter extra tid) på väggarna invändigt på väggarna som vetter mot garaget.

Ska testa med det. Kräver de mer får vi ta det då...
 
M MoggeS skrev:
Var själv också tvungen att lämna in brandskyddsbeskrivning/dokumentation inför min tillbyggnad/renovering, lämnade in denna för två veckor sedan. Gjorde den själv efter en del letande på nätet, handläggaren undrade om jag jobbade med brandskydd.. :). Han hade ingenting att slå er på angående denna. Skickar pm till dig.
Hej! Skulle du vilja dela din brandskyddsbeskrivning med mig? Har också haft svårt att hitta bra exempel för små bostadshus.
 
R
M MoggeS skrev:
Var själv också tvungen att lämna in brandskyddsbeskrivning/dokumentation inför min tillbyggnad/renovering, lämnade in denna för två veckor sedan. Gjorde den själv efter en del letande på nätet, handläggaren undrade om jag jobbade med brandskydd.. :). Han hade ingenting att slå er på angående denna. Skickar pm till dig.
Hej, skulle du kunna skicka den till mig med? Sitter i samma sits :)
 
R Roman Ahmad skrev:
Hej, skulle du kunna skicka den till mig med? Sitter i samma sits :)
PM din mailadress så skickar jag den.
mvh
 
  • Gilla
Roman Ahmad
  • Laddar…
R
R Roman Ahmad skrev:
Romanahmad_1995@hotmail.com
UGM
 
N noone70 skrev:
PM din mailadress så skickar jag den.
mvh
Hej, Vi sitter i samma klister och nu i efterhand efterfrågas samma dokumentation av oss och vi är rätt så nervösa då husleverantören inte verkar kunna leverera, kan jag också få ta del av mallen? snälla snälla :)
 
  • Gilla
Nelson Sommerfeldt och 15 till
  • Laddar…
M MoggeS skrev:
Hej,
Tack noone70 för hjälpen! För att underlätta för alla så har jag modifierat dokumentet (tagit bort fastighetsbet samt mitt namn) och lagt upp det på Google Drive för fri tillgång:

[länk]

Skrik till om länken inte fungerar av någon anledning.
Bra initiativ!
 
  • Gilla
PatSig
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Pratade med konstruktören och det som SBK (enligt honom) kräver är att man har ett extra lager gips(varje lager ger 15 minuter extra tid) på väggarna invändigt på väggarna som vetter mot garaget.

Ska testa med det. Kräver de mer får vi ta det då...
Det låter enkelt med att man ska extra lager gips bara. Kan en brandskyddsdokumentation som bara handlar om att det ligger för nära annat hus (i vårt fall grannes hus) vara enbart det tror du? Eller måste det vara massa annat som det var i google-dokumentet som var delat längre ner i denna tråd?
 
E erikgöteborg skrev:
Hm...du får många svar här av folk som mer gissar än vet. Det går alldeles utmärkt att göra en enkel brandskyddsbeskrivning själv om det endast rör sig om en tillbyggnad av en liten villa. Det finns aldrig krav på att någon brandingenjör ska göra det. En A4-sida brukar räcka om villan står längre än 8 meter från närmsta byggnad. SBK brukar väldigt sällan skicka in villor till räddningstjänsten för granskning. Gå genom BBR kap 5 så ser du rätt snabbt vilka rubriker som gäller småhus och kontrollera att du uppfyller de krav som ställs.
Lycka till!/
Det är inte så att du har ett exempel som man kan titta på? Tack på förhand!
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
J jarviklas skrev:
Det låter enkelt med att man ska extra lager gips bara. Kan en brandskyddsdokumentation som bara handlar om att det ligger för nära annat hus (i vårt fall grannes hus) vara enbart det tror du? Eller måste det vara massa annat som det var i google-dokumentet som var delat längre ner i denna tråd?
Nej så är det inte, men i vårt fall så finns det en annan byggnad som ligger för nära vår tillbyggnad och då måste man berätta i hur man har tänkt hantera det.
 
Jag är brandingenjör och kan inte låta bli att flika in lite här (man brinner ju för detta trots allt). Sällan jag skriver brandskyddsbeskrivningar för småhus men här kommer lite punkter att tänka på för ett enfamiljshus. Sen skiljer det sig såklart från hus till hus.

  • Gällande BBR att hänvisa till är BBR 25.
  • Friliggande enfamiljshus hänvisas till Byggnadsklass Br3.
  • Verksamhetsklass är Vk3A
  • Ytskikt kan hänföras till D-s2,d0, motsvarar träpanel.
  • Ytterväggar ska uppfylla lägst klass D-s2,d2.
  • Yttertak i lägst klass Broof (t2)
  • Bärande byggnadsdelar ska hänföras till brandsäkerhetsklass 2 (R15, hålla i 15 minuter vid brand)
  • Garage i huset ska skiljas av från övriga delar av i lägst klass EI 30 (Kolla gyprocs handbok, motsvarar två skivor normalgips). Vid högre krav på EI ska även R kravet uppfylla samma nivå.
  • Övriga delar utgör en och samma brandcell.
  • Vid närliggande hus ska väggar som vetter mot huset klassas enligt Tabell 5:611 i BBR.
  • Brandklassade fönster får endast vara öppningsbara med verktyg.
  • Komplementbyggnader (hus mindre än 15 kvm) behöver inte skiljas av enl. BBR 5.6
  • Matlagningsanordningar (spis) ska placeras med ett avstånd om minst 0,5 meter (vertikalt) från köksfläkt.
  • Utrymning får ske via fönster om fönstrets nederkant är högst 5 meter ovan mark och fönsteröppningen är minst 0,5 m x 0,6 m (bredd x höjd), summan ska minst vara 1,5 meter. Fönstrets nederkant får högst vara 1,2 m ovan golv inne i huset.
  • Brandvarnare ska placeras i anslutning till sovrum.
  • Maximalt gångavstånd till utrymningsväg är 45 meter, sammanfallande gångsträcka multipliceras med en faktor 1,5. Vid fönsterutrymning är det 15 meter som gäller.

När det gäller t.ex. tillbyggnad och man hamnar inom 8 meter från närliggande hus räcker det att beskrivningen behandlar just tillbyggnaden. Krångla inte till det.

Ni hittar gällande BBR i sin helhet på följande sida:
https://www.boverket.se/contentasse...079d752f6b76d/konsoliderad_bbr_bfs_2011-6.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik Forslund Ljusterö och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.