Ah.

Ska ni ha duschkarbin eller duschväggar/draperi?
Oavsett måste ytan rivas lite, så flyt och tätsikt får fäste, men det räcker troligen med att riva av det med en betongfräs och sen flytspackla golvet 10-15mm, för att lägga kakel på det.
 
Tänk på vid gjutningen sedan att använda ex. flytspackel. Inte betong. Betong har den tråkiga egenskapen att den tar minst 3 - 6 månader på sig att helt härda, och den krymper under tiden. Det gör att man skall vänta 3 - 6 månader (beror på anvinsingarna från fix tillv.) innan man kan sätta klinker på ytan.

Kör man med flytspackel, eller någon form av snabbetong så kan man sätta klinkers inom någon dag. Ja alltså tätskiktet tar ju sin tid, men inte 3 månader.
 
Exostor skrev:
Julas röda slaghammare är riktigt prisvärd. Den är lite högljudd och tung jämfört med dyrare maskiner, men för bilning fungerar den utmärkt. Köp en sådan och testa. Om det är för vekt och tar för lång tid så är det dags att hyra något rejält mycket större, men slaghammaren är fortfarande bra att ha till precisionsarbeten i hörn och runt avloppsrör.
Den är 'fulldyr' igen, alltså kampanjen som var nyss är slut.

För 899:- får man nog mycket hyrmaskin.

Jag betalade 1150:- för en TE-500 med dammutsug (2dygn) samt en luftrenare (modell mindre, 1dygn) i veckan.
 
Ähh - Sväng förbi Älvsjö med en kasse bira så får ni låna min GSH16-28 med en trave mejslar och får en snabbkurs på 5 minuter.
Behöver ni av någon konstig anledning en Borrhammare i samma veva så har jag ett par stycken.
Känner att bilmaskinen måste rastas, den har inte sett betong på ett bra tag nu.... :rolleyes:

GSH16_28_Betonfundament_meisseln-004295.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"- Som vanligt är det inte personen på bilden som skrivit brevet...."
 
  • Gilla
Chozza och 7 till
  • Laddar…
Om du ska hyra, så hyr Hilti TE 1000 som janus82 skrev. Bekväm att bila golv med om du tar det långa spjutet. Och samtidigt lätt och smidig nog för att bila fram brunnar och rör. TE 905 storleken var min allround favorit tidigare men Ramirent i Skövde har inte kvar den i sortimentet längre för den vibrerade tydligen för mycket (i händerna)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
10 joule, 1500kr
http://www.biltema.se/sv/Verkyg/Elverktyg/Borrhammare/Borrhammare-RH-1250-MAX-2000030975/
Cirka 3 m2 23cm tjockt, en fjärdedel varje kväll en timme åt gången. 1.6 ton, hehe.
12744417_10153825207177040_3707819536079323640_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu är den min att bila vidare med, tycker inte det motiverar samma pengar att hyra en värsting för ett så litet jobb.

Fast visst, när farstuplattan skulle bort för dränering, kvällen före det var dags, blev det att låna av kompisen
https://www.youtube.com/watch?v=PPCquGTLUJ8
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
En större Hilti (500) slår 7J.
Känns som Biltemasiffrorna är uppskruvade. :)

Var inne på att köpa den du har, men beslutet blev hyra.
Kul att läsa att den levererar, jag har fler projektet på gång! :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag uppskattar att den ligger mellan den sds+ 2.8J från jula jag hade tidigare, och den Hilti i 30-40J i videon :)
 
Jag skulle ta måkaren och försöka slå sönder golvet för hand. Det brukar gå bra med betongkonstruktioner från 60-talet och äldre.
 
E
Hyr en hilti 1000 så slipper du slita och det går väldigt fort. Lätt att hantera om du aldrig kört bilmaskin förut.
 
För att bara byta en brunn duger väl huggdon och slägga? Känns lite mer kontrollerat.
 
Hyrde en hygglig Hilti på Cramo igår. Kostade 200 spänn (inklusive moms) för ett dygn.
Tyvärr gick mejseln rakt av efter en halvtimme så jag fick bila klart med piken. När jag lämnade tillbaka maskinen sa killen bakom disken "Varför ringde du inte? Då hade vi kört ut en ny till dig!".
Så, det är alltså ytterligare ett argument till att hyra maskiner man sällan använder.
 
Precis, hyrfirmorna är oftast extremt serviceminded. De hyr ut en funktion och har ansvaret för att den fungerar.

Jag hade en liknande grej med en padda där startsnöret gick av så jag ringde till dem och frågade om det var OK att jag öppnade maskinen och satte in ett nytt som jag hade liggande. De sa att visst går det bra, annars kommer vi ut och fixar det. Vi är dock lite kort om folk just nu så du får nog vänta 30 minuter innan vi är där och eftersom du haft problem med maskinen så får du ha den en dag extra om du behöver....

Helt otroligt bra service.
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.