Uff, jag klippte nyss bort en bränd Wago. Något blev fel, men i detta fallet var det en elektriker som gjorde jobbet. Han kopplade inte loss strömmen medan han kopplade och pratade i mobil samtidigt (med örongrej).

Att det bränner såhär torde betyda på något sorts glapp och att ledning inte riktigt sitter helt fast?
Wago är inte sådär väldigt säkra!?
 
  • Närbild av en person som håller en bränd, gul Wago-koppling i handen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
M Mogg skrev:
Uff, jag klippte nyss bort en bränd Wago. Något blev fel, men i detta fallet var det en elektriker som gjorde jobbet. Han kopplade inte loss strömmen medan han kopplade och pratade i mobil samtidigt (med örongrej).

Att det bränner såhär torde betyda på något sorts glapp och att ledning inte riktigt sitter helt fast?
Wago är inte sådär väldigt säkra!?
Du ska inte dra ledarna fram och tillbaka med last.
Är du säker att det är en Wago?
Finns en del artiklar om brända Wagos så fel kan det ju bli ibland.
Nu vet vi ju just inget om vad som var anslutet, när eller varför.
 
Vilken typ av ledare? 773?
 
Ingen wago, tror det är en från hellermann.
 
Är det verkligen en wago? Tycker mer att den liknar den förra generationens hellermann toppklämma.

Det har många gånger diskuterats olika typer av toppklämmor och dess kvalité genom åren. Ofta får wago och likvärdiga fabrikat oförtjänt mycket skit för liknande problem. Majoriteten av gångerna (läs alla gånger) så handlar det om handhavandefel. Du är ju inne på att elektrikern mycket väl kan ha slarvat lite i detta fall.

Det är av yttersta vikt att man har rätt typ av klämma för den typ av kabel man ska ansluta. Givetvis bör man rimligen bryta strömmen så att man inte råkar få någon gnista på kontaktytorna i klämman som i sin tur kan orsaka glapp och varmgång.

Jag använder personligen uteslutande wago när jag använder moderna toppklämmor och uppskattningsvis har jag nog monterat några tusen genom åren och har aldrig råkat ut för något liknande (som sedan har kommit till min kännedom ska tilläggas)

Felaktigt utförda kopplingspunkter i en anläggning är farliga oavsett vilken typ av material som använts. Är man bara noggrann och gör ett bra jobb så är inte wago en större säkerhetsrisk än något annat alternativ.
 
Wago 773. Det ser i alla fall ut som en sådan..Installerad runt 2011 i alla fall, men det behöver inte vara Wago heller förstås.
1.5mm2 ledning till kyl- och frys, mikro, kaffebryggare och spisfläkt. Säkrat med 16A.
Inte elektrikerns eller ”Wagons” fel kanske att ledningarna har varit för klena. Gamla ledningar som blivit ”utbyggda” allt efterhand till nya prylar.

Ska man ha 16A i säkring ska man ha kraftigare kabel, helt klart.
 
P
M Mogg skrev:
Uff, jag klippte nyss bort en bränd Wago. Något blev fel, men i detta fallet var det en elektriker som gjorde jobbet. Han kopplade inte loss strömmen medan han kopplade och pratade i mobil samtidigt (med örongrej).

Att det bränner såhär torde betyda på något sorts glapp och att ledning inte riktigt sitter helt fast?
Wago är inte sådär väldigt säkra!?

I elektrikerförbundets tidnlng har Wago klämmorna diskuterats : https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/juni/oenighet-kring-varfor-wagoklammor-brinner/

Problemet är att Wago är gjorda för enkelledare (EK)
om de används med fintrådig kan det lättare bli varmgång eftersom många tunna kopparledare inte leder värme lika bra som en grövre enkelledare.
 
E
P Peter787 skrev:
I elektrikerförbundets tidnlng har Wago klämmorna diskuterats : [länk]

Problemet är att Wago är gjorda för enkelledare (EK)
om de används med fintrådig kan det lättare bli varmgång eftersom många tunna kopparledare inte leder värme lika bra som en grövre enkelledare.
Inte alls. IN.
 
P Peter787 skrev:
I elektrikerförbundets tidnlng har Wago klämmorna diskuterats : [länk]

Problemet är att Wago är gjorda för enkelledare (EK)
om de används med fintrådig kan det lättare bli varmgång eftersom många tunna kopparledare inte leder värme lika bra som en grövre enkelledare.
Skrev inte att ledningen var en enkelledare. Sorry... Men jag har en teori och det är att ena ledningen inte varit avskalad tillräckligt? Jag kan se vilken ledning som bränt.
 
E El-Löken66 skrev:
Inte alls. IN.
IN?
 
K Kane skrev:
IN?

Off topic. Men IN är Installatörsföretagen. Bransch och arbetsgivarorganisation som har tidningen Elinstallatören(https://www.elinstallatoren.se/), medans elektrikerförbundet har tidningen Elektrikern. (https://tidningenelektrikern.se/ )

Men tillbaka till tråden så låter det konstigt att du har en 1.5mm2 till större delen av köket säkrat 16A. Detta bör kollas upp. I frågan av varför Wago smälter har tagits upp många gånger om, och svaret brukar nästan alltid stanna på glappkontakt pga handhavandefel, att någon försökt trycka in RK, att dra ut och trycka in ledare etc.

Sen finns det sämre märken, samt kinakopior på kopplingsklämmor som definitivt inte klarar den ström de är märkta för.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
M Mogg skrev:
1.5mm2 ledning till kyl- och frys, mikro, kaffebryggare och spisfläkt. Säkrat med 16A.
Det låter ju inte optimalt. Men spontant ingen katastrof heller. Har det varit fler saker som då och då kopplats in? I ett kök där jag drog om en del el var det ursprungligen en grupp som brukade belastas med i stort sett allt i köket utom kylskåpet. Det inkluderade bänkspisen. Proppen gick då och då om man inte kom ihåg vad som kunde köras samtidigt. I en dosa för den gruppen fanns en sockerbit som var så ihopsmält att den inte kunde öppnas. Det syntes inga tecken på att ha varit dålig kontakt utan det var förmodligen bara den regelbundna överlasten som skapat värme.
 
Lite svårt att se, men det verkar som att den "nedre" ledaren inte går hela vägen in? Också ett standardfel med de där Wago'na.
De fungerar utmärkt så länge de används helt rätt och ingen gör några misstag, men de är inte alls lika "förlåtande" som många andra, exempelvis Wago's 221:surprised:r.
 
Det man vill se i dessa fall är om ledaren har bottnat i toppklämman, så det är vad bilder behöver visa. Det kanske går att smälta bort all plast så att endast klämma och cu-ledare är kvar?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det man vill se i dessa fall är om ledaren har bottnat i toppklämman, så det är vad bilder behöver visa. Det kanske går att smälta bort all plast så att endast klämma och cu-ledare är kvar?
Ber om ursäkt för att jag inte kan få bättre bilder, men tråden har kommit ända in när jag tittar på den. Har kopplingen kvar och ska undersöka varför det blev som det blev. Ska klura på hur jag får bort plasten. Drar mig till minnes att kontakten i en lampa bränt och därför tog jag hit en elektriker som gjorde denna koppling. Har analyserat och funderat, och visst kan det ha en samband att det bränt två gånger på samma ledning och på näst intill samma ställe!?

Btw. Har försökt byta namn på min rubrik genom att anmäla inlägget, men inget har hänt. Är ju inte helt säker på om det är en Wago.

A Avemo skrev:
Det låter ju inte optimalt. Men spontant ingen katastrof heller. Har det varit fler saker som då och då kopplats in? I ett kök där jag drog om en del el var det ursprungligen en grupp som brukade belastas med i stort sett allt i köket utom kylskåpet. Det inkluderade bänkspisen. Proppen gick då och då om man inte kom ihåg vad som kunde köras samtidigt. I en dosa för den gruppen fanns en sockerbit som var så ihopsmält att den inte kunde öppnas. Det syntes inga tecken på att ha varit dålig kontakt utan det var förmodligen bara den regelbundna överlasten som skapat värme.
Ja, det är fler saker som kopplats in allt eftersom och utom min kontroll. Men igår drog jag en 2.5mm2 kabel till ett Schneiders 4-vägsuttag för kyl- och frys, mikro och kaffebryggare. Dessutom gick jag igenom mitt gamla proppskåp och fann att alla skruvar inte var åtdragna ordentligt. Vissa satt ganska så löst och det är kopplingar jag inte gjort och aldrig befattat mig med.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Lite svårt att se, men det verkar som att den "nedre" ledaren inte går hela vägen in? Också ett standardfel med de där Wago'na.
De fungerar utmärkt så länge de används helt rätt och ingen gör några misstag, men de är inte alls lika "förlåtande" som många andra, exempelvis Wago's 221:surprised:r.
Jo.. :( Men jag tycker att alla ledningar går ända in. I de fall jag själv kopplat Wago har jag varit mycket mån om att skala av tillräckligt och föra ända in. Men se mitt svar ovan också.

EDIT;
I köket hade jag ett gammalt 2-vägsuttag isolerat med porslin där jag satte nya Schneiders 4-vägsuttag igår. När jag tog bort det gamla uttaget, vilket jag inte heller pillat med, så såg jag att jorden lossnat helt i uttaget. Kontakten blev alltså ojordad.. :(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.