Kompostgaller vet jag att vissa har använt. Vi använder det mot hundgropar, har ingen robot än.
 
Ska testa detta putsnät från Granngården.
Det är relativt kraftigt och har trådar på 1mm. Dubbarna på robotens hjul lär inte kunna deformera detta nät. Det finns med 13 eller 19mm maskstorlek
Rulle med svetsat putsnät från Granngården med 1mm tjocka trådar och 13mm maskstorlek visas på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O Olleshus skrev:
Hej.
Jag har lagt plastbelagt hönsnät i en sluttning.Problemet är att när det är blött ute och jorden är mjuk så går går de utstickande "dubbarna" ner i öppningarna i nätet och när roboten vrider sig så deformerar den nätet.
Är det någon som vet om Husqvarnas hybridgräs är bättre i detta avseendet ?
Vad är det för hönsnät du har?

Jag har testat en bit med Husqvarna hybridgräs och det funkar utmärkt. Men efter att ha sett att det behövs betydligt mer så sa plånboken stopp och jag har nyligen satt upp Allox A1 nät (köpt på Granngården). Detta verkar också funka utmärkt, även om det är lite för tidigt att dra några trovärdiga slutsatser. I båda fallen har jag verkligen "slösat" med plastmärlor att fästa näten med för att undvika att de dras upp av klipparen. Sen har jag även försökt se till att näten verkligen är spända.
 
Hej.
Nätet som inte fungerade heter sexkantsnät och säljs av Jula. Det liknar vanligt hönsnät. Problemet är när klippataren vill vända då drar den med sig nätet trots att det sitter med många märlor.
 
O Olleshus skrev:
Hej.
Nätet som inte fungerade heter sexkantsnät och säljs av Jula. Det liknar vanligt hönsnät. Problemet är när klippataren vill vända då drar den med sig nätet trots att det sitter med många märlor.
Ja sätter du nätet med märlor så är jag inte förvånad. Usch.
Sätt hellre fast nätet med spik som du böjer över nätet när du slagit in dem ca 2/3 av längden. Betydligt enklare dessutom, plus att du kan köra med allt grövre och längre spikar tills det håller, ifall det inte skulle göra det.
 
Med märlor menar dem som man får med att fästa begränsningskabeln med.
För övrigt tror jag hönsnätet har för tunna trådar. Sedan är min gräsmatta rätt mjuk där jag har haft problem så dubbarna på däcken går lätt ner några mm i jorden och får fäste i nätet så att det lättare deformeras. Obs detta händet bara när klipparen ska byta riktning ej när den kör rakt över nätet.
 
Ok.
Så här ser putsnätet ut som jag nämnt Putsnät lagt på en grässlänt för att förhindra erosion, delvis täckt av gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tidigare. Jag har satt det på ett litet område i en sluttning på prov där roboten brukar riva upp jorden. Nätet bör bli mindre synligt när gräset vöxer...hoppas jag
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.