uppfinnaren skrev:
Dom har byggt 4 hus i Norge, Och dom har sålt 3-4 hus i Svergie...
Dom har altså bara byggt 4 hus??????
Det är ju inga referenser alls.
Att man sålt hus innebär inget alls i referensvärde.

Jag skulle isåfall vilja ta en titt på vad personerna i bolaget presterat tidigare. Det tar åratal att arbeta fram en fungerande organisation med projektörer, leverantörer och entreprenörer. När man byter land så byts en eller fler av dessa aktörer och då är man mer eller mindre tillbaka på noll igen.

Högriskbygge om ni frågar mig!
 
volvo skrev:
Dom har altså bara byggt 4 hus??????
Det är ju inga referenser alls.
Även jag är försiktigt misstänksam mot ovannämnda byggfirma, men av andra anledningar. Resonemanget att fyra byggda hus är lika med noll i referensvärde, verkar en aning paradoxalt. I så fall är alla som går i starta eget-tankar helt körda, innan de ens ställt upp i loppet. Exakt var, med avseende på antal byggda hus, ligger gränsen för godtagbara referenser, Volvo?
 
isolde skrev:
Exakt var, med avseende på antal byggda hus, ligger gränsen för godtagbara referenser, Volvo?
För det första bör firman vara etablerad i Sverige med ett antal svenska referensbyggen.
Om det handlar om ett nystartat företag så kan jag ha förståelse att man inte har många hus att kunna visa upp men då bör man kunna visa vad de inblandade har producerat tidigare.
Att vara det allra första kunden är alltid förenat med stor risk.
Jag tycker att minst 10 färdigställda hus är ett minimum för att kunna påstå att man är etablerad och har trimmat in produktionen.
 
Z
Jag vill varna alla för att ge sig i kast med Haak´s stenhus!!
Det har varit en uppsjö med problem. Själva grundkonstruktionen är OK. Därefter kommer
problemen. Kontrakten stämmer inte, faktureras arbeten som ej överenskommit, tar mer betalt enl vad underskrivna leveransbeskrivningar säger etc. Jag har fortfarande ett antal
punkter i garantibesiktningen som ej är åtgärdade (e 3år). Senaste tricket från Haak´s var att byta organisations nummer på ett av sina dotterbolag (Ramlösa Bygg AB) På så sätt slipper han ifrån de åtaganden som är felaktiga etc på det "fd bolaget".
Min tips är att välja något annan leverantör.
Det finns många bra byggfirmor som kan bygga bra arkitektritade stenhus. Lite mer jobb, men man sparar pengar. Jag har även ett flertal kontakter med personer som bor i Haak´s stenhus, Ludvigaskog området i Ängelholm. Där har varit en hel del krångel med / mot Haak´s.
 
Zultanen99, har du byggt med Haaks stenhus själv, eller hur har du fått den här informationen?
 
Vi är inte heller nöjda med Haaks stenhus, speciellt inte tidplanen. Det är mycket kringsnack och lite action.
 
Hej,
Det finns även http://www.uniqhus.se/ att välja på, ingår i Skanska-koncernen vilket borgar för ekonomisk stabilitet. Husen är Svanen-märkta.

Vad man sedan tycker om husen är såklart individuellt.
 
Jag har hört att det kommer en ny "pakethus" leverantör till byggmässan
Vänta och se
 
Som sagt, granska Haaks stenhus kontrakt mycket noga innan ni bestämmer er. Och mitt råd är att absolut inte köpa av Per Haak - han är dem mest oflexibla och icke kundvänliga säljare vi har stött på. Ingen av dem 12 familjer i vår nybildade samfällighet, som har byggt med Haaks, är nöjda med hur han tar hand om sina kunder. Det är alltifrån spräckta tidplaner på bortåt 3 månader, dålig information, till åtgärdande av besiktningsanmärkningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.