I IFB skrev:
Hej, gjorde såhär: trädde på slang över kabeln från centralen och försökte med eltejp fästa ihop den med den korta bit slang som satt i början av kablarna. Satte sedan 2 st Wago 221 för att kunna förlänga med en bit entrådig kabel, både för att få den längre och för att ansluta med den typen av kabel till transformatorn.
Kopplade sedan de bruna kablarna från spottarna i ena hålet på en Wago 221 och likadant med de blåa kablarna i ytterligare en Wago 221. I de lediga hålen i respektive Wago satte jag sedan en entrådig kabel som sedan ansluter till transformatorn.
Något som verkar feltänkt?
Surrar lite från transformatorn när man har högre ljusstyrka.
Det lyser iallafall.[bild]
Du måste skaffa Wago med fler hål, endast en ledare per hål.
En av ledarna kommer inte att klämmas åt korrekt annars.
 
Tack för svaret, jag har Wago med 3 hål men gjorde så för att jag tyckte/trodde att kabelarean på kablarna i sladden från spottarna var klenare än Wagon's rekommenderade min.area, vet dock inte vad den är på de kablarna. Tvinnade ihop dem men det kanske inte hjälper?
 
I IFB skrev:
Tack för svaret, jag har Wago med 3 hål men gjorde så för att jag tyckte/trodde att kabelarean på kablarna i sladden från spottarna var klenare än Wagon's rekommenderade min.area, vet dock inte vad den är på de kablarna. Tvinnade ihop dem men det kanske inte hjälper?
Inte helt riktigt, men är dom bara inne ordentligt och sitter fast så går det och är inte ett fel i sig. Dra lite i tamparna och känn att dom sitter fast.
 
J jonaserik skrev:
Har du fortfarande lika trafo, så är den på gränsen till vad den orkar och kommer säkert att gå varm. Byt till en kraftigare, inga större pengar. Då ska dom vara dimbara.
Jag köpte en sådan som länkades till i inlägg #11.
 
I IFB skrev:
Jag köpte en sådan som länkades till i inlägg #11.
Verkar vara en bra trafo med allt inbyggt, lite dyr men man får vad man betalar för.
 
J jonaserik skrev:
Inte helt riktigt, men är dom bara inne ordentligt och sitter fast så går det och är inte ett fel i sig. Dra lite i tamparna och känn att dom sitter fast.
Jo, jag gjorde ett dragtest och tyckte att de satt fast som de skulle. Finns det någon annan lösning som skulle kunna vara bättre om man förutsätter att kablarna från spottarna egentligen har för klen dimension för Wago?
 
Svar nej. kör på det du gjort, Wago har ett minimum mm2 för att bita bra och nu är det dubbla tvinnande och sitter fast.
 
Kanon👍
 
Nu undrar jag bara varför det inte går att dimra ner till typ noll i ljusstyrka?
Tyder det på fel typ av dimmer?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.