Ja, ska man bara slipa smått så är Rotex 150 OT. Det vore intressant att höra några erfarenheter från Rotex 90 och multiverktyg för slipning. Jag gissar att det blir mindre bra in i hörnen som med RTS 400. Den lilla del av slippapperet som är längst in mot hörnet slits väldigt snabbt. Det ligger i sakens natur. Man får klippa av papperet ofta för att få en osliten yta in mot hörnet. Små maskiner brukar ha dålig dammuppsamling. Finns det något undantag?
 
T TommyC skrev:
Ja, ska man bara slipa smått så är Rotex 150 OT. Det vore intressant att höra några erfarenheter från Rotex 90 och multiverktyg för slipning. Jag gissar att det blir mindre bra in i hörnen som med RTS 400. Den lilla del av slippapperet som är längst in mot hörnet slits väldigt snabbt. Det ligger i sakens natur. Man får klippa av papperet ofta för att få en osliten yta in mot hörnet. Små maskiner brukar ha dålig dammuppsamling. Finns det något undantag?
Multiverktygen har inte bra sug genom slipdynan så det blir dåligt medan DTS 400 har det så den är nära dammfri. Tror Bosch liknande slip har ok dammprestanda, minns att 10 minute workshop gjorde några test. Multimaskinerna är inte heller oscillerande så slipar sämre.
 
  • Gilla
ConnyK och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ja, ska man bara slipa smått så är Rotex 150 OT. Det vore intressant att höra några erfarenheter från Rotex 90 och multiverktyg för slipning. Jag gissar att det blir mindre bra in i hörnen som med RTS 400. Den lilla del av slippapperet som är längst in mot hörnet slits väldigt snabbt. Det ligger i sakens natur. Man får klippa av papperet ofta för att få en osliten yta in mot hörnet. Små maskiner brukar ha dålig dammuppsamling. Finns det något undantag?
Rotex 90 presterar bra i deltaslipläget, att pappret blir slitet i hörnet är ju bara ett faktum men smidigt att det är 3-kantigt med lika sidor så man har 3 hörn på varje papper att slita på, jag skulle dock inte se den som en deltaslip utan det är en bonusfunktion. Kanske bästa maskinen man kan ha för tex fönster och möbelrenovering.

Jag har kört med makitas multimaskin en del och den slipar helt ok, skulle säga att vill man bara ha möjlighet att slipa hörn är en multimaskin ett bättre alternativ än en ren deltaslip. Man får inget dammutsug men har möjlighet att använda den till mer saker och dammutsuget är ända halvdåligt på en delta slip.
 
L Liljeros skrev:
dammutsuget är ända halvdåligt på en delta slip.
Det går ju inte att säga generellt. Det är inget dåligt med dammutsuget på en DTS 400.
 
Kul med alla svar. Nu får jag läsa genom och fundera lite.
 
  • Gilla
OTGI
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.