G globalnorrort skrev:
Milwaukee och hikoki fyrskärsborrar dom är tillverkade i samma fabrik i tyskland och är riktigt bra i granit,dyra men bra.blir billigare i längden.
Och tryck inte hårt itan låt maskinen göra jobbet så håller borrarna längre.
Dom borrarna är riktigt bra! Väljer helt klart dom före Hilti när jag borrar i industrigolv för expander och sånt. Äter armeringsjärn grymt snabbt.
 
  • Gilla
globalnorrort
  • Laddar…
C
Annars brukar det ju vara att det är tvåskär som gäller i natursten...
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Annars brukar det ju vara att det är tvåskär som gäller i natursten...
I granit??!ja du ser då har jag fått fel info på utbildningen jag vart på när jag sålde deras produkter.
Jag har alltid kört deras borrar när jag borrat i berg och upplever att det funkar kanon men alla har ju olika erfarenheter och sätt att jobba på.
Så alla sätt är ju bra förutom dom dåliga 🤷😅
 
R Roger Ravnestam skrev:
Dom borrarna är riktigt bra! Väljer helt klart dom före Hilti när jag borrar i industrigolv för expander och sånt. Äter armeringsjärn grymt snabbt.
Ja dom ska ju vara framtagna för extremt hårda material som granit och betong med armering,tycker också att dom slår hiltis treskärsborrar på fingrarna ordentligt.
 
  • Gilla
Roger Ravnestam
  • Laddar…
C
G globalnorrort skrev:
I granit??!
Det brukar ospecifikt anges natursten, men i synnerhet granit antar jag.
Säger inte att du har fel, har själv inte sett någon riktigt trovärdig förklaring till varför 2-skär anses vara bättre i natursten. Men noterar att 2-skär ofta framhålls som bättre än 4-skär i natursten.

Betong och granit är ju inte riktigt jämförbara i sammanhanget. Betydligt lättare att borra i betong.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Du behöver inte nödvändigtvis någon exklusiv och dyr maskin, men du binder ris runt egen rygg om du använder en för klen maskin, för det går sjukt långsamt att borra och det blir mest värmeutveckling.
Någonstans runt 1 cm/s avverkning är rimligt med rätt grejor.
1 cm/s vilken vanlig borrmaskin klarar det?
 
B
O Octavianus skrev:
Då provar vi det. Beställt 10st jag med. Tack för tipset.
Jag har borrat rätt mycket 20mm för att spräcka och jag spolade vatten hela tiden, dvs inte låta borret bli varmt, borren håller väldigt mycket längre då. jag höll borrhammaren i höger hand och vattenpistolmunstycket i andra.. och spolade ner vid borret hela tiden.

Körde mest med 2-skärs från Ahlsell.
 
  • Gilla
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.