Jag undrar om någon har lite råd och tips på bra böcker eller annan litteratur att läsa för att lära sig mer om de olika momenten i att bygga. Jag funderar på att bygga själv men vill förstå mer för att kunna föra rimlig dialog med hantverkare, butiker och andra proffs.

Inte tummen mitt i handen men hyfsat hopplös akademiker med begränsad erfarenhet.

Tåbe
 
Hej

Det finns en hel del bra böcker att låna på biblioteket.
Innan du ger dig ut för att köpa böcker kan du kolla i byggvaruhusen i närheten. Där har de ganska mycket brochyrer och arbetsbeskrivningar som är gratis.

En av mina favoriter är "Bygga Grund" av Per Hemgren och han har även skrivit "Bygga tak".
Boken däremellan "Bygga vägg" finns det däremot inte än. ;)

Kanske någon här på forumet känner att utmaningen kliar.

Själv har jag läst mig till det mesta gällande husbygge på ovanstående sätt. Ska snart gjuta grunden, så vi får se hur mycket man lärt sig. ;) Eller rättare sagt hur mycket man missat eller glömt.
Kolla i min hemsida:

http://www.33rpm.nu/hammarbacken/index.html
Som jag skriver på hemsidan är förberedelserna grunden till ett bra/rätt utfört arbete.

Tag ordentlig tid på dig att läsa in och förbereda dig.
Man klarar nog mer än man tror

Said
 
De flesta av dessa "bygga ---" böcker har jag sett de har på byggvaruhusen, bauhaus och liknande. Har för mig att jag till och med sett dem i några av de större ica-butikerna. Tror till och med att det är något förlag inom ica som ger ut dem.
Annars så har byggtjänst de flesta böcker inom byggbranchen.
www.byggtjanst.se

Red.
Tydligen så ligger byggtjänsts bokhandel på följande adress.
http://www.byggbokhandeln.com/
 
Jag vet en som har gått en kurs (eller fler) på Komvux för att lära sig bygga sitt hus. Han är också akademiker. Nu tycker han att det är lätt att bygga hus.
 
Jag har köpt byggböcker på Bokus. Jag har för mig att det var halva priset mot Byggtjänst så kolla upp det innan ni betalar i onödan.
 
Till Said! Världen är liten, du använder samma arkitekt som jag gjorde. Vad tycker du om honom?

Har du läst någon av de böcker som brygghuset rekommenderar?

Ser ut att bli ett riktigt monsterhus. Hur mycket ska du göra själv?

Tåbe
 
Tobbehus skrev:
Till Said! Världen är liten, du använder samma arkitekt som jag gjorde. Vad tycker du om honom?

Har du läst någon av de böcker som brygghuset rekommenderar?

Ser ut att bli ett riktigt monsterhus. Hur mycket ska du göra själv?

Tåbe
Hej Tåbe

Jo Henrik tycker jag är väldigt duktig.

Jag vet inte riktigt vad för böcker de rekommenderar men jag har nog läst/bläddrat i de flesta böcker som har med husbyggen att göra. Den tidigaste från 1954.

Envis/korkad/snål/ som man är tänker jag göra det mesta själv.
Men några monster har jag inte planerat att ha :) :)

Vill du veta mer är det bara att fråga.
Said
 
Jag har köpt några böcker på www.tenico.nu. Bra urval på byggböcker.
 
Till Said igen.

Jag menade monster i positiv mening. Har läst i hemgrens böcker och om jag förstår dem så kan man nog betrakta dem som bra. Så tack för rekommendationen.

Jag väntar fortfarande på en del offerter men jag kommer kanske tillbaka med några frågor.

Ha de.

Tåbe
 
Tobbehus skrev:
Till Said igen.

Jag menade monster i positiv mening. Har läst i hemgrens böcker och om jag förstår dem så kan man nog betrakta dem som bra. Så tack för rekommendationen.

Jag väntar fortfarande på en del offerter men jag kommer kanske tillbaka med några frågor.

Ha de.

Tåbe
Hej Tåbe

Jo jag anade det. ;)

Ett par fler tips är:
# Gösta Hamrins "Byggteknik" som finns i fyra delar. Mycket läsvärd
# "Husets ABC" av grabbarna på Brygghuset.

Titta gärna på gamla konstruktionsritningar om du hittar sådana för de är också till nytta om man ska bygga själv.

Tveka inte om du har fler frågor.

Said
(som börjar mura källarväggar nästa vecka)
 
# Gösta Hamrins "Byggteknik" som finns i fyra delar. Mycket läsvärd
# "Husets ABC" av grabbarna på Brygghuset.

Said, du är en klippa. Har köpt Husets ABC men ska se över Hamrins grejer också.

Börjar få kläm på tak och grund, nu ska jag läsa på mig om vägg och isolering. Det är mycket man ska lära sig.

Lite kort om vårt nuläge. Vi har en offert på markarbeten fram till och med platta och murad lekagrund. Väntar på offerter på snickar/byggarbeten i form av reglar, tak och ytterisolering för detta. Tänkte göra resten av insidan själv (med viss reservation för El+VVS).

Tåbe
 
Tåbe

Hittar du inte dessa på biblioteket kan du höra av dig.
Just nu samlar mina damm ;)


Said
 
Hej.
Har själv satt mig ner och ritat upp min kommande sommarstuga - i power point! Lite opproffsigt känns det som, men vet någon ett bättre sätt? Finns det något bra program för detta som en lekman kan använda. Såg på din hemsida Said att det var väldigt snygga skisser.

Mvh
Peter
 
Ett program som jag använder till mitt projekt är Aúto Sketch. Kostar visserligen några spänn men det får kosta att ligga på topp..... ;-)
0,0x% av byggkostnaden för ett riktigt ritprogram!
Samma "tillverkare" som AutoCad. Symboler och liknade som finns att hämta till AC funkar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.