Status
Tråden går ej att kommentera.
A
Hej!

Tänkte fråga hur lång tid tar det innan man kan flytta in i en bostadsrätt med 2 rum, 55 kvm (i en medelstorstad med ca 200 000 invånare) av den erfarenhet ni har?
eftersom ni säkerligen är byggnadsarbetare eller har erfarenheten, så tänker jag tillägga att jag har sett att byggnadsstommen är färdig redan, senast jag såg för en vecka sedan, nu undrar jag hur lång tid tar det innan jag kan flytta in?



min andra fråga: är det vanligt att det finns sprickor i nybyggen?
och kan jag få ersättning för det?
MVH
 
Om du har köpt bostadsrätten så måste du väl ha fått information om inflyttningsdatum?

Sprickorna - var finns dom? Inne eller ute?
Byggnaden ska genomgå slutbesiktning så du kan vara lugn att det blir bra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Om du har köpt bostadsrätten så måste du väl ha fått information om inflyttningsdatum?

Sprickorna - var finns dom? Inne eller ute?
Byggnaden ska genomgå slutbesiktning så du kan vara lugn att det blir bra.
Jo vars inflyttningsdatumet har jag fått. men tänkte jämföra med eran erfarnhet av "sådana" inflyttningsdatum.


ursäkta mig! jag menade att av de bostadsrätter jag gick och såg i samma stad, så hade de flesta sprickor i byggnaden de tänkte sälja!!! men kommer också säkerhet ha det! men nu tänkte jag kan jag få erästtningen om jag ser sprickor och anmäler det till de? om så hur mycekt kan jag få som mest och som lägst?

tack
 
ritva_1950 skrev:
Jo vars inflyttningsdatumet har jag fått. men tänkte jämföra med eran erfarnhet av "sådana" inflyttningsdatum.


ursäkta mig! jag menade att av de bostadsrätter jag gick och såg i samma stad, så hade de flesta sprickor i byggnaden de tänkte sälja!!! men kommer också säkerhet ha det! men nu tänkte jag kan jag få erästtningen om jag ser sprickor och anmäler det till de? om så hur mycekt kan jag få som mest och som lägst?

tack
Att någon skulle betala ut ersättning för ev sprickor till en slumpmässig person ser jag som helt utsiktslöst.
Husen besiktigas för överlämnandet och underhålls sedan av föreningen. Om där finns sprickor så sköter säkert föreningen om detta utan inblandning av någon person som går förbi på gatan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
E etompau skrev:
Att någon skulle betala ut ersättning för ev sprickor till en slumpmässig person ser jag som helt utsiktslöst.
Husen besiktigas för överlämnandet och underhålls sedan av föreningen. Om där finns sprickor så sköter säkert föreningen om detta utan inblandning av någon person som går förbi på gatan.

Håller med föregående talare. Är du endast ute efter ersättning? Skulle nog säga om sprickor kommer efter in flytt så får man åberopa garanti för åtgärd? Som alla andra hus så ska de byggas fort som attans men huset hinner inte sätta sig riktigt. Där av sprickor
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Som bostadsrättsinnehavare är du medlem i en förening och har köpt bla rätten att bo i en specifik bostad, inget annat.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Att någon skulle betala ut ersättning för ev sprickor till en slumpmässig person ser jag som helt utsiktslöst.
Husen besiktigas för överlämnandet och underhålls sedan av föreningen. Om där finns sprickor så sköter säkert föreningen om detta utan inblandning av någon person som går förbi på gatan.
ok!
så det föreningen man ska vända sig till!
hur är det med de? kan de kräva både ersättning och åtgärd? lyckas de alltid?

förresten vad vet ni/du om inflyttningsdatumet?
 
ritva_1950 skrev:
ok!
så det föreningen man ska vända sig till!
hur är det med de? kan de kräva både ersättning och åtgärd? lyckas de alltid?

förresten vad vet ni/du om inflyttningsdatumet?
Vi har för lite fakta. Beskriv mer utförligt vad dessa sprickor handlar om.

Förseningar är väl inget ovanligt, det är det enda jag kan säga. Är inte byggnadsarbetare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Vi har för lite fakta. Beskriv mer utförligt vad dessa sprickor handlar om.

Förseningar är väl inget ovanligt, det är det enda jag kan säga. Är inte byggnadsarbetare.
(i samma stad) jag kollad en vissning på en bostadsrätt och när jag gick till badrummet och sovrummet så hade en sidan av båda rummet sprickor, sprickorna låg på taket!!! och som sagt endast en sidan av fyra!!

jag hatar förseningar! endast i idiot-landet Sverige!
 
ritva_1950 skrev:
(i samma stad) jag kollad en vissning på en bostadsrätt och när jag gick till badrummet och sovrummet så hade en sidan av båda rummet sprickor, sprickorna låg på taket!!! och som sagt endast en sidan av fyra!!

jag hatar förseningar! endast i idiot-landet Sverige!
Sprickor i taket kan vara allt från färg som spricker till en undermåligt gjord renovering.
Som spekulant på bostadsrätten får du ta ställning till sprickan och fråga säljare/mäklare om felet.

OK, noterat att du tycker Sverige är ett idiotland.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
ok helt nöjd med alla svar!

nu till fråga ett om någon har en sussning om

Tänkte fråga hur lång tid tar det innan man kan flytta in i en bostadsrätt med 2 rum, 55 kvm (i en medelstorstad med ca 200 000 invånare) av den erfarenhet ni har?
eftersom ni säkerligen är byggnadsarbetare eller har erfarenheten, så tänker jag tillägga att jag har sett att byggnadsstommen är färdig redan, senast jag såg för en vecka sedan, nu undrar jag hur lång tid tar det innan jag kan flytta in?
 
ritva_1950 skrev:
ok helt nöjd med alla svar!

nu till fråga ett om någon har en sussning om

Tänkte fråga hur lång tid tar det innan man kan flytta in i en bostadsrätt med 2 rum, 55 kvm (i en medelstorstad med ca 200 000 invånare) av den erfarenhet ni har?
eftersom ni säkerligen är byggnadsarbetare eller har erfarenheten, så tänker jag tillägga att jag har sett att byggnadsstommen är färdig redan, senast jag såg för en vecka sedan, nu undrar jag hur lång tid tar det innan jag kan flytta in?
13,5 månader.
 
  • Gilla
SandraPeter och 3 till
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
13,5 månader.
kan det gå fortare än det?
 
ritva_1950 skrev:
kan det gå fortare än det?
Ja.
 
stabil underhållning
 
  • Gilla
SandraPeter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.