S
du kommer förstöra för den som är villig att göra en korrekt renovering av huset.¨
finns inga genvägar
 
SBH skrev:
du kommer förstöra för den som är villig att göra en korrekt renovering av huset.¨
finns inga genvägar
Ok. Och en korrekt renovering är vad?

Mvh/
 
S
Kapten_Haddock skrev:
Ok. Och en korrekt renovering är vad?

Mvh/
att inte förstöra ett hus
 
Om det nu inte handlar om drevningen som skall fixas så skall du inte plocka ner fönstren! Det är ju väggen under fönstret som skall fixas. Görs antingen utifrån eller inifrån.
 
Kruxet är då att utv panel är rejält tilltagen liggande panel typ som fjällpanel men med vanligt plank. Och dessa tycks lämpligen inte ha så många fästpunkter utan hänger i stort sett i varandra... visst det går men ett otroligt stort arbete.
Innifrån är det i bästa fall spontan panel som jag inte heller är jättesugen på att riva pga estetiska skäl.
Jag förstår att ev skum isolering inte.är någon bra metod men tänkte kanske att det nu.med pu skimmer etc kanske fanns en vettig metod som inte infattade så stora estetiska ingrepp..
 
Och visst jag fröstår att man ska göra saker riktigt. Men mitt i arbete med att gjuta om grund. Tak arbete. El arbete så känns det som det vore bra med en kompromiss i detta fallet..

Mvh/
 
Du kan inte ta upp (såga) en 5-10 cm springa under ett fönster och fulla på med ull, (el sågspån i jutesäckar), och sedan täcka med en hyfsat bred list?

Om du börjar med ett fönster, (i ngt mindre väsentligt/kritiskt rum), så ser du hur det ser ut, och kanske kan ändra el moderera metod för resten av fönstren.
 
En annan dålig sak med just fogskum är att om det kommer in fukt till skummet så kan fukten bli kvar.
 
Du kommer att känna dig nöjd och tro att du gjort en förbättring, men har ingen koll, om skummet verkligen fyller ut helt i alla hörnor. Skummet kan även expandera så det flyttar på inner eller yttervägg, om du har riktig otur.
skum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle man kunna hälla i EPS-kulor? Det är inget förslag egentligen, bara en fundering.
 
S
mattiasp skrev:
Skulle man kunna hälla i EPS-kulor? Det är inget förslag egentligen, bara en fundering.
why not.
kan funka. är luften och matrialet som samverkar till bra isolering
 
Nils82 skrev:
Hur kommer det sig att du vill göra denna insats? Förresten, hur vet du att spånet sjunkit?
Fortfarande nyfiken :wow:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Skulle man kunna hälla i EPS-kulor? Det är inget förslag egentligen, bara en fundering.
Hmm eps kulor. Kan man köpa dessa löst?

Mvh/
 
Nils82 skrev:
Fortfarande nyfiken :wow:
För att jag vill ha isolering under fönstren utan att sabba det estetiska.
Och som sagt är väl fogskum sista utvägen.
Är mkt intresserad av andra lösningar.
Alla lister,spont är stenhård och superskör så det skulle ta väldigt länge att demontera om det ens är möjligt.
 
Tjena Kaptenen.

Jag är helt med på banan men fortfarande förstår jag inte hur du vet att du ´behöver isolera under fönstren. Drar det eller?? Om nu spånet "satt sig" under fönstren torde du ha samma problem i resten av huset, upp efter tak osv. Då är det ju föga värt att endast isolera under fönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.