Jag är inte förtjust i snabbkopplingar alls då jag inte tycker ledarna sitter bra och är svåra att demontera. Går det att snurra på ledaren tycker jag att inte de gör jobbet bra och kontaktytorna är ju minimala. Jag köper hellre skruvanslutningar eftersom jag inte heller har så bråttom.
Wago (773) med snabbanslutning verkar inte vara att lita på enligt Elinstallatören https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/juni/oenighet-kring-varfor-wagoklammor-brinner/.
Här är en lång video där fyra olika skarvar testas med hög ström tills kretsen bryts av - gissa vilken?
Hoppa till 8:50 när wagon poppar om ni inte orkar se på brinnande kabel.
Visserligen är strömmen långt över vad både kabel och skarvar ska tåla (90A) men den första förutom kabelisoleringen som börjar ryka vid 70A är wagon (vid 5:58).
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag är inte förtjust i snabbkopplingar alls då jag inte tycker ledarna sitter bra och är svåra att demontera. Går det att snurra på ledaren tycker jag att inte de gör jobbet bra och kontaktytorna är ju minimala. Jag köper hellre skruvanslutningar eftersom jag inte heller har så bråttom.
Wago (773) med snabbanslutning verkar inte vara att lita på enligt Elinstallatören [länk].
Här är en lång video där fyra olika skarvar testas med hög ström tills kretsen bryts av - gissa vilken?
[media]Hoppa till 8:50 när wagon poppar om ni inte orkar se på brinnande kabel.
Visserligen är strömmen långt över vad både kabel och skarvar ska tåla (90A) men den första förutom kabelisoleringen som börjar ryka vid 70A är wagon (vid 5:58).
Ja, nu blev jag himla orolig...

Så om mina kablar brinner upp pga överbelastning så är det kopplingen som är det farliga?

Hur många bränder har inträffat pga Wago kontra andra kopplingar är rätt fråga att ställa, det ska självklart vägas mot antalet installerade kopplingar av olika typer.
 
Krokben
På Elfirman jag jobbade på för många år sen så använde vi bara Wago, både i nyproduktion och vid renovering av äldre el. Vet inte hur pass orolig man behöver vara. Jag har aldrig funderat över det.
 
Wagon på filmen är godkänd för 2,5mm2 och säkras då normalt med max 16 A.
Jag tycker mig se att den på filmen belastas med ca 90 A vilket gör att hela den sensationssökande filmen värdelös.
Jag vill påstå att det ute i våra hus finns mångfalt mer av dåliga kopplingar med typ Torix och orsaken är att dom ställer betydligt högre krav på utföraren. Att ledningarna i Wago/Hellerman är svåra att demontera ska väl ses som en fördel och inte som en nackdel för det innebär ju att trådarna sitter ordentligt fast. OCH vi som har lite tålamod har inga problem med att demontera tex en Wago 774.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 6 till
  • Laddar…
E
Krokben Krokben skrev:
På Elfirman jag jobbade på för många år sen så använde vi bara Wago, både i nyproduktion och vid renovering av äldre el. Vet inte hur pass orolig man behöver vara. Jag har aldrig funderat över det.
Wago är väldigt vanligt förekommande idag, skulle tro bland de absolut vanligaste kopplingsklämmorna, några har visserligen brunnit men i det stora hela ingenting.

Vissa felmonterade men de allra flesta utmanas aldrig utan är del av en ledigt lågbelastad krets.

Kopiorna kan vara desto värre däremot.

Sen så brukar folk inte köra 90A, som du såg i videon var det inte direkt Wagon som gav upp utan tråden i sig som knäcktes, att det ryker mycket borde vara vara en positiv varningssignal.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Wagon på filmen är godkänd för 2,5mm2 och säkras då normalt med max 16 A.
Jag tycker mig se att den på filmen belastas med ca 90 A vilket gör att hela den sensationssökande filmen värdelös.
Om en produkt (koppling i detta fall) klassificeras för 16A, vad testas den emot för strömstyrka?
 
E
K Kane skrev:
Om en produkt (koppling i detta fall) klassificeras för 16A, vad testas den emot för strömstyrka?
Är det inte klassat i alla fall minst 24A?

Vad den testas med vet jag inte men det borde gå att hitta protokoll.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag är inte förtjust i snabbkopplingar alls då jag inte tycker ledarna sitter bra och är svåra att demontera. Går det att snurra på ledaren tycker jag att inte de gör jobbet bra och kontaktytorna är ju minimala. Jag köper hellre skruvanslutningar eftersom jag inte heller har så bråttom.
Wago (773) med snabbanslutning verkar inte vara att lita på enligt Elinstallatören [länk].
Här är en lång video där fyra olika skarvar testas med hög ström tills kretsen bryts av - gissa vilken?
[media]Hoppa till 8:50 när wagon poppar om ni inte orkar se på brinnande kabel.
Visserligen är strömmen långt över vad både kabel och skarvar ska tåla (90A) men den första förutom kabelisoleringen som börjar ryka vid 70A är wagon (vid 5:58).
Räck upp en hand alla ni som har 70A huvudsäkring hemma
 
  • Gilla
David-O och 2 till
  • Laddar…
tommib
Wago 773 är godkända för 24 A. Har för mig att samma gäler för 221.

Att förfasa sig över att den börjar ryka vid en ström som är tredubbla godkäntgränsen är lite.... fånigt?

Jag har slutat försöka demontera ledare ur 773. Numera klipper jag bara bort dem och skalar om. Sen blir det en Wago 221 allt som oftast. Då är jag ändå hempulare med väsentligen obegränsat med tid.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Jag är inte säker men jag tycks minnas att Wago774 är godkänd för 32 A och Wago 221 20A.
Ps
För Wago 221 så står det 20 A på klämman men i specen på deras hemsida är den specad för 32 A
 
tommib
  • Gilla
harka
  • Laddar…
OT. lyckad marknadsföring när hela konceptet med kopplingsklämma med snabbanslutningar (?) benämns just som Wago oavsett fabrikat. Lite som multicutter (?) ofta kallas för feinsåg.

Som yrkesverksam elektriker har jag nog sett fler dåliga anslutningar och problem med diverse tomtehattar/torix än med just wago och dess kloner. Men visst har det hänt, och i alla fall har det varit antingen mjukledare inkörd eller ej ordentligt istoppat. Även EK som skalats för hårt att det blivit en liten brottanvisning just vid skalningen, och de därefter gått av när allting bökats in i dosan, men det kan man knappast skylla på wago. Och ej efterdragna skruvanslutningar har också varit problem emellanåt. Däremot går väl allt jag radat upp under slarv och oaktsamhet? Jag har i alla fall fortsatt förtroende för konceptet.

Välkomnar dock argument för att jag ska ifrågasätta min övertygelse. :)
 
Och som information till er som ev tror att Wagos kopplingsklämmor är något relativt nytt kan jag berätta att Wago har haft den typen av klämmor sedan någon gång slutet på 50talet början på 60 talet. I början i form av radklämmor. Så det är en gammal och väl utprovad produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.