Funderar på att köpa en multislip med delta funktion. Har tittat på Bosch. Efter varit pepp på batteri, lutar jag nu mot el.
ska använda till att slipa hörn, lister och när jag målar om utemöbler. Jag har klossar med sandpapper, men vill förgylla tillvaron lite.

Några tankar? Erfarenheter?
Dyrt med slippapper?
 
Har haft ett par stycken, dels någon CooPowerCraftMög-variant som skakade så in i helvete men det var snarare jag som fick vita fingrar än att det avverkades något nämnvärt.
Senaste manicken är en grön Bosch, drygt tio år gammal; något bättre men ändå inte bra.
Visst slipar den men är inte imponerad, använt den kanske tio gånger. När den har kommit i bruk har det gällt att slipa i något litet skrymsle och så snart jag kunnat byta till något alternativ har jag gjort det.
Har två bra excenterslipar och två oscillerande planslipar — en grön respektive blå Bosch — en ok och en bra… När de här maskinerna inte funkar handslipar jag hellre.
Summasumarum — enligt min erfarenhet är en deltaslip väldigt begränsad och gör ett dåligt jobb som generell slipmaskin.
Bosch Professional har en maskin som har olika sulor — fyrkantig, delta och ev någon annan men det är i grund och botten en planslip vilket borde innebära att den pga låg avverkning är en maskin för finputs före ytbehandling.
En dålig kamrat när man vill jobba undan lite grand.
//Ronnie
 
Fick någon gammal "Skil octo" av svärfar.

Billig "slipmus" egentligen, vibrerar, dammar (ej möjligt med slanganslutning) och lever rövare.

Den är dock grymt bra att ha, om jag inte lyckas montera isär en trästol. Helst vill jag köra alla bitar på stolen på en slipstation.
Får jag inte isär den, är dock slipmusen ovärderlig, speciellt på svängda stycken, eller smådetlaljer.

Kör med 60/80-papper för att få bort det värsta av lack/färg och då gör den sitt jobb bra. Men som sagt, ska du skaffa en, skaffa en där man kan ansluta dammsugare.

Viktigaste slipmaskinen enligt mig är utan tvekan excenterslip.
 
C
Om du specifikt är ute efter hörnslipning som komplement till en vanlig roterande eller oscillerande maskin skulle jag fundera lite på att köpa ett vanligt multiverktyg som även kan komma till nytta för sågning.
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Festool Rotex 150 är förmodligen den bästa slipmaskinen för större ytor. Den avverkar som en bandslip men dammar nästan inget när den används med en bra dammsugare. Även finslipning och polering klarar den bra. För riktigt små ytor är den lite osmidig. Jag har även en liten RTS 400 som köptes främst för att slipa hörn. Den är väldigt lite använd medan Rotex 150 används ofta. Festool har ett komplett sortiment av papper av hög kvalité. Jag har haft min Rotex i 15 år. Den fungerar perfekt fortfarande.

När jag köpte min Rotex fanns inte något alternativ till den. Senare kom det en blå Bosch som jag aldrig har provat. Bosch har inte vad jag har lyckats hitta ett sortiment av slippapper som är i närheten av vad Festool har. För riktigt grov avverkning finns ett papper som heter Saphir med kornstorlek P24. Ett papper håller en timme på polyester/gelcoat (hårt och svårslipat). Att papperen håller länge beror både på papperens kvalité och dammsugaren.

https://www.toolab.se/festool-ro-15...k89FbR_jcDzMbpz3ur8qqgbtuEZ7mFTkaAj5XEALw_wcB

Det är en ganska stor verktygsinvestering att köpa slipmaskin, dammsugare och det sortiment av papper som man behöver men man blir väldigt nöjd varje gång man använder sin maskin. Jag har t o m slipat 42 kvadratmeter trägolv med min Rotex. Det är kanske inte optimalt men det går snabbare än att åka och hyra en golvslipmaskin. Dessutom går det inte att göra några misstag med Rotex. Den gräver aldrig ner sig.
 
T TommyC skrev:
När jag köpte min Rotex fanns inte något alternativ till den. Senare kom det en blå Bosch som jag aldrig har provat.
Boschs "Rotexmotsvarighet" fick tillägget Turbo i namnet, med möjlighet att låsa slipdiscen i roterande läge.
De två senaste modellerna bytte beteckning från Bosch GEX Turbo till GET.
 
Favorit till hörn är DTS 400. Enda gången multimaskin används till hörn är om det är trångt på höjden.
En slipmaskin från Festool ligger på ett träbord bredvid en blå mugg och en anteckningsbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man ska tänka på att GET/Turbo och Rotex i 150 mm storlek är oslagbara till avverkning men dom är rätt otympliga tvåhandsmaskiner. Kan hållas i en hand kortare stunder men det är varken bekvämt eller speciellt kontrollerat. Gillar man att slipa med en hand ska man kika på andra maskiner.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Festool Rotex 150 är förmodligen den bästa slipmaskinen för större ytor. Den avverkar som en bandslip men dammar nästan inget när den används med en bra dammsugare. Även finslipning och polering klarar den bra. För riktigt små ytor är den lite osmidig. Jag har även en liten RTS 400 som köptes främst för att slipa hörn. Den är väldigt lite använd medan Rotex 150 används ofta. Festool har ett komplett sortiment av papper av hög kvalité. Jag har haft min Rotex i 15 år. Den fungerar perfekt fortfarande.

När jag köpte min Rotex fanns inte något alternativ till den. Senare kom det en blå Bosch som jag aldrig har provat. Bosch har inte vad jag har lyckats hitta ett sortiment av slippapper som är i närheten av vad Festool har. För riktigt grov avverkning finns ett papper som heter Saphir med kornstorlek P24. Ett papper håller en timme på polyester/gelcoat (hårt och svårslipat). Att papperen håller länge beror både på papperens kvalité och dammsugaren.

[länk]

Det är en ganska stor verktygsinvestering att köpa slipmaskin, dammsugare och det sortiment av papper som man behöver men man blir väldigt nöjd varje gång man använder sin maskin. Jag har t o m slipat 42 kvadratmeter trägolv med min Rotex. Det är kanske inte optimalt men det går snabbare än att åka och hyra en golvslipmaskin. Dessutom går det inte att göra några misstag med Rotex. Den gräver aldrig ner sig.
Hur bra är Rotex 150 i hörn då? 😀
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
En rund slip kommer såklart inte in i ett hörn men slipar man t ex ett golv så är det ju bara fyra hörn, de orkar man slipa för hand om man inte gör det så ofta. Rotex har ett speciellt skydd som gör det lätt att slipa nära kanter t ex där golvet möter väggen.

Edit: Orkar man inte slipa för hand så kan man ju köpa en DTS/RTS 400 också.
 
T TommyC skrev:
En rund slip kommer såklart inte in i ett hörn men slipar man t ex ett golv så är det ju bara fyra hörn, de orkar man slipa för hand om man inte gör det så ofta. Rotex har ett speciellt skydd som gör det lätt att slipa nära kanter t ex där golvet möter väggen.

Edit: Orkar man inte slipa för hand så kan man ju köpa en DTS/RTS 400 också.
Och när man bygger skåp blir hörn och kanter ofta halva slipjobbet. Kanter är föresten ett annat jobb som Rotexmaskiner inte är speciellt bra på.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jo, jag kommer nog att få mer användning för min RTS 400 när det blir dags att bygga nytt kök.
 
Om man vill ha bäst, utan tanke på pris, så skulle jag säga festool rotex 90. Den har delta, excenter och rotex-lägen. Den är så liten att det går att använda den i enhandsfattning utan problem. Dock är den ju liten och inte direkt optimal att slipa typ golv med.
 
O OTGI skrev:
Om man vill ha bäst, utan tanke på pris, så skulle jag säga festool rotex 90. Den har delta, excenter och rotex-lägen. Den är så liten att det går att använda den i enhandsfattning utan problem. Dock är den ju liten och inte direkt optimal att slipa typ golv med.
Det finns ju ingen maskin som är bäst på allt men om en tvunget ska ha endast en maskin är den nog den bästa.
 
En f d kollega som bl a bygger fönster och håller på mycket med finsnickerier köpte en Rotex 125 och är väldigt nöjd med den för sina behov. Vilken maskin som är bäst beror helt på vad man mest jobbar med. Jag skulle inte kunna vara utan Rotex 150 för mina största behov. En Rotex 90 skulle nog vara ett bra komplement. Det är bara att slanta upp 10kSEK när behovet uppstår och bli ännu mer nöjd.
 
T TommyC skrev:
En f d kollega som bl a bygger fönster och håller på mycket med finsnickerier köpte en Rotex 125 och är väldigt nöjd med den för sina behov. Vilken maskin som är bäst beror helt på vad man mest jobbar med. Jag skulle inte kunna vara utan Rotex 150 för mina största behov. En Rotex 90 skulle nog vara ett bra komplement. Det är bara att slanta upp 10kSEK när behovet uppstår och bli ännu mer nöjd.
Vi har efter dina inlägg förstått att du är nöjd med din Rotex och det är ju sannerligen en väldigt bra slipmaskin — men — TS fråga gällde områden där en Rotex kanske inte briljerar...

"Funderar på att köpa en multislip med delta funktion. Har tittat på Bosch. Efter varit pepp på batteri, lutar jag nu mot el.
ska använda till att slipa hörn, lister och när jag målar om utemöbler. Jag har klossar med sandpapper, men vill förgylla tillvaron lite.

Några tankar? Erfarenheter?
Dyrt med slippapper?"

Jag föreslår att vi konstaterar att ur ett generellt perspektiv är Rotex bland det bästa man kan ha men dessvärre passar sämre mot TS kravspec och därmed släpper den modellen.

Själv gillade jag förslaget som någon kom med att skaffa ett multiverktyg med deltasula för att ha ytterligare funktioner utöver slipning; som nog blir det man gör minst med det verktyget.
//Ronnie
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.