Krokben Krokben skrev:
Vad är poängen att ha möjligheten att ha två separata nollor? För jag antar att det är en valfrihet i och med att man ska bygla nollan. Ren nyfikenhet, aldrig sett det förr.
Det kommer från en installationspraktik som finns i Holland där de tex kan mata med två faser (samma) och tillhörande skilda nollor. Som om vi skulle mata med två normala enfasgrupper hos oss. Kollar du på diverse inkopplingsanvisningar ser du ofta det alternativet märkt "NL" precis som andra tex Norge med 230 V lagt mellan två faser osv.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Läs vad jag skrev " med 2 fas grupp kan nollan ha samma dimension som fas".
Det du glömde var att jag citerade ett annat inlägg där jag hänvisar till 2 fas grupp som ts har.:cool:;)
Jag glömde inte ett skit, det spelar nämligen ingen roll
 
A
GK100 GK100 skrev:
Det kommer från en installationspraktik som finns i Holland där de tex kan mata med två faser (samma) och tillhörande skilda nollor. Som om vi skulle mata med två normala enfasgrupper hos oss. Kollar du på diverse inkopplingsanvisningar ser du ofta det alternativet märkt "NL" precis som andra tex Norge med 230 V lagt mellan två faser osv.
De två induktionsmodulerna är skilda och har därför var sin nolla, de skulle kunna vara ihopkopplade tidigare men om du kör båda modulerna på samma fas så måste arean vara lika, 2x2,5mm och 2x2,5mm
 
  • Gilla
Gislaved6 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
De två induktionsmodulerna är skilda och har därför var sin nolla, de skulle kunna vara ihopkopplade tidigare men om du kör båda modulerna på samma fas så måste arean vara lika, 2x2,5mm och 2x2,5mm
Ja självklart är det så men frågan i vidare mening hamnar även i Holland med deras sätt och då lämpligt oavsett typ spis med separerade nollor på plinten.
 
T Tareson skrev:
El kan vara spännande. som jag ser det är det viktiga att inte bara anta att gammal eldragning till en spis räcker då dessa i sverige oftast var och drevs med 380 volt mellan två faser till elementplattorna, nollan var oftast bara till för mindre effektuttag i spisen varmluftsfläkten klocka mm. när man nu får en tysk häll som lägger effekten 230volts kopplad fas mot nolla så är det viktigt att kolla att nollan har kvadraten för att tåla det.
Trådarna från central till uttaget ska alltid vara 2,5mm2 för spis. Sladdstället får man gå ned en dimension på.
 
electroluxaren skrev:
Jag glömde inte ett skit, det spelar nämligen ingen roll
Lite ful i mun också:rofl:
Det har betydelse utifrån vad jag citerade och svarar.:cool:
 
H hempularen skrev:
Och som förtydligande, det räcker att nollan har samma area som en fasledare. Trefassystemet (fasförskjutning av strömmen i de tre faserna) gör att strömmen i nollan aldrig blir högre än strömmen i en fas. Även om man tar ström från mer än en fas
Stämmer bra! Nollan är en utjämnare så belastningen på den är som störst när endast en fas används. Belastas alla tre faser lika mycket oavsett effektuttag är belastningen på nollan noll.
 
H hempularen skrev:
Fast det låter lite som ett missförstånd. Den extra tråden som elektrikern inte ville koppla in är troligen 3e fasen i sladdstället. Och den skall inte kopplas in. Däremot måste bygeln vara där så att båda spisens halvor får nolla. Men det låter lite som diskussionen börjat om den extra tråden, kan det blivit något missförstånd om bygeln?
Hej,

nja, han tog bort bygeln och sade väldigt tydligt att det inte ska vara där.

Att den grå kabeln inte behövdes var en annan fråga. Och det verkar ju stämma.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På bilden i #15b ser man ett bleck mellan N-terminalerna, precis som det ska vara. Det blecket syns inte i #1.

Detta säger tyvärr ingenting om kompetensen hos den yrkesperson som ringer på dörren. Mer värdefullt är referenser från andra kunder.
stämmer, jag tryckte dit bygeln igen själv innan jag tog den bilden då samtliga här nämnde att den skulle vara där :).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Lite ful i mun också:rofl:
Det har betydelse utifrån vad jag citerade och svarar.:cool:
Helt betydelselöst vad du skriver
 
H hempularen skrev:
Fast det låter lite som ett missförstånd. Den extra tråden som elektrikern inte ville koppla in är troligen 3e fasen i sladdstället. Och den skall inte kopplas in. Däremot måste bygeln vara där så att båda spisens halvor får nolla. Men det låter lite som diskussionen börjat om den extra tråden, kan det blivit något missförstånd om bygeln?
Nu sade väl TS i ett inlägg att elektrikern hade plockat bort bygeln och hävdat att det bara skulle kopplas in en tråd. Känns ju inte riktigt som ett missförstånd.
 
R Raspou skrev:
Hej,

Har haft en elektriker här som säger att hällen endast ska kopplas med en nolla i N1. Dock, av vad jag kan se i beskrivningen så bör nollan alltid kopplas ihop, eller med 2 separata. Är det någon som kan förklara för mig här? Jag vill inte att elektrikern kommer hit och kopplar fel, i så fall tar jag hellre hit någon annan.

Med hällen kom en kabel med svart, brun, blå, grön-gul och en grå(som elektrikern säger inte kommer användas).

Se bild nedan för hur jag uppfattar att det bör kopplas. (Elektrikern vill alltså inte koppla ihop nolla 1 och nolla 2)

[bild]

[bild]
R Raspou skrev:
Hej,

Har haft en elektriker här som säger att hällen endast ska kopplas med en nolla i N1. Dock, av vad jag kan se i beskrivningen så bör nollan alltid kopplas ihop, eller med 2 separata. Är det någon som kan förklara för mig här? Jag vill inte att elektrikern kommer hit och kopplar fel, i så fall tar jag hellre hit någon annan.

Med hällen kom en kabel med svart, brun, blå, grön-gul och en grå(som elektrikern säger inte kommer användas).

Se bild nedan för hur jag uppfattar att det bör kopplas. (Elektrikern vill alltså inte koppla ihop nolla 1 och nolla 2)

[bild]

[bild]
Det är bilden längst till vänster som skall följas i Sverige då man använder 2 faser (L1/L2), N och skyddsjord.

Jag har själv byggt om köket, dragit helt ny el och en del kompletteringar, ny Hager 5 raders normcentral. Till induktionshäll + inbyggnadsugn matning 5G 2.5mm² (L1,L2,L3, N + skyddsjord) till spisdosa avsäkrat 16A,
H07RN-F 4G 2.5mm² direkt till häll (kan även användas 5G 2.5mm² där grå L3 kopplas in i u-båt) L1 brun, L2 svart, 1st N med bygling + skyddsjord (vid fast anslutning alltid längre skyddsjord än övriga ledare) L3, N och skyddsjord har jag kopplat till ett separat schuko uttag 230V för ugn och detta tagit från spisdosa till apparatdosa.
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.