Jag har haft med Telia att göra i omgångar både vad det gäller tv, bredband och mobil. Väntar fortfarande på att uppleva det som ni andra upplevt med Telia.

OnT: bestrid fakturan. Som flera nämt har du inget avtal med techbuddy.
 
namnbyte
Persson88 Persson88 skrev:
Ericsson var längesen ;)
Haha ja det heter la Transtema idag.. men tillräckligt långt in i Telia säger en del fortfarande Ericsson, eftersom det är hårdkodat så i källkoden till en del system 😄
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du en källa till detta?

Det finns lite olika svarta listor och på exempelvis denna är Telia inte med men väl Telia Öppen Fiber.

Jag är väldigt nyfiken på var du hittar att "De har toppat listan i många år".
Jag lyssnar på Plånboken i P1 och det är återkommande att de säger just det jag skrev.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Värt att nämna att Telia är ett av de mest "prickade" bolagen hos ARN. De har toppat listan i många år och är sen lång tid med på ARN:s svarta lista.

Jag har själv haft oturen att ha med Telias kundtjänst att göra och det är som någon slags parodi. Man tror efter ett tag att det är dolda kameran eller nån Monthly Python-sketch.
Alfredo Alfredo skrev:
Har du en källa till detta?

Det finns lite olika svarta listor och på exempelvis denna är Telia inte med men väl Telia Öppen Fiber.

Jag är väldigt nyfiken på var du hittar att "De har toppat listan i många år".
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag lyssnar på Plånboken i P1 och det är återkommande att de säger just det jag skrev.
Haha, härlig källa. Dom OCH du har helt enkelt fel eller så har feltolkat eller hört vad du vill höra. Plånboken i P1 är bra ibland men håller generellt betydligt sämre kvalitet än P1's innehåll i allmänhet. Om vi pratar ur ett kundperspektiv finns det egentligen bara en svart lista som är intressant OCH trovärdig och det är den som tidningen Råd & Rön sammanställer. Och den utgörs av företag som inte följer ARN's rekommendationer.

På den listan är Telia förhållandevis ny. Har inte tillgång till eller sug att leta fram alla historiska editioner av Svarta Listan men tvärtom vad @Farstatjej90 påstår så lyste Telia trots sin historiskt dominanta marknadsställning länge med sin frånvaro på svarta listan. Det var först när bredband började bli tillgängligt för den breda massan som Telia's rykte började ta stryk och det berodde säkert både på att dom blev sämre att ha med att göra OCH att Svenne Banan fick något annat att jämföra med när konkurrensen ökade och det kom nya aktörer med ett annat kundfokus.

Med reservation för att dom kanske kommit med något enstaka år/p.g.a. något enstaka ärende tidigare (har som sagt inte lust att rota igenom gamla editioner) så var det först för ca. 4-5 år sedan dom började prenumerera på en plats på svarta listan. Och att dom numera regelmässigt är med på svarta listan (dessutom p.g.a. flertal enskilda ärenden) beror nästan uteslutande på fiber-ärenden.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte så du ska göra. Du ska bestrida nu, inte vänta på att det går till inkasso (vilket det kommer göra innan det går till kronofogden). Kommer det en påminnelse bestrid den. Kommer det något från inkasso bestrid det också.

Jag fick något liknande från ett annat bolag och när det kom till inkassobolaget kontaktade jag dem och sa att jag bestrider. En mycket trevlig tjej förklarade att jag hade två alternativ, antingen betala eller bestrida. Hon tyckte jag skulle bestrida baserat på den information jag gett henne. Då skulle inkassobolaget kontakta företaget igen och förklara att jag bestrider sen kunde företaget välja att avskriva det hela eller låta det gå till domstol. Hon förklarade också att hon nästa kunder garantera att det skulle bli avskrivet för det skulle kosta mycket mer att driva det vidare än vad de skulle få om de vann. Så blev det också.
Har man bestridit en faktura så får man sen inte skicka den vidare till inkasso eller KFM. Nästa instans är tingsrätt.
 
S SvenJOPP skrev:
Hej,
Vet inte om det hör hemma här men hoppades på viss guidning från någon som är kunnig i hur jag bäst hanterar denna situationen.

Jag har 5G internet från Telia som installerades i sommras. Två månader efter det installerades slutade internet plötsligt att fungera, deras felsökning hittade endast att de inte kunde få kontakt med vår antenn. De skickade således ut en tekniker från TechBuddy - utan att informera om någon kostnad för detta. Teknikern konstanterar att antennen är trasig och jag ska få en ny av Telia.
Ungefär en månad senare skickar Telia en ny antenn, utan kostnad, och internet börjar fungera igen. Vi får ersättning för tiden som internet inte fungerade.

Nu har TechBuddy skickat en faktura till mig som vi har bestridit. De hävdar att vi måste ta det med Telia då det är de som har informerat dem om att skicka fakturan till oss. Telia säger att de inte har någon anteckning om att de ska ta kostnaden.

För mig är det självklart.
1. Deras utrustning gick sönder, de var tvungna att skicka ut någon för att konstantera det
2. De har erkännt att det var deras fel genom att ge oss en kostnadsfri ny antenn och ersättning för perioden internet var nere
3. De informerade mig inte om att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
4. Jag godkände inte att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
5. De har gjort rutavdrag, något jag inte har rätt till då jag arbetar utomlands och således inte skattar i Sverige.

Jag har försökt prata med Telia utan resultat, jag har skickat en en anmälan via kundombudsmannen på Telia utan resultat. Är min enda väg att vägra betala fakturan, låta den gå till kronofogden och bestrida den? Vad är risken att Telia faktiskt driver detta till rätten och isåfall också vinner det?

Summan är inte jättestor, men blir ju flyförbannad att de tar sig rätten att skicka ut fakturor på detta sättet och vill inte uppmuntra sådant beteende. Kommer självklart byta leverantör snarast.
Enkelt. Vem beställde arbetet?
 
B Bästerortarn skrev:
Haha, härlig källa. Dom OCH du har helt enkelt fel eller så har feltolkat eller hört vad du vill höra. Plånboken i P1 är bra ibland men håller generellt betydligt sämre kvalitet än P1's innehåll i allmänhet. Om vi pratar ur ett kundperspektiv finns det egentligen bara en svart lista som är intressant OCH trovärdig och det är den som tidningen Råd & Rön sammanställer. Och den utgörs av företag som inte följer ARN's rekommendationer.

På den listan är Telia förhållandevis ny. Har inte tillgång till eller sug att leta fram alla historiska editioner av Svarta Listan men tvärtom vad @Farstatjej90 påstår så lyste Telia trots sin historiskt dominanta marknadsställning länge med sin frånvaro på svarta listan. Det var först när bredband började bli tillgängligt för den breda massan som Telia's rykte började ta stryk och det berodde säkert både på att dom blev sämre att ha med att göra OCH att Svenne Banan fick något annat att jämföra med när konkurrensen ökade och det kom nya aktörer med ett annat kundfokus.

Med reservation för att dom kanske kommit med något enstaka år/p.g.a. något enstaka ärende tidigare (har som sagt inte lust att rota igenom gamla editioner) så var det först för ca. 4-5 år sedan dom började prenumerera på en plats på svarta listan. Och att dom numera regelmässigt är med på svarta listan (dessutom p.g.a. flertal enskilda ärenden) beror nästan uteslutande på fiber-ärenden.
Tänk du kanske en dag kan lära dig att inte bara raljera utan googla också.
https://www.radron.se/svarta-listan/artiklar/telia-in-bland-listans-varstingar/
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tänk du kanske en dag kan lära dig att inte bara raljera utan googla också.
Raljera verkar fler än @Bästerortarn kunna och den där artikeln motsäger snarast ditt tidigare uttalande "Värt att nämna att Telia är ett av de mest "prickade" bolagen hos ARN. De har toppat listan i många år"
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tänk du kanske en dag kan lära dig att inte bara raljera utan googla också.
[länk]
Att du menar att jag raljerar beror gissningsvis på att du inte kan ta kritik. Därför ska jag försöka avhålla mig från samma värdeladdade beskrivning av ditt sätt att uttrycka dig. Ska däremot försöka vara så pedagogisk som möjligt.

Om du läser mitt inlägg igen så bör du se att INGET jag skriver motsäger något i den länkade artikeln. Det jag (och Alfredo tror jag) främst vänder oss mot är ditt påstående att " De har toppat listan i många år och är sen lång tid med på ARN:s svarta lista."

Nu är det förvisso en bedömningsfråga vad "många år" och "lång tid" innebär så vi har kanske lika rätt/fel båda två?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Min 87-åriga mamma envisas med att ha Telia, men hon har å andra sidan tiden och uthålligheten att först sitta i telefonkö, och sedan mala ner kundtjänsten tills hon får rätt.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Sjöberg och 7 till
  • Laddar…
Jag har tyvärr upptäckt att Telia under de senaste åren emellanåt informerar mig felaktigt om att min surf är slut och jag uppmanas att köpa mer av dem för att kunna surfa på mobilen(surfen stängs också av).
Ex

En gång hade min telefon inte ens varit i bruk pga att den var trasig, så ingen! surfmängd hade gått åt,jag ringde dem och påpekade detta, då löste dem det.

Nyligen så stängdes surfen av, trots väldigt lite använd, och meddelande från telia att jag behövde köpa mer surf,
jag var på semester och hade inte tid att ringa Telia, så jag köpte 5Gb surf och kunde surfa igen, efter 12 minuter så stängs åter surfen ned och meddelande från Telia skickas om att jag måste köpa ny surf???
På 12 minuter har jag alltså på min mobil lyckats att surfa upp 5Gb,
bra jobbat av mig, eller?🤔
 
Redigerat:
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Hm, dom gånger jag varit tvungen att kontakta telia så har dom(telia) tydligt informerat att om dom skickar ut en tekniker, och det visar sig att det är MIN utrustning det är fel på(t ex router) så är det jag som får betala för teknikern VIA telia. Det är alltså Telia som fakturerar mig för teknikern - INTE bolaget teknikern kommer ifrån.

Visar det sig att det är telias utrustning det är fel på så behöver jag inte betala något.

Det har hänt ca 3-4 gånger på ~15 år, alla gånger har dom(telia) informerat om detta, och jag har själv fått avgöra om jag vill ta "risken" eller inte.

ps. Ingen utav gångerna har det visat sig att det varit min utrustning det varit fel på, så aldrig behövt betala ett korvöre :p
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Att du menar att jag raljerar beror gissningsvis på att du inte kan ta kritik. Därför ska jag försöka avhålla mig från samma värdeladdade beskrivning av ditt sätt att uttrycka dig. Ska däremot försöka vara så pedagogisk som möjligt.

Om du läser mitt inlägg igen så bör du se att INGET jag skriver motsäger något i den länkade artikeln. Det jag (och Alfredo tror jag) främst vänder oss mot är ditt påstående att " De har toppat listan i många år och är sen lång tid med på ARN:s svarta lista."

Nu är det förvisso en bedömningsfråga vad "många år" och "lång tid" innebär så vi har kanske lika rätt/fel båda två?
Du fick i alla fall lite ny info i artikeln jag länkade☺️
 
S SvenJOPP skrev:
Hej,
Vet inte om det hör hemma här men hoppades på viss guidning från någon som är kunnig i hur jag bäst hanterar denna situationen.

Jag har 5G internet från Telia som installerades i sommras. Två månader efter det installerades slutade internet plötsligt att fungera, deras felsökning hittade endast att de inte kunde få kontakt med vår antenn. De skickade således ut en tekniker från TechBuddy - utan att informera om någon kostnad för detta. Teknikern konstanterar att antennen är trasig och jag ska få en ny av Telia.
Ungefär en månad senare skickar Telia en ny antenn, utan kostnad, och internet börjar fungera igen. Vi får ersättning för tiden som internet inte fungerade.

Nu har TechBuddy skickat en faktura till mig som vi har bestridit. De hävdar att vi måste ta det med Telia då det är de som har informerat dem om att skicka fakturan till oss. Telia säger att de inte har någon anteckning om att de ska ta kostnaden.

För mig är det självklart.
1. Deras utrustning gick sönder, de var tvungna att skicka ut någon för att konstantera det
2. De har erkännt att det var deras fel genom att ge oss en kostnadsfri ny antenn och ersättning för perioden internet var nere
3. De informerade mig inte om att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
4. Jag godkände inte att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
5. De har gjort rutavdrag, något jag inte har rätt till då jag arbetar utomlands och således inte skattar i Sverige.

Jag har försökt prata med Telia utan resultat, jag har skickat en en anmälan via kundombudsmannen på Telia utan resultat. Är min enda väg att vägra betala fakturan, låta den gå till kronofogden och bestrida den? Vad är risken att Telia faktiskt driver detta till rätten och isåfall också vinner det?

Summan är inte jättestor, men blir ju flyförbannad att de tar sig rätten att skicka ut fakturor på detta sättet och vill inte uppmuntra sådant beteende. Kommer självklart byta leverantör snarast.
Bestrid fakturan klart och tydligt att ni inte har beställt arbetet

Härmed bestrider jag fakturan osv
Om det går till inkasso så hänvisar ni till bestridandet då får de stämma er.
 
Vet inte hur de tänker på Telia. Vi hade skrivit avtal om öppen fiber från Telia à ca 20 000 kr. Det stod uttryckligen att avtalet skulle gälla i 2 år. Kom aldrig någon fiber. Vi ordnade därför med egen anslutning via 4G och förstärkningsantenn och är mycket nöjda med den hastighet vi har. Funkar utmärkt för våra behov. Efter 5 år kom en faktura på framdragen fiber. Jag bestred fakturan. Telia mailade mig ett flertal gånger och hävdade att jag hade skrivit på avtal. Jag pekade på att det stod att avtalet gällde i 2 år och att fiber drogs fram först efter 5 år, dvs utan avtal. Denna konversation upprepade sig flera gånger. Då ansökte Telia om betalningsföreläggande till Kronofogden, men tog efter ett tag tillbaka denna. Sen skickade de ut montörens egenkontroll till mig, men utan krav på att jag skulle göra något. Inget att svara på helt enkelt. Sen har det varit tyst. Får väl se vad som händer. Konstigt skött tycker jag.
 
  • Gilla
  • Wow
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.