:D Men på BH (www.ByggaHus.se) så är nog TS bland dom mest förekommande substantiven.:p
 
Använder också dewalt xr, riktigt nöjd med både 18v och 10,8 v serien, ligger bäst i handen och man slipper trötta axlar, deras nya laddare är också väldigt lätt och smidig !
 
En sak som jag jag tycker är bra med makita 18v är att man kan köpa andra maskiner som man behöver till samma batterier.
Även om man inte behöver det nu. Så inser man efter ett tag när man renoverar huset att det behövts oftast fler maskiner än man trodde i början.
Men behoven och budgeten är olika. Men skulle ändå fundera en extra gång innan man köper att kanske köpa ett märke som man kan köpa flera maskiner till samma batterier.
 
Milwaukee gillar jag skarp, går att misshandla hur mycket som helst men den bara tuggar på, har en M14 (c14dd) och det enda jag har att anmärka på är att den väger en del, de flesta Milwaukee maskiner verkar väga lite mer än genomsnitt men det är väl någon amerikansk image kanske
 
Din fråga om vad du mer behöver kanske är retorisk men ett bra arbetsbord är guld värt när man renoverar samt en bra pall/stege typ 2 eller 3 steg
 
Har en enkel 12v Bosch, köpt för 500kr på ICA för två år sedan, orkade med ungefär 120 skruvar i golvspån. Det var ungefär 10kvm innan den behövde laddas.

Orkade utan problem att dra med skruven i spånet alldeles för mycket.

Fast den hade kanske lite för lite batteritid då.

Men, tja...

Annars köp när du behöver och måste ha en sak som hjälpmedel till det du gör. Själv kapar jag lika gärna med fogsvans, med en ny så är det klart på en gång utan att det blir jobbigt.

Bygg upp arsenalen under resans gång, det är inte en tävling.
 
Redigerat:
charta77 skrev:
Har en enkel 12v Bosch, köpt för 500kr på ICA för två år sedan, orkade med ungefär 120 skruvar i golvspån. Det var ungefär 10kvm innan den behövde laddas.

Orkade utan problem att dra med skruven i spånet alldeles för mycket.

Fast den hade kanske lite för lite batteritid då.

Men, tja...

Annars köp när du behöver och måste ha en sak som hjälpmedel till det du gör. Själv kapar jag lika gärna med fogsvans, med en ny så är det klart på en gång utan att det blir jobbigt.

Bygg upp arsenalen under resans gång, det är inte en tävling.
Vem har sagt något om en tävling? :p

En skruvdragare tror jag nog alla behöver och jag anser att denna skall vara bra, sen vilken styrka och storlek man behöver är en annan femma.
 
charta77 skrev:
Har en enkel 12v Bosch, köpt för 500kr på ICA för två år sedan, orkade med ungefär 120 skruvar i golvspån. Det var ungefär 10kvm innan den behövde laddas.

Orkade utan problem att dra med skruven i spånet alldeles för mycket.

Fast den hade kanske lite för lite batteritid då.

Men, tja...

Annars köp när du behöver och måste ha en sak som hjälpmedel till det du gör. Själv kapar jag lika gärna med fogsvans, med en ny så är det klart på en gång utan att det blir jobbigt.

Bygg upp arsenalen under resans gång, det är inte en tävling.
Att köpa just när man behöver brukar resultera i två varianter.

1. Man tvingas köpa dyrt hos sin lokala handlare
2. Man köper verktyget EFTER man är klar för man blir förbannad över att det man hade var så kasst.

Mitt tips är att göra upp en lista på vilka verktyg man kan behöva på lång sikt och sedan slå till när rätt erbjudande dyker upp någonstans i världen.
 
  • Gilla
lorens och 2 till
  • Laddar…
Brukar det?

Nog för att jag spontant gjort något hemma men inte så ofta att jag inte kunnat planera så verktygen köpts efter det är klart.

Vad är det för prisskillnad på att köpa en sak ett år innan eller en vecka, vad det nu är för tidsaspekt, mot att köpa den lokalt, nätet eller liknande.

Då kan man lika gärna hamna i den fällan att köpt något man inte behöver, även det en förlust av pengar. Även om avskrivningstiden är så kort som till nästa lön.
 
Redigerat:
Just det där med att känna och klämma skulle jag säga är grymt viktigt när det gäller skruvdragare. Fastnade själv för en Bosch GSR 14,4 V-Li med compactbatterier. Den är lite kortare, kraftfullare och har 13mm chuck jämfört med maskiner som heter 2-Li på slutet.

Numera har jag även en Bosch GSR 10,8-2-Li som jag fick med när jag köpte en GOP (annan historia) poängen är iaf att även om maskinen i säg är väldigt liten och smidig så är handtaget större än på min 14,4 pga att batteriet sitter i handtaget istället för under. Även avtryckaren eller vad man ska kalla den är skönare på 14,4:an.

Ska jag jobba länge blir det den större men för mindre jobb blir det den lilla samt att ibland är det skönt med två för att slippa växla mellan bits och borr exempelvis.

Hoppas jag har hjälpt dig något iaf och poängen är mer som sagt att det handlar om känsla än att jag rekommenderar just dessa maskiner. Jag är nöjd med mina men har ju inte jobbat med några andra skruvdragare så jag kan inte uttala mig om kvalitén på andra maskiner.
 
Nu har jag inte läst igenom tråden så noga men måste tipsa om en smidig Milwaukee skruvdragare som Swedol kampanjar december ut. 996 kr + moms. Dock är det bara 10 mm chuck men som ren skruvdragare är den förmodligen kanon :)

Länken också: http://handla.swedol.se/default.asp?ArtNr=648400
 
Ica Maxi har återigen blå Bosh GSR18-2 Li till kampanjpris. Köpte en idag på Maxi i Umeå för 1599 kr. Blir förhoppningsvis en uppskattad klapp till farsgubben.
 
Den bästa skruvdragaren är en slagskruvdragare!
 
Nik206 skrev:
Den bästa skruvdragaren är en slagskruvdragare!
Det där kommer du nog att få många inlägg på. Beror ju på och till vad.
Minuspoäng för en slagskruvdragare är ju att den inte går att borra med, den låter mycket, långa skruv går inte att skruva i hårt virke då skruven tar upp momentet och då ej går att dra i.
 
Nik206 skrev:
Den bästa skruvdragaren är en slagskruvdragare!
De är bra ibland, men absolut inte alltid eller till allt. En klar nackdel är att de låter infernaliskt, så man måste ha kåpor även när man drar i skruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.