Hej.
Jag läste era inlägg, och tackar för alla böcker som ni rekomenderar.
Vill bara tilläga efter att ha läst din "said"hemsida att bankerna samt omgivningen har liten förståelse för det här med lösvirkeshus i egen regi
.
Jag och min far"snickarn"skall bygga 210 m2 hus med ca 100 m2 garage,pannrum.

Jag har ingen bråska det kan ta tid.Vi har ritat ett hus som har basfunktionerna på nedervåningen och sedan "BONUS"utrymerna på övervåningen.Övervåningen tar vi när tid finnes,nästa vinter o det vill sig rätt,Har sprängt 600 m3 sten planerat tomt,grävt kulvertar ,spikat formar, fått fram el mm.

Men folk tror att bygga hus är som att köpa bil,det kommer på måndag och på onsdag är det klart,då hinner man ju inte att ändra sig tre gånger minst hur man skall göra med el vvs kök mm.

MVH Patrik. Bygger i Jörlanda 4 mil norr om Göteborg.
 
Danfo skrev:
Hej.

Såg på din hemsida Said att det var väldigt snygga skisser.

Mvh
Peter
Hej

Det är gjorda av arkitekten på dator. Vilket program vet jag dock inte.


Said
 
Powerpoint? Bör väl funka. Personligen ruttnade jag på alla 3-d och CAD-program och ritade huset i MSPaint istället.
Ingen klagade på kommunen iallafall.. :)
 
Samma här!!!!
Våra ritningar är också gjorda i paint och bygglovsgubben tyckte det såg bra ut! :p
Matt.jpg
 
Paint rockar feting! :)
 
Tack för tipsen, skall titta på de olika alternativen. Men eftersom man är en pedant så blir det väl något avancerat program; ) som kommer sluka många kvällar framför datorn innan man får till det.
 
Jag ritar i Mechanical Desktop, vilket är baserat på AutoCad. Allting är ritat i 3D och husets alla delar är uppdelade i solida kroppar vilket gör att jag kan enkelt beräkna ytor och volymer. AutoCad låter mig speca variabler, vars värde kommer från ett Excel blad. Genom att ändra ett mått i Excel bladet uppdateras varje liten träplanka i min 3D ritning i AutoCad. Gör det mycket smidigt att flytta väggar eller dyligt.

I AutoCad så kan man enkelt fälla in en 3D vy över huset på vilken ritning som helst. Man specar själv vilka ritningar man vill få utskrivet och hur dem ska se ut. Dessa uppdateras automatiskt om du ändrar något i ritningen.

Den stora fördelen är att man kan få se huset i 3D. Det blir inte lika realistiska vyer som i Home Design från www.punchsoftware.com. Funderar på att köpa detta, man kan importera Cad ritningen från AutoCad.

En liten bonus är att man bygger huset virtuellt så förhoppningsvis så undviker man många överaskningar när man väl står där med hammarn i handen, eller är det tummen ???
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.