Hej,

Jag skulle behöva tips på en inte allt för dyr borrhammare (vad jag har förstått är de bättre än slagborr?)

Jag och min sambo skall bila upp ett mindre betonggolv, mer eller mindre över hela golvet.
Golvet har en klack på ca 1 kvm 5 cm hög, som ska helt bort. Sen är det lite sprickor i golvet så vi måste bila upp för att sedan gjuta en ny platta.
Rummet är ca 2 kvm stort, alltså inte så stort.

Vilka maskiner behöver vi köpa? Och någon som har tips på en bra, men inte allt för dyr variant som klarar jobbet?

Glad för hjälp!

// Linda
 
Jag har faktiskt aldrig gjort det själv, men efter att ha sett en del tips så tror jag definitivt att det kan vara ett alternativ att hyra bra och vettiga maskiner för ändamålet (maskiner som man inte investerar i som glad hobbyfixare). Det är väl lite skillnad om ni känner att ni kommer ha nytta av maskinerna framöver.
 
C
Instämmer, jag skulle hyra en lite större maskin för ett såpass litet jobb. Det lär ju inte ta mer än en timme med rätt grejor.
 
Det är nog visserligen genomförbart att bila de saker du nämner med en vanligt borrhammare men det kommer att vara jobbigt och ta mycket tid. För samma pengar som du köper en enkel borrhammare på Jula kan du hyra en riktigt proffsmaskin som fixar jobbet på en timme och det kommer att vara roligt hela vägen. Med en vanlig borrhammare kan det nog ta 1-3 dagar och du har lite otur.
 
  • Gilla
Gurkan2000
  • Laddar…
Vilken typ av maskin skall jag hyra i så fall? Är det en borrhammare också?

Tack för alla tips! :)
 
Ja, någon typ av borrhammare eller kombihammare där du även kan köra med mejsel kan vara vettigt. Har använt något liknande dessa vilket har fungerat bra: https://www.hilti.se/borrning-och-mejsling/kombihammare/sc-CLS_COMBIHAMMERS

De kan säkert hjälpa dig där du hyr maskinerna också :)

Edit: som slacker skriver nedan är det vettigare att gå på de som på sidan jag länkade kallas mejselhammare.
 
Redigerat:
2 kvm så skulle jag hyra en specifik bilmaskin - Bortse totalt från begreppet "borrhammare" då det endast är för borrning och inget annat lika väl som en bilhammare endast är för bilning. Finns borrhammare med bilfunktion men att ta 2 kvm golv med en sådant skulle jag säga är ett arbete som leder till bruten rygg och enorm frustration.

En Hilti TE-700 eller högre nummer (800-900-1000-1500) skulle göra jobbet perfekt, det är bara en fråga om man vill stå på knä med en 700/800 eller om man vill stå upp med en 1000/1500.

Själv äger jag en Bosch GSH16-28 som jag tycker att alla seriösa husägare med källare behöver ha i arsenalen! ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Som sagt slagborr är inte aktuellt.

Jag har använt billiga borrhammare för dylika jobb här hemma ett par ggr. Skillnaden mellan en dyr och en (väl vald) billig är framfröallt livslängden. Jag bilade bort ett golv på ca 2,5 kvm, med en 300kr borrhammare från Biltema. Det gick på en eftermiddag. Den dog senare när jag borrade 300 hål för spikplugg i ett betongbjälklag. Då köpte jag lite akut en Cohtech från ClasOhlsson (de har öppet till 21.00 i Kista). Den dög att borra med, men var värdelös att bila med. Blev senare en Bauhaus maskin för typ 700kr.

Det du skall titta på vid köp är den angivna slagenergin. Den anges i Joule. En skaplig borrhammare för bilning bör ha en slagenergi på mr än 4 J. De riktigt kraftiga ligger ofta på uppmot 10J. En maskin som duger till att bila bort berg, liggr på typ 50J.

Betong kan vara väldigt varierande i hårdhet. Så det kan vara svårt att veta om en maskin på 4J klarar jobbet. Personligen skulle jag prova att köpa en billig eller halvbillig maskin på 4 - 6 J (400 - 900 kr). Det blir billigare än att hyra en proffisgare maskin. Klarar inte den billiga maskinen jobbet, så skulle jag hyra en rejäl proffsmaskin, man får då räkna med en hyra på kanske 1000 - 1500 kr över en helg, en sådan maskin kostar typ 10 - 15 000 att köpa.

Både Jula och Biltema har ett rätt brett utbud av lågprismaskiner i olika storlek. Jula säljer även ex. Dewalt som är en proffsmaskin, men den de säljer ligger på typ 2J, duger inte för bilning.
 
Hur mycket av golvet har ni tänkt gjuta om?
Om resten av golvet är i bra skick så är det kanske vettigare att såga snitt med vinkelslip i klacken och sen bila bort den delen. Det är ett enklare jobb för kombihammaren också.

Men hyr vinkelslipen och en stoftsugare, det kommer damma otroligt mycket.
 
Jag håller (för en gångs skull :)) inte med hempularen här. Hyr en maskin för detta jobbet, de är mer effektiva och framförallt mycket trevligare att jobba med med mindre vibrationer och bättre ergonomi.

Du blir lätt klar på en arbetsdag, på min lokala hyrfirma så kostar en HILTI TE-1500 (31J slagenergi) inkl. bilspett under 500 lappen för en dag.
 
Corre: Det är lite sprickor etc i hela golvet så det måste nog snyggas till en del. Vad jag förstår så skall man bila upp och guta ett nytt lager golv så att det blir slätt och helt.

Bifogar en bild som vår rörmokare skickade. Han byter golvbrunn och fxar med rör etc.

golvet.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lindamyz skrev:
Vilken typ av maskin skall jag hyra i så fall? Är det en borrhammare också?

Tack för alla tips! :)
Ring en lokal uthyrningsfirma och berätta vad du ska göra så ger de dig en lämplig maskin. Jag har hyrt bilhammare vid ett par tillfällen och jag har aldrig engagerat mig i vad modellen heter utan har helt litat på personalens kunnighet. När jag tittar i en lista på de bilhammare som Cramo hyr ut så skulle jag gissa att det är en Hilti TE1000 som jag har hyrt. Tung och effektiv.
 
Lindamyz skrev:
Corre: Det är lite sprickor etc i hela golvet så det måste nog snyggas till en del. Vad jag förstår så skall man bila upp och guta ett nytt lager golv så att det blir slätt och helt.

Bifogar en bild som vår rörmokare skickade. Han byter golvbrunn och fxar med rör etc.

[bild]
Pannrum? Ska ni ha golvvärme och extra badrum eller liknade där? Vad vill ni ha för ytsikt?
Annars räcker det ju med att spackla golvet med flytspackel eller snabbspackel efter att ni bilat klart, så slipper ni riva ut hela golvet. Beror såklart lite på slutgiltig höjd på golvet.
 
Är idag ett gamalt "badrum/förvaring av hydrofor"

Vi skall ha ett litet badrum.
- klinker på golv, Ingen golvvärme
- regla upp vägg och sätta in fibo trespo skivor (går inte att kakla, huset är från 1700-talet och väggar rör dig)
- dusch, handfat och förbränningstoalett.

Vi vill göra det så enkelt som möjligt, men så bra som möjligt! :)
 
Julas röda slaghammare är riktigt prisvärd. Den är lite högljudd och tung jämfört med dyrare maskiner, men för bilning fungerar den utmärkt. Köp en sådan och testa. Om det är för vekt och tar för lång tid så är det dags att hyra något rejält mycket större, men slaghammaren är fortfarande bra att ha till precisionsarbeten i hörn och runt avloppsrör.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.