D09
mexitegel skrev:
Jag uttryckte mig lite klumpigt, jag menade underhållet av den. Finns det inga alls? Sätt dit egna, det är inte värt risken att vara utan av principskäl - de kostar ju ingenting.
Ja. Det får bli så men hur är det om man skruvar fast något. Måste man återställa det när man flyttar ?

Det skedde tydligen ingen besiktning innan inflyttning. Förmodar att hyresvärden kommer köra ett race med att det är nuvarande hyrestagare som slitit ner allt.. Det är riktigt dåligt skick alltihopa

Kranen i köket skickar iväg en stråle vatten vid användning ( lovat att fixa.. Några gånger.. Typ imorgon )
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollar man noga så ser man vattenstrålen
 
Redigerat:
Det räknas till normalt slitage att sätta upp tavlor, hyllor, lampor etc. Och i detta fallet är det ju inget att fundera på, brandvarnare ska ju upp. Det blir lika stora hål oavsett om ni eller hyresvärden skruvar....

Finns det inget inflyttningsprotokoll så har han inget att komma med.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Du får skruva upp vad du vill. Så länge du kan motivera varför du gjorde hålet, så räknas det till normalt slitage (om du inte flyttar tavlan 5cm varje dag dvs)...

Det här är för övrigt bland det sjukaste jag sett. Det hyresvärden gör måste definitivt vara olagligt på fler än fem punkter, han leker ju med hyresgästernas liv.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
C
D09 skrev:
Tror det är så

"Sedan november 2001 finns det ett lagkrav som anger att alla fastighetsägare är skyldiga att installera brandvarnare. Enligt 2 kapitlet 2 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor "

[länk]
Det där har vi väl redan rett ut tidigare i tråden?
Om man läser lagparagrafen de hänvisar till inser man att det påståendet är en väldigt fri tolkning av lagtexten.
Framför allt ligger enligt lagen inte ansvaret specifikt på fastighetägaren - "ägare eller nyttjanderättshavare" är formuleringen som används.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
cpalm skrev:
Det där har vi väl redan rett ut tidigare i tråden?
Om man läser lagparagrafen de hänvisar till inser man att det påståendet är en väldigt fri tolkning av lagtexten.
Framför allt ligger enligt lagen inte ansvaret specifikt på fastighetägaren - "ägare eller nyttjanderättshavare" är formuleringen som används.

Så här tolkar räddningstjänsten i Stockholm lagen
Nu är brandvarnare en skitsak i pengar jämf vad den gör för nytta.

Stör mig bara på att hyresvärden verkar nyttja alla tolkningar som att inget är någonsin dennes bekymmer.


"


Vem ansvarar för montering och skötsel?
Ägare av fastigheter som är ämnade för boende är ansvarig att tillse att minst en brandvarnare installeras i varje hushåll. Hyresgästen är därefter ansvarig för skötsel och underhåll av brandvarnaren.

Bostadsrättslägenhet - det yttersta ansvaret för inköp och montering vilar på föreningens styrelse. Bostadsrättsinnehavaren är därefter ansvarig för skötsel och underhåll av brandvarnaren.

Hyreslägenhet - fastighetsägaren ansvarar för att fungerande brandvarnare sätts upp men hyresgästen ansvarar sedan för att den fungerar i fortsättningen.

Villa/radhus/fritidshus - du ansvarar själv för både installation och skötsel.

Underlåter fastighetsägaren att ombesörja installation av brandvarnare har Storstockholms brandförsvar mandat att komma med ett föreläggande till fastighetsägaren om åtgärd. Vid upprepad underlåtelse kan även ett föreläggande förknippat med vite bli aktuellt.

"

http://www.storstockholm.brand.se/privat/brandsakerhet_8/brandvarnare_5
 
D09
Nu var bollen i rullning iaf

Skickade en anmälan till elsäkerhetsverket samt kontakten på räddningstjänsten Gbg.

Hoppas att dom tar sig tid att besöka fastigheten och utreda ev brister så hyresgästen kan bo där utan att vara orolig tills ny lägenhet hittas.

Stort tack för all hjälp
 
Håll oss uppdaterade hur fortsättningen (eller slutet) blir. Lycka till!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Lite uppdatering

Hyresvärden lyser med sin frånvaro kring åtgärder

Det som hänt är att vi själva monterat brandvarnare samt tagit bort udda lösningar som är direkt livsfarliga

Ärendet ligger öppet hos elsäkerhetsverket men har inte hört något där

Hade kontakt med brandinspektören idag. Han verkar riktigt bra. Vi har ett bokat möte på plats lite längre fram gällande brandskyddet.

Ska försöka få dit elsäkerhetsverket samma tid.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D09
Det blir ett föreläggande om nyttjandeförbud om åtgärderna inte fixas inom 2 månader verkar det som. ( brandskyddet )
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
D09
Några dumma frågor

Kan hyresvärden styra över vem som får besöka en hyresgäst?

Hyresvärden bad mig lämna fastigheten under mötet, vilket jag gjorde.

Hyresvärden försökte få tillbaka nyckeln jag hade med hänvisning att den får inte lämnas ut.
Vilken jag inte lämnade tillbaka.

Hyresvärden fick en kopia på fullmakten via mail men kräver att se orginalet.

Åkte dit nu igen men då satt han i "möte"

Hyresvärden uttryckte att jag får inte gå in i fastigheten förränn jag visat fullmakten i orginal.
Vilket jag kanske dumt svarade: inga problem.

Då slår mig tanken sen att hyresgästen måste väl kunna ta emot besökare eller hur?

Mitt svar gällde att jag själv går in i fastigheten.
 
Självfallet får hyresvärden inte styra över vem som besöker hyresgästen. Vad gäller nycklar är jag rätt säker på att hyresgästen kan lämna ut extranycklar till "vem som helst".
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Däremot ansvara hyresgästen för sitt hushåll och inbjudna gäster.
Om det blir störningsproblem så kan i förlängningen hyresgästen mista sitt hyreskontrakt och rätten att bo i lägenheten.

Men det är inte hyresvärden ensidigt som avgör detta utan Hyresnämnden.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hyresvärden var lite skön 😳

När dom gick ut för att besiktiga baksidan.

Inspektörerna gick före och när dom rundat hörnet så vände hyresvärden mot mig som stod vid entren och sa:

När flyttar hon ut?

Jag: hur menar du?

Hv: när flyttar hon ut? Jag tänker inte åtgärda något

Jag: du har ju som en hyresvärd ett åtagande

Hv: jag tänker inte åtgärda något och då blir det nyttjandeförbud. Så när flyttar hon ut?


Så förmodligen så blir det så att det faller ut ett nyttjandeförbud och hyreskontraktet upphör.

Då är frågan om kommunen kan gå in och ställa upp i jakten på ersättningslägenhet eller om man bara slängs ut..

Som jag uppfattar hyresgästföreningen så har hyresvärden inget ansvar längre från datumet då nyttjandeförbudet trädet i kraft.
 
Jag är osäker, men jag tror att hyresvärden kan tvingas betala skadestånd om lägenheten blir obeboelig. Kolla med hyresnämnden. Det kan också vara aktuellt med tvångsförvaltning av fastigheten. Även det tror jag att hyresnämnden beslutar om. Då tillsätts en förvaltare som förvaltar, och ev. förlust i verksamheten debiteras på hyresvärden.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.