Hej,
Vet inte om det hör hemma här men hoppades på viss guidning från någon som är kunnig i hur jag bäst hanterar denna situationen.

Jag har 5G internet från Telia som installerades i sommras. Två månader efter det installerades slutade internet plötsligt att fungera, deras felsökning hittade endast att de inte kunde få kontakt med vår antenn. De skickade således ut en tekniker från TechBuddy - utan att informera om någon kostnad för detta. Teknikern konstanterar att antennen är trasig och jag ska få en ny av Telia.
Ungefär en månad senare skickar Telia en ny antenn, utan kostnad, och internet börjar fungera igen. Vi får ersättning för tiden som internet inte fungerade.

Nu har TechBuddy skickat en faktura till mig som vi har bestridit. De hävdar att vi måste ta det med Telia då det är de som har informerat dem om att skicka fakturan till oss. Telia säger att de inte har någon anteckning om att de ska ta kostnaden.

För mig är det självklart.
1. Deras utrustning gick sönder, de var tvungna att skicka ut någon för att konstantera det
2. De har erkännt att det var deras fel genom att ge oss en kostnadsfri ny antenn och ersättning för perioden internet var nere
3. De informerade mig inte om att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
4. Jag godkände inte att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
5. De har gjort rutavdrag, något jag inte har rätt till då jag arbetar utomlands och således inte skattar i Sverige.

Jag har försökt prata med Telia utan resultat, jag har skickat en en anmälan via kundombudsmannen på Telia utan resultat. Är min enda väg att vägra betala fakturan, låta den gå till kronofogden och bestrida den? Vad är risken att Telia faktiskt driver detta till rätten och isåfall också vinner det?

Summan är inte jättestor, men blir ju flyförbannad att de tar sig rätten att skicka ut fakturor på detta sättet och vill inte uppmuntra sådant beteende. Kommer självklart byta leverantör snarast.
 
  • Gilla
Hellwiz och 11 till
  • Laddar…
Bestrid med att du inte har något avtal med TechBuddy, för det har du väl inte?
 
  • Gilla
Noomia och 22 till
  • Laddar…
S SvenJOPP skrev:
som installerades i sommras
Vad betyder det? Var det EN leverans inklusive installation från Telia, eller har du fått ut prylarna och satt upp det själv?

Men i grunden så har du inte beställt något av Techbuddy, de har däremd inte rätt att fakturera dig. Ni har inget avtal, varken skriftligt eller muntligt.

Telia kan möjligen i vissa fall ha rätt att fakturera dig för felavhjälpning. Men det är väl mest i såfall om du har köpt varan över disk. Jämför med att du köper en kaffebryggare på Elgiganten, och lyckas få ut någon för att felsöka hemma hos dig istället för att själv åka in med den till butik. Men även då så måste de informera om att det blir en kostnad, att det inte ingår i garantin, med hembesök.

Men Telia och fakturor, det ligger i samma härad som vilken fakturaskojare som helst (gör inte affärer med Telia).

En kollega för en del år sedan nappade på ett erjudande om "ångerrätt" för mobilt bredband, då när detta var nytt, och även modemen för det kostade en del. Han behövde det tillfälligt efter flytt till nytt hus.

Berättade för oss om detta fina ebjudanden på lunchen. Alla vi andra hävdade på skoj, det är Telia du kommer aldrig ur deras avtal, du är bunden i minst 2 år. Han var förvånad "det står ju i avtalet att jag kan avsluta inom en månad", vi skrattade "glöm det". Men detta var bara på skoj från oss...

Sedan lååångt senare berättar han. Att nyttja rätten att avsluta var nästan omöjligt, det fortsatte komma fakturor, de lovade riva dem, de återkom ändå med inkassoavgift. Så efter en vända om kronofogden stämde Telia honom. På det inledande mötet i Tingsrätten kommer Telias advokat in, bläddrar i sina papper och utbrister "Du har ju alldeles rätt, inte skall du betala det här, vi ber om ursäkt". Nästa månad nya fakturor, fast nu hade de dragit bort skulden, nu var det bara inkassoavgifterna och dröjsmålsränta de ville ha in. Samma sak upprepar sig efter ett antal månader äter till tingsrätten, advokaten sitter där och bläddrar "Men du har ju alldeles rätt, det här skall inte du betala". Då efter drygt 1,5 år var följetongen slut. När vi skojade med honom om det här från början kunde ingen av oss veta hur rätt vi hade.

Telia i ett nötskal...
 
  • Gilla
liran och 23 till
  • Laddar…
Om fakturan är från TechBuddy, och du inte har beställt jobbet av om är det bara att bestrida.
 
  • Gilla
Pmbbygger och 14 till
  • Laddar…
"TechBuddy? Vad är det?
Jag har avtal med Telia. Förstår inte vad det här är för ett företag som skickar mig fakturor. Det har nog blivit fel. Bestrides!"
 
  • Gilla
redep och 11 till
  • Laddar…
Enkelt. Har Telia beställt ut teknikern av företaget ifråga så är ju avtalet dem emellan.
 
  • Gilla
EvertL och 8 till
  • Laddar…
F
Handlar väl om ca 2000-3000kr eller nåt sånt?

Tala om för Telia och TechBuddy att du anmäler det till ARN. Se bara till att göra anmälan mot rätt bolag. Jag antar att det blir en anmälan mot TechBuddy med motiveringen att ni inte har avtal och kanske en anmälan mot Telia för att dom är idioter. Och bestrid fakturan.
 
  • Gilla
  • Haha
P skum och 9 till
  • Laddar…
Varför blanda in ARN? Det är bara bestrida fakturan som vanligt.
 
  • Gilla
redep och 14 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Vad betyder det? Var det EN leverans inklusive installation från Telia, eller har du fått ut prylarna och satt upp det själv?

Men i grunden så har du inte beställt något av Techbuddy, de har däremd inte rätt att fakturera dig. Ni har inget avtal, varken skriftligt eller muntligt.

Telia kan möjligen i vissa fall ha rätt att fakturera dig för felavhjälpning. Men det är väl mest i såfall om du har köpt varan över disk. Jämför med att du köper en kaffebryggare på Elgiganten, och lyckas få ut någon för att felsöka hemma hos dig istället för att själv åka in med den till butik. Men även då så måste de informera om att det blir en kostnad, att det inte ingår i garantin, med hembesök.

Men Telia och fakturor, det ligger i samma härad som vilken fakturaskojare som helst (gör inte affärer med Telia).

En kollega för en del år sedan nappade på ett erjudande om "ångerrätt" för mobilt bredband, då när detta var nytt, och även modemen för det kostade en del. Han behövde det tillfälligt efter flytt till nytt hus.

Berättade för oss om detta fina ebjudanden på lunchen. Alla vi andra hävdade på skoj, det är Telia du kommer aldrig ur deras avtal, du är bunden i minst 2 år. Han var förvånad "det står ju i avtalet att jag kan avsluta inom en månad", vi skrattade "glöm det". Men detta var bara på skoj från oss...

Sedan lååångt senare berättar han. Att nyttja rätten att avsluta var nästan omöjligt, det fortsatte komma fakturor, de lovade riva dem, de återkom ändå med inkassoavgift. Så efter en vända om kronofogden stämde Telia honom. På det inledande mötet i Tingsrätten kommer Telias advokat in, bläddrar i sina papper och utbrister "Du har ju alldeles rätt, inte skall du betala det här, vi ber om ursäkt". Nästa månad nya fakturor, fast nu hade de dragit bort skulden, nu var det bara inkassoavgifterna och dröjsmålsränta de ville ha in. Samma sak upprepar sig efter ett antal månader äter till tingsrätten, advokaten sitter där och bläddrar "Men du har ju alldeles rätt, det här skall inte du betala". Då efter drygt 1,5 år var följetongen slut. När vi skojade med honom om det här från början kunde ingen av oss veta hur rätt vi hade.

Telia i ett nötskal...
Kan bara hålla med Telia är ett skitföretag man bör undvika.
Tre är även de skit, kan inte basala delar av köplagen.
Telenor kan inte kalendern..De sa upp ett abonnemang till den 31/2. - Jag skojar inte och jag tror inte att en norsk kalender har 31 dagar för februari.
 
  • Haha
  • Gilla
Bangan och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
S SvenJOPP skrev:
Är min enda väg att vägra betala fakturan, låta den gå till kronofogden och bestrida den? Vad är risken att Telia faktiskt driver detta till rätten och isåfall också vinner det?
Det är inte så du ska göra. Du ska bestrida nu, inte vänta på att det går till inkasso (vilket det kommer göra innan det går till kronofogden). Kommer det en påminnelse bestrid den. Kommer det något från inkasso bestrid det också.

Jag fick något liknande från ett annat bolag och när det kom till inkassobolaget kontaktade jag dem och sa att jag bestrider. En mycket trevlig tjej förklarade att jag hade två alternativ, antingen betala eller bestrida. Hon tyckte jag skulle bestrida baserat på den information jag gett henne. Då skulle inkassobolaget kontakta företaget igen och förklara att jag bestrider sen kunde företaget välja att avskriva det hela eller låta det gå till domstol. Hon förklarade också att hon nästa kunder garantera att det skulle bli avskrivet för det skulle kosta mycket mer att driva det vidare än vad de skulle få om de vann. Så blev det också.
 
  • Gilla
EllinorLag och 11 till
  • Laddar…
namnbyte
Det där är helt fel, Telia har avtal med entreprenören och arbetsordern går från Telia till entreprenör.

Mig veterligen är Techbuddy inte ens en entreprenör Telia använder utan låter snarare som att Telia lagt uppdraget till sin entreprenör (troligt Eltel eller Ericsson) vilka i sin tur har tagit in Techbuddy som underentreprenör.

Dvs har Techbuddy heller inte ett skvatt att göra med Telia, och vice versa, som tidigare Skanova-anställd (och idag Telia Infra) låter det där som att Techbuddy försöker göra en skitfuling genom att både fakturera dig som slutkund och bolaget de är underentreprenör åt.

Bestrid, inget snack om saken.
 
Redigerat:
  • Gilla
LURIGLANA och 5 till
  • Laddar…
S SvenJOPP skrev:
Hej,
Vet inte om det hör hemma här men hoppades på viss guidning från någon som är kunnig i hur jag bäst hanterar denna situationen.

Jag har 5G internet från Telia som installerades i sommras. Två månader efter det installerades slutade internet plötsligt att fungera, deras felsökning hittade endast att de inte kunde få kontakt med vår antenn. De skickade således ut en tekniker från TechBuddy - utan att informera om någon kostnad för detta. Teknikern konstanterar att antennen är trasig och jag ska få en ny av Telia.
Ungefär en månad senare skickar Telia en ny antenn, utan kostnad, och internet börjar fungera igen. Vi får ersättning för tiden som internet inte fungerade.

Nu har TechBuddy skickat en faktura till mig som vi har bestridit. De hävdar att vi måste ta det med Telia då det är de som har informerat dem om att skicka fakturan till oss. Telia säger att de inte har någon anteckning om att de ska ta kostnaden.

För mig är det självklart.
1. Deras utrustning gick sönder, de var tvungna att skicka ut någon för att konstantera det
2. De har erkännt att det var deras fel genom att ge oss en kostnadsfri ny antenn och ersättning för perioden internet var nere
3. De informerade mig inte om att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
4. Jag godkände inte att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
5. De har gjort rutavdrag, något jag inte har rätt till då jag arbetar utomlands och således inte skattar i Sverige.

Jag har försökt prata med Telia utan resultat, jag har skickat en en anmälan via kundombudsmannen på Telia utan resultat. Är min enda väg att vägra betala fakturan, låta den gå till kronofogden och bestrida den? Vad är risken att Telia faktiskt driver detta till rätten och isåfall också vinner det?

Summan är inte jättestor, men blir ju flyförbannad att de tar sig rätten att skicka ut fakturor på detta sättet och vill inte uppmuntra sådant beteende. Kommer självklart byta leverantör snarast.
Fy vad oschysst av Telia att skicka fakturan till dig utan att informera om att du står för reparation.

Jag har också haft muntligt telefonsamtal med Telia där information har undanhållits mig och Telia i efterhand har ansett att ett avtal har slutits enligt villkor som jag inte informerats om.

Det är helt omöjligt att diskutera med Telias personal. Som du skriver har Telia en egen kundombudsman, den är ännu värre att diskutera med, den personen/personerna är ett stort skämt. Vore intressant att få veta om Telia via kundombudsmannen har ändrat sig i något ärende.

Ska du beställa/sluta avtal med Telia är det inget problem att ha kontakt med deras personal utan då låter allt toppen. Men blir det fel, missförstånd och till och med av Telia framförda osanna uppgifter om avtal då har Telia aldrig fel. De ändrar sig aldrig oavsett. De är enväldiga. Någon personal kan ena dagen säga att de ska lyssna på inspelade samtal vilket i mitt fall skulle ge mig rätt för att sedan några dagar senare säga att de inte har inspelade samtal. Deras kundombudsman var så ointresserad av min version. Det fanns bevis till att jag blev lurad av en säljare men det var helt ointressant för Telia.

Jag förstår inte hur ett företag kan behandla sina kunder så dåligt. Jag kommer inte handla hos Telia något mer och inte dem runt omkring mig heller efter att ha hört hur jag blev behandlad.

Kommer ALDRIG mer att sluta avtal med Telia. Företaget är oseriöst.
 
Redigerat:
  • Gilla
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
K
S Susanne -68 skrev:
Det är helt omöjligt att diskutera med Telias personal. De har till och med en egen kundombudsman (tror det hette så). Den är ännu värre att diskutera med. Jag har blivit lurad av Telia. Kommer ALDRIG att sluta avtal med Telia. Företaget är oseriöst.
Korrekt, Telia är ett skitföretag, säger att dom har rätt när bevisen säger tvärtom. Ligger i en tvist med dom nu, om en mobil. Över 1 år nu med ARN, och ARN är det segaste jag upplevt. Skulle ett företag skötas så så blev det KK direkt.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad betyder det? Var det EN leverans inklusive installation från Telia, eller har du fått ut prylarna och satt upp det själv?

Men i grunden så har du inte beställt något av Techbuddy, de har däremd inte rätt att fakturera dig. Ni har inget avtal, varken skriftligt eller muntligt.

Telia kan möjligen i vissa fall ha rätt att fakturera dig för felavhjälpning. Men det är väl mest i såfall om du har köpt varan över disk. Jämför med att du köper en kaffebryggare på Elgiganten, och lyckas få ut någon för att felsöka hemma hos dig istället för att själv åka in med den till butik. Men även då så måste de informera om att det blir en kostnad, att det inte ingår i garantin, med hembesök.

Men Telia och fakturor, det ligger i samma härad som vilken fakturaskojare som helst (gör inte affärer med Telia).

En kollega för en del år sedan nappade på ett erjudande om "ångerrätt" för mobilt bredband, då när detta var nytt, och även modemen för det kostade en del. Han behövde det tillfälligt efter flytt till nytt hus.

Berättade för oss om detta fina ebjudanden på lunchen. Alla vi andra hävdade på skoj, det är Telia du kommer aldrig ur deras avtal, du är bunden i minst 2 år. Han var förvånad "det står ju i avtalet att jag kan avsluta inom en månad", vi skrattade "glöm det". Men detta var bara på skoj från oss...

Sedan lååångt senare berättar han. Att nyttja rätten att avsluta var nästan omöjligt, det fortsatte komma fakturor, de lovade riva dem, de återkom ändå med inkassoavgift. Så efter en vända om kronofogden stämde Telia honom. På det inledande mötet i Tingsrätten kommer Telias advokat in, bläddrar i sina papper och utbrister "Du har ju alldeles rätt, inte skall du betala det här, vi ber om ursäkt". Nästa månad nya fakturor, fast nu hade de dragit bort skulden, nu var det bara inkassoavgifterna och dröjsmålsränta de ville ha in. Samma sak upprepar sig efter ett antal månader äter till tingsrätten, advokaten sitter där och bläddrar "Men du har ju alldeles rätt, det här skall inte du betala". Då efter drygt 1,5 år var följetongen slut. När vi skojade med honom om det här från början kunde ingen av oss veta hur rätt vi hade.

Telia i ett nötskal...
Det du beskriver, beskriver inkompetensen hos Telia. Det måste vara ledningen som inte ser till att rätt och regler sköts, eller så skiter de fullständigt i sitt jobb. Jag tror det till och med finns personal på Telia som vill jävlas.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Tack för alla svaren. För att vara tydlig. Jag har bestridit fakturan från TechBuddy och Inkassobolaget. Låter som att nästa steg är att kalla deras bluff och låta dem driva vidare det isåfall.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.