Fördelarna med utvändig isolering och cellplast som material diskuterar vi i annan tråd. Onödigt att göra det här okså, när TrådSkaparen startade tråden enbart för att diskutera brandfarlighet.

Sen den där filmen - cellplast brinner explosivt med obegränsad lufttillförsel. Det intressanta är hur isoleringen monteras och vilken roll den kan få i uppkomst och spridning av brand.
 
Redigerat:
Håller med att tråden har spårat ur.
Diskussionen kring fördelar respektive nackdelar med utvändig isolering i den här tråden började dock du.

Sedan är det kanske dags att börja tänka på vad du skriver?
Först hävdar du att jag bortser från fakta -"som Krawk bortser ifrån"
Sedan att jag inte är påläst - "Aha, du behöver bara läsa på lite"
Några argument för dessa påhopp presenterar du dock inte.
 
Krawk skrev:
Diskussionen kring fördelar respektive nackdelar med utvändig isolering i den här tråden började dock du.
Umm, nej. Läs tråden igen. Försöker i varje inlägg att få in den på trådämnet - brandfarlighet.
Ingen avsikt att hoppa på någon, ber gärna om ursäkt om det uppfattats så.
Fördelarna med utvändig isolering är svåra att förneka, och där finns massor med info, lätt att hitta.
Däremot saknas information om detaljutförande vid läggningen.
Jag skulle gärna vilja veta om man kan höja brandsäkerheten med enkla åtgärder innan vi sätter igång.

Du skrev:
Jag tror att isolering av cellplast är något som man kommer att tycka är idioti i framtiden.
och det får du väl försöka motivera i någon annan tråd.
 
Redigerat:
Jehu skrev:
Umm, nej. Läs tråden igen. Försöker i varje inlägg att få in den på trådämnet - brandfarlighet.
Ingen avsikt att hoppa på någon, ber gärna om ursäkt om det uppfattats så.
Fördelarna med utvändig isolering är svåra att förneka, och där finns massor med info, lätt att hitta.
Däremot saknas information om detaljutförande vid läggningen.
Jag skulle gärna vilja veta om man kan höja brandsäkerheten med enkla åtgärder innan vi sätter igång.

Du skrev:
och det får du väl försöka motivera i någon annan tråd.
Tråden behandlade användningen av oskyddad cellplast som tilläggsisolering utanpå tak med avseende på brandfarlighet. Tills du började blanda begreppen och jämnställde utvändig isolering med isolering av cellplast, och började därmed argumentera i en helt annan fråga.

Jag tror att isolering av cellplast är något som man kommer att tycka är idioti i framtiden.
Eftersom tråden primärt handlar om cellplast brandfarlighet så är denna kommentar knappast utanför ämnet?


Åter till ämnet dock!
Angående din fråga om skyddande beklädnad så är det inte helt enkelt att hitta ett lämpligt material i dukform. De vanliga öppna fuktspärrarna är tillverkade av polyester eller PP. Detta ger kanske tillräckligt med skydd för enstaka gnistor men inte mer.
En annan sak att kontrollera om man hittar en lämplig duk är om den verkligen är vattentät när den ligger an mot material under.
Många dukar falerar tyvärr på den punkten. Vet att det togs upp i ngn rapport om oventilerade yttertak men hittar den inte nu. Möjligen var det från fuktcentrum, formas eller i tidningen Bygg & Teknik.
 
Om fukt kan ventileras ut är det ingen katastrof om det stänker in några gånger om året.
Det kommer nya underlagsdukar hela tiden. Monier kom i våras med Veltitech som har ett tilltalande pris (22:-/m2) och lämpliga fuktegenskaper, men inte mycket till brandskydd. Som du säger, enstaka gnistor inte mer.

En metalliserad diffusionsöppen folie kanske? Finns det? Som kanske kan bidra till värmen i huset också?
Thermisols Spaceline? Thermoreflekt är diffusionstät. Hmm...
Tyska PIR isoleringarna verkar ha det jag efterfrågar, allt ihopbyggt i ett tilltalande system. Men dyrare.
 
I många industribyggnader lönar det sig inte att lägga cellplast pga. att brandförsäkringspremierna blir hutlöst dyra. Det är inte ovanligt att man tjänar in hela den ekonomiska besparingen med att frångå en ren mineralullslösning på tre år.
I vissa delar av Danmark är dessutom cellplast totalförbjudet, vet en firma som fick riva upp ett helt tak på över 1500kvm och byta ut cellplasten.
Och då pratar jag dessutom om sk. kombitak som har mineralull både över och under cellplasten, det är alltså inte cellplast direkt mot undertak eller tätskikt.

Cellplast har dessutom en tendens att krympa med tiden. Tillverkarna säger att produkterna nu för tiden är färdigkrympta vid leverans, men jag är djupt skeptisk. det är inte ovanligt med glipor på 3-5cm då man river i tak som är ca 20-30 år gamla.
 
Rngde If och frågade om de hade statistik eller synpunkter på cellplast som utvändig takisolering.

Det hade de inte. Bara man följde gällande regler, så. Ingen påverkan på premien heller - var har du hört det?
En sökning på www.brandskyddsföreningen.se - cellplast - ger 0 träffar.
Skulle det ändå vara ett stort eller angeläget problem?

Danmark - oskyddat vasstak ok, men inte cellplast täckt med plåt? :)
Var i Danmark skulle detta vara? Thermisol säljer takisolering också i DK - www.thermisol.dk
Går man till Tyskland är användningen av cellplast mycket utbredd sedan lång tid, därav har man utvecklat mer avancerade produkter och torde ha kunskap om brandsäkerhetsaspekterna.

Krympning för EPS anges till 6 promille i produktbladen - ska man inte tro på det? Plasten ska "vila" de första veckorna efter tillverkning, sedan ska den ha krympt färdigt. I hus där man använde polystyren tidigt kan man tänka att de använde lägre kvaliteter? EPS har använts sedan 50-talet.
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=618&id=
Om det du säger om stora springor torde alla fasader med puts på EPS se rätt risiga ut om några år.

Men jag misstänker att du har fel. Eller i alla fall inte helt rätt. ;)
 
Redigerat:
janwide
Jehu skrev:
...Men jag misstänker att du har fel. Eller i alla fall inte helt rätt. ;)
Ja. Han heter ju pappskallen!
Förlåt pappskallen! Osakligt och inte illa menat. Men jag kunde bara inte låta bli :blushing:
 
Jehu skrev:
Ingen påverkan på premien heller - var har du hört det?
Det har jag hört på några av dom nybyggnationer vi jobbat på, bla. två industrihallar nyligen som vi lagt taket på.
Vi brukar undersöka varför kunderna vill ha det ena eller andra i sina tak och just i dom fallen där kunderna valt mineralull rakt igenom så är det ofta just av försäkringsskäl.
Djupare än så har inte jag engagerat mig i frågan, jag vet inte vilka bolag dom har eller övriga förutsättningar.


Jehu skrev:
Var i Danmark skulle detta vara?
I detta specifika fallet var det i Vejle. Skicka mig ett PM om du vill ha numret till killarna som rev upp det!

Jehu skrev:
Krympning för EPS anges till 6 promille i produktbladen - ska man inte tro på det? Plasten ska "vila" de första veckorna efter tillverkning, sedan ska den ha krympt färdigt. I hus där man använde polystyren tidigt kan man tänka att de använde lägre kvaliteter? EPS har använts sedan 50-talet.
Jag skrev att jag är skeptisk och det står jag för. Möjligt att dom fått ordning på problemet sedan 70-80 talet då dom tak jag varit på har glipat rätt rejält, men jag hade inte chansat på mitt eget tak.
 
Ok, jag tycker frågan är intressant och är öppen för alla synpunkter.

Men det vore mer intressant om någon kunde referera till verkligheten, som t ex brand där utvändig cellplastisolering av taket haft betydelse för uppkomst av brand och brandförloppet . Helst villa, inte industri,
Och igen, om det krymper så det blir glipor inom något decennium står vi inför major trouble i svensk nybyggnation. :)
Jag älskar knappast cellplast (eldfängd petroleumprodukt!) men ännu mindre det rådande paradigmet med mineralull och plast som fuktspärr - en långsiktigt dålig lösning som gett och kommer att ge problem i ett enormt antal svenska hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.