Jag har lyckats överhetta och på något vis bränna motorn i min cirkelsåg, en billig sak från Ryobi.

Eller jag tror att det är det jag gjort i alla fall. Jag kan inte nämnvärt mycket om motorer, men den började lukta bränt när den kördes och har blivit märkbart svagare.

Har sågat ett 20-tal meter vangstycken i 45-reglar och då sågat både tvärs och längs fibrerna, så är inte jätteförvånad om jag pressat den för hårt, men tänkte ändå kolla om det finns något jag rimligen undersöker innan jag köper en ny.

Använd cirkelsåg från Ryobi med tecken på användning och möjlig överhettning, placerad på en träplank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en använd Ryobi cirkelsåg med modellnummer och specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har lyckats överhetta och på något vis bränna motorn i min cirkelsåg, en billig sak från Ryobi.

Eller jag tror att det är det jag gjort i alla fall. Jag kan inte nämnvärt mycket om motorer, men den började lukta bränt när den kördes och har blivit märkbart svagare.

Har sågat ett 20-tal meter vangstycken i 45-reglar och då sågat både tvärs och längs fibrerna, så är inte jätteförvånad om jag pressat den för hårt, men tänkte ändå kolla om det finns något jag rimligen undersöker innan jag köper en ny.

[bild]
[bild]
Har du kört med flera batterier? Annars brukar batteriet dö innan man kan få den att bränna.
Ladda batteriet och låt den svalna under tiden och håll tummarna :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Japp, multipla batterier och pressat den rätt hårt, men även låtit allt vila och svalna efter att problemet först uppstod. Problemet uppstod igår och kvarstår idag.
 
MultiMan
Är det originalbatterier? På mina Makita så kommunicerar batteri och maskin och slår ifrån innan någon del går sönder på riktigt om man överbelastar. Har dock ingen cirkelsåg med batteri, än.

Tycker det är underligt om Ryobi skulle sakna överbelastningsskydd så länge man kör originalgrejer. Det är ju inte helt ovanligt att fastna med klingan t ex.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, det är originalgrejer. Har en gång för några år sedan klyvt en regel längsgående och upplevt just det du säger, att någon form av överhettningsskydd slagit till. Då gick den igång igen efter någon timme.

Nu är dock symptomen annorlunda. Den har inte lagt av, utan på något vis bränts, trots att den bevisligen har eller haft ett fungerande överbelastningsskydd.
 
Är det borstlös motor? Annars så är väl kolen det som man kan kolla.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
N Niq skrev:
Är det borstlös motor? Annars så är väl kolen det som man kan kolla.
Jag förutsatte att den var borstlös, men det verkar det inte vara enligt Ryobi om man söker på modell- och EAN-nummer. Så då är ditt tips högst relevant.

Det verkar bara vara en av tre cirkelsågar i den serien som har borstlös motor och det är inte trådskaparens såg.

https://uk.ryobitools.eu/RyobiTools.../Ryobi_OnePlus_Leaflet_2023-SWEDEN-SCREEN.pdf
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är inte så att klingan är slö eller beter den sig konstigt innan du börjar såga?
 
  • Gilla
Arback och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är originalgrejer. Har en gång för några år sedan klyvt en regel längsgående och upplevt just det du säger, att någon form av överhettningsskydd slagit till. Då gick den igång igen efter någon timme.

Nu är dock symptomen annorlunda. Den har inte lagt av, utan på något vis bränts, trots att den bevisligen har eller haft ett fungerande överbelastningsskydd.
I med batteri, kika i lufthålen på motorn, starta. blixtrar det och låter som en sprak vid en ny blixt, så är ankaret kört. Avbrott/kortis i den. kan bli så när den blir för varm. Inget att laga, bara nytt ankare eller ny maskin.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MultiMan
Eller så byter man motorkol. Blir precis samma symptom med utslitna kol.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hade liknande problem med en borsch slagborr byte kol funkade med en universal sats behövde bara fila till dem lite nu funkar den bra så kolla om det finns kol
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Det är inte så att klingan är slö eller beter den sig konstigt innan du börjar såga?
Slö klinga kan säkert ha hjälpt till att slita på motorn, men problemet är större än bara slö klinga.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Eller så byter man motorkol. Blir precis samma symptom med utslitna kol.
Är det det som kan vara grejen alltså om det inte är något större fel?

Mitt motorintresse är som sagt ytterst begränsat, så det som är givet för er är det inte för mig. Jag kan exempelvis inte bara fila till några universalkol som @Jesper mångsysslare skriver om, för jag vet helt enkelt inte hur de ska se ut eller ligga an.

Får glo runt lite och se om någon säljer originalkol, annars är kanske en ny borstlös maskin lika bra. @Stefan N gav ju en bra länk till manual och sprängskiss. Ska bara förstå vilken del jag ska ha och om den fortfarande säljs i så fall.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har lyckats överhetta och på något vis bränna motorn i min cirkelsåg, en billig sak från Ryobi.

Eller jag tror att det är det jag gjort i alla fall. Jag kan inte nämnvärt mycket om motorer, men den började lukta bränt när den kördes och har blivit märkbart svagare.

Har sågat ett 20-tal meter vangstycken i 45-reglar och då sågat både tvärs och längs fibrerna, så är inte jätteförvånad om jag pressat den för hårt, men tänkte ändå kolla om det finns något jag rimligen undersöker innan jag köper en ny.

[bild]
[bild]
Jag är grymt imponerad över att du lyckats så mycket som 20m vangstycken. Att överhuvudtaget ta sig igenom en 45mm-regel med den sågen, brukar vara en utmaning. Med det sagt skulle jag bli förvånad om du inte bränt motorn. Med tanke på att sågen bara kostar runt 1500kr, tror jag att det är väldigt osannolikt att det skulle löna sig att laga den tyvärr.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.