phl skrev:
Det finns andra alternativ från Krøger som inte kostar 800 spänn men ändå ger oändligt mycket mer spruta för pengarna. Tänker exempelvis på plastversionen av H40, H40PS som givetvis kostar mer än någon hundring men som förmodligen också är tio gånger bättre än alla andra sprutor du hittar för 100-200kr...
Jag förstår inte vad som kan vara tio gånger bättre när det bygger på samma princip: man använder handkraft för att trycka ut fog, och när man inte vill ha mer fog måste man göra ett moment som stoppar efter-rinn. Det sistnämnda är väl dock det som skiljer agnarna från vetet. 49 kr biltema gör dock precis som jag vill, och går inte trögt.

Om det däremot fanns en fogspruta som la exakt så mycket fog jag vill ha, där jag vill ha det, och ingen annan stans utan att jag behöver ha flera års erfarenhet av fogsprutande, ja då kanske det är befogat att lägga massor med pengar.

Men om jag fattat det rätt hänger det mesta på hur skicklig man är så länge man har en bra fogspruta. Det spela mindre roll om den är bra eller den bästa som finns på marknaden.
 
Grymt bra uppfinning borde ju vara en trekantig dubbelhäftande fogtejp som man bara rullade ut och klistrade på och som aldrig kletade och alltid blev lika snygg.
 
Nja, det bygger inte riktigt på samma princip, ska man dra t ex 100 meter fönsterkitt från patron så vill man ha god utväxling, bra grepp och en stabil konstruktion. Har man inte använt båda varianterna kan man nog inte riktigt greppa hur det kan vara 10x bättre. God utväxling innebär att man behöver mycket mindre kraft för att få ut samma mängd och då blir flödet mer kontrollerat och jämt. Proffsgrejor ger i regel alltid bättre resultat även om man inte är proffs som hanterar dessa, det går faktiskt igen i det mesta, allt från slipmaskiner till målarfärg och avfettningsmedel för bilar. Hur som helst, det är vad som skiljer mellan ett "skelett" för 800 kr och ett för 49 kr
 
Men, jag håller med, Biltemas skelett är nog det mest prisvärda som finns på marknaden, så handlar det inte om några mängder så är det ju självklart vad man väljer. Har som sagt använt den varianten i flera år men vill inte få skador i händerna när det blir nästan daglig användning, så då måste man "stega upp".
 
Tack för din utläggning, och bra att veta att du testat båda. Har inte använt den till fönsterkitt (vet inte om man kan köpa det här i Holland, skulle dock behöva). Har läst ergonomi, så jag vet vad du pratar om. Däremot trodde jag inte att det var så stor skillnad på just utväxlingen. Har du eller någon andra några siffror? Kanske olika utväxling för olika viskositet vore lämpligt?

Gruvberget skrev:
Men, jag håller med, Biltemas skelett är nog det mest prisvärda som finns på marknaden, så handlar det inte om några mängder så är det ju självklart vad man väljer. Har som sagt använt den varianten i flera år men vill inte få skador i händerna när det blir nästan daglig användning, så då måste man "stega upp".
 
Henrik Enkel skrev:
Har du eller någon andra några siffror? Kanske olika utväxling för olika viskositet vore lämpligt?
Sitter inte på några siffror för Biltemapickan eller liknande men siffrorna från Krøger borde kunna fungera som fingervisning. Kolla på översikten för patronsprutor: http://www.mk-guns.dk/310-ml-10-5-oz/

Deras modell H14RS uppfattar jag som ganska vanlig, finns brandad som Tremco, Essve etc. Den har 1,5kN presstryck och 9,8mm pistongutslag på ett "tag". Vi får nog anta att längden på ett "tag" är ungefär lika mellan alla sprutor. Deras H45 som Gruvberget nämner har ett tryck på 2,5kN och ger 5,9mm pistongutslag per "tag". Notera att deras H245 ger 5kN presstryck men endast 3,5mm per "tag". Ganska saftigt.

Vart vill jag komma? Jo att H14RS nog får anses vara en ganska bra normalspruta men har ändå ganska sunkig utväxling. Det är dessutom ofta lättare att trycka många lätta "tag" med handen än ett enormt starkt nyp. Det senare brukar ge mina klena dautahänder kramp. (Visst resonemang stulet från Daniel_N)
 
Att phl är "gudfader" på forumet är ingen slump :) He knows! Men för mig med mer konventionell "bonn-skolning" så har jag ett urklipp från LA:s hemsida rörande "skelettet" H45:

"Avtryckaren har utväxling och endast 1/5 av handkraften krävs jämfört med plåtsprutor.
Trycket avlastas direkt då avtryckaren förs framåt.
Tryck: 250 kg"
 
Jag svängde in på Beijer på vägen hem idag och de hade också en variant med samma konstruktion som Biltema, Clas Ohlson, Essve mfl som var brandad Tremco och som överraskade mig rent prismässigt, 76:- Den ligger rätt bra till hands rent prismässigt också eftersom jag verkligen passerar förbi där varje dag.
 
Gruvberget skrev:
Biltemas är helt ok, men har nu uppgraderat till en fogspruta av yrkesmodell och det är enorm skillnad om man fogar mycket (fönsterkitt t ex...) och med pekfingret drar man tillbaka avtryckaren med ett klick för tryckavlastning

[länk]

Men visst, 800 kr eller 49 kr, det är frågan, välj Biltema om det är för hemmabruk, den är enormt prisvärd
Köpte denna: ImageUploadedByByggahus.se1363799675.922165.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på swedol idag för ca 150... Tycker den ser väldigt lik den du länkade.
 
Ja den hade vissa likheter, men om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag H45 är tillverkad i Danmark och den du hittade på Swedol sannolikt är tillverkad i Asien. Men inget ont om det. Phl kanske har bättre koll. Jag vet bara att yrkesprylarna (inom t ex just fönster/glasmästeribranschen) i väldigt stor utsträckning tillverkas i Europa för att hålla.
Men vill man ta snäppet över Biltemas är ju Swedols onekligen ett kap
 
Kan stämma! Det är rent av en annan modell såg jag nu. H14Rs ser det ut som, den jag inhandlade menar jag :)
 
Tack! Då var jag ju inte helt ute och cyklade, olika sprutor för olika viskositet!

Sammanfattningsvis skulle jag dock vilja säga att det kanske inte är priset som avgör om en spruta är bra till trögflutna vätskor, utan snarare att de flesta lågprissprutor av proffsmodel är gjorda för grejer med låg viskositet (lättflutet, typ silikon).

Så enligt din länk har sprutor för lågviskositet utslag runt 10 mm och presskraft på 1500 N, medium runt 6 mm och presskraft 2 500 N, och tillsist för hög viskositet runt 3-4 mm och presskraft på 5 000 N. Jag gissar att fönsterkitt inte klassas som låg viskositet.



phl skrev:
Sitter inte på några siffror för Biltemapickan eller liknande men siffrorna från Krøger borde kunna fungera som fingervisning. Kolla på översikten för patronsprutor: [länk]

Deras modell H14RS uppfattar jag som ganska vanlig, finns brandad som Tremco, Essve etc. Den har 1,5kN presstryck och 9,8mm pistongutslag på ett "tag". Vi får nog anta att längden på ett "tag" är ungefär lika mellan alla sprutor. Deras H45 som Gruvberget nämner har ett tryck på 2,5kN och ger 5,9mm pistongutslag per "tag". Notera att deras H245 ger 5kN presstryck men endast 3,5mm per "tag". Ganska saftigt.

Vart vill jag komma? Jo att H14RS nog får anses vara en ganska bra normalspruta men har ändå ganska sunkig utväxling. Det är dessutom ofta lättare att trycka många lätta "tag" med handen än ett enormt starkt nyp. Det senare brukar ge mina klena dautahänder kramp. (Visst resonemang stulet från Daniel_N)
 
Jag köpte en ny fogspruta då jag inte hittar min gamla. Liknande modellen ovan, men förbannat irriterande att den fortsätter trycka ut fogmassa när man släpper, den kräver att man trycker tillbaka avtryckaren. Vad är vitsen med detta? Ökat spill så man får sälja mer fog?
 
Kave skrev:
Jag köpte en ny fogspruta då jag inte hittar min gamla. Liknande modellen ovan, men förbannat irriterande att den fortsätter trycka ut fogmassa när man släpper, den kräver att man trycker tillbaka avtryckaren. Vad är vitsen med detta? Ökat spill så man får sälja mer fog?
Då kan vi byta du och jag för jag har en likadan som släpper trycket direkt :)
 
Den här diskussionen kan kanske tyckas lite nördig:, "va håller dom på å pladdrar om fogsprutor fortfarande?!", men det är en hel del relevans. Många handlar nog första /billigaste och nöjer sig med det. Jag gjorde det för typ 25 år sedan men råkade då köpa en som funkade någorlunda, därefter har jag försökt använda ett antal andra som visuellt sett lika ut som min men funktionellt varit katastrofala. -Följ tipsen i denna tråd och köp inte den absolut billigaste. Funkar fogsprutan bra så lär man som hobbyanvändare ha kvar den resten av livet...
 
  • Gilla
weezer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.