Tror multimaskin funkar utmärkt för TS del. Kan vara bra att pausa lite ibland så klingan får svalna.

Gällande heta arbeten kan jag hålla med om att det gått lite över styr. Jag arbetar som platschef på större nyproduktionsprojekt (~100 Mkr) och är därmed ansvarig för just detta. Står man t.ex. utomhus och kapar armering med vinkelslip eller svetsar plåtar på en betongstomme utan brännbart material i närheten anser jag inte det vara heta arbeten i den bemärkelsen att det kräver ett intyg från mig. Finns dock många som är nitiska med detta.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Om jag får ranta lite; det här med att vi svenkar alltid skall vara bäst i klassen leder till att vi blir så dyra att jobben i stället hamnar hos dem som är sämst i klassen. Jag kan från mitt perspektiv inte se några som helst positiva effekter av det. I alla fall när det gäller indistriproduktion som lätt kan flyttas till billigare länder. Det är väl inte helt tillämpligt inom byggsektorn, men det leder till att vi har bostadsbrist samtidigt som det finns en massa lägenheter, exempelvis i Uppsala, som ingen vill bo i av kostnadsskäl. Jag tänker då på osålda bostadsrätter som blir jättedyra. Bäst i klassen är inte alltid bäst.
 
  • Gilla
Uffe_xx och 2 till
  • Laddar…
Definitionen av hetarbeten:
"Heta Arbeten är ett samlingsnamn för arbetsmoment som medför uppvärmning eller gnistbildning och som kan riskera att orsaka brand. Det kan handla om svetsning, skärning, lödning eller arbeten med snabbroterande verktyg."
 
Det finns ju inte några som helst krav på heta arbeten-tillstånd. Det är bara en försäkringsfråga, så om beställaren anser att det är riskfritt på en arbetsplats och aldrig någonsin orsakar skada kan man strunta i det helt.
 
Rickard.
"Heta arbeten" är ett påhitt av försäkringsbolagen för att dom inte vill betala helt enkelt. Har allt gjort enligt heta arbeten och det händer något har dom en teoretisk bra chans att sätta dit den enskilda arbetaren (som såklart aldrig kan betala) och är det inte enligt "reglerna" vill dom lägga bördan på dom inblandade företagen.

Heta arbeten kortet betyder egentligen bara att du själv är helt ansvarig för dina handlingar.

Ts har redan fått svaret men en multimaskin är helt optimal för jobbet, jag gillar dom rundade bladen till detta men det är en smaksak.
 
Med heta arbeten menas arbeten med verktyg/maskiner som på något sätt alstrar värme. Idag heter det dessutom brandfarliga heta arbeten.
 
E evertb skrev:
Med heta arbeten menas arbeten med verktyg/maskiner som på något sätt alstrar värme. Idag heter det dessutom brandfarliga heta arbeten.
Källa på det? På alla tillstånd och blanketter heter det fortfarande Heta arbeten. Dessutom är varumärket fortfarande Heta arbeten också.
 
C C.Lundin skrev:
Källa på det? På alla tillstånd och blanketter heter det fortfarande Heta arbeten. Dessutom är varumärket fortfarande Heta arbeten också.
https://www.hetaarbeten.se/sv/faq/
 
Om du sprutar lite vatten på medan du kapar, så elimnerar du brandrisken o mångdubblar dessutom bladens livslängd.
En blomspruta funkar perfekt till detta. Detta funkar bra till tigersåg, sticksåg o fein när man kapar metall.
 
Jag fick lära mig att heta arbeten - konceptet inte gällde platser permanent utformade för ändamålet. T ex är inte lödning på de avsedda platserna i våra lab något som ska bedömas av ansvarig. Om vi behöver löda på någon annan plats då behöver det bedömas.

Jag tycker egentligen det är rimligt som det är. Det är så lätt att man inte tänker sig för. Vi har haft hantverkare som "ska bara" och lyckats få eld i huset. Bättre att alltid be en annan dubbelkolla.
 
HogeN HogeN skrev:
[länk]
Stod ingenting om det där.
 
C C.Lundin skrev:
Källa på det? På alla tillstånd och blanketter heter det fortfarande Heta arbeten. Dessutom är varumärket fortfarande Heta arbeten också.
C C.Lundin skrev:
Källa på det? På alla tillstånd och blanketter heter det fortfarande Heta arbeten. Dessutom är varumärket fortfarande Heta arbeten också.
Fick en bok när jag gick heta arbeten där jag hittade definitionen på vad heta arbeten är.
Trodde det var uppenbart men det finns andra arbeten som är heta men som inte brinner t.ex. arbeten med vattenånga vid vissa rengöringsarbeten.
 
E evertb skrev:
Fick en bok när jag gick heta arbeten där jag hittade definitionen på vad heta arbeten är.
Trodde det var uppenbart men det finns andra arbeten som är heta men som inte brinner t.ex. arbeten med vattenånga vid vissa rengöringsarbeten.
Tänkte inte på definitionen, den framgår tydligt. Däremot påstod du att de bytt namn, men jag hittar ingen info om det.
 
C C.Lundin skrev:
Tänkte inte på definitionen, den framgår tydligt. Däremot påstod du att de bytt namn, men jag hittar ingen info om det.
Har aldrig påstått att de bytt namn. Bara omtalat var jag fick definitionen ifrån.
 
E evertb skrev:
Har aldrig påstått att de bytt namn. Bara omtalat var jag fick definitionen ifrån.
E evertb skrev:
Idag heter det dessutom brandfarliga heta arbeten.
Nu blev det visserligen en onödigt lång OT-diskussion...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.