E eromlin skrev:
Bosch HLS79W350U/HLS79Y350U (Y är samma men med teleskoprör enligt Bosch support)

Köpte ovan spis för 8.000 kr på vinst eller förlust då det knappt finns någon dokumentation om kopplingsschema varken hos ÅF eller hos Bosch centralt. Sjukt att man ska behöva köpa grisen i säcken kan tyckas. Denna gång hade jag tur och delar här med mig informationen jag önskar jag haft vid köp.

1. Det går två faser till häll och en till ugn

2. Det står 20A på kopplingsschema men 16A i dokumentationen. Jag kör på tre fas 16A med nolla och jord

3. Står att den ska fast kopplas men gissar att det är pga att Perilex max stödjer 16A. Jag kör den med Perilex koppling och det går bra

4. Det står inget om 400v 3N~ på maskinen eller i dokumenten men det går utmärkt så länge nolla finns draget. (kolla även i elskåpet!! Min var byglad till jord = inte bra!)

5. Bytte från glaskeramikshäll till denna och vilken skillnad! Denna är på 7.8kW och det räcker gott och väl anser jag. Bra funktioner på hällen och ugnen. Nöjd så här långt
E eromlin skrev:
Bosch HLS79W350U/HLS79Y350U (Y är samma men med teleskoprör enligt Bosch support)

Köpte ovan spis för 8.000 kr på vinst eller förlust då det knappt finns någon dokumentation om kopplingsschema varken hos ÅF eller hos Bosch centralt. Sjukt att man ska behöva köpa grisen i säcken kan tyckas. Denna gång hade jag tur och delar här med mig informationen jag önskar jag haft vid köp.

1. Det går två faser till häll och en till ugn

2. Det står 20A på kopplingsschema men 16A i dokumentationen. Jag kör på tre fas 16A med nolla och jord

3. Står att den ska fast kopplas men gissar att det är pga att Perilex max stödjer 16A. Jag kör den med Perilex koppling och det går bra

4. Det står inget om 400v 3N~ på maskinen eller i dokumenten men det går utmärkt så länge nolla finns draget. (kolla även i elskåpet!! Min var byglad till jord = inte bra!)

5. Bytte från glaskeramikshäll till denna och vilken skillnad! Denna är på 7.8kW och det räcker gott och väl anser jag. Bra funktioner på hällen och ugnen. Nöjd så här långt
Men hur farao fungerar detta? Här är ju alla tre faserna inkopplade och kablar leder vidare in i spisen. Men två faser kan inte mata en och samma induktionsmodul, då blir det fel spänning. Alltså måste hällen vara uppdelad i två moduler, som matas med var sin fas. Bosch menar att en "närliggande" modells
(HLT79Y320U)
https://www.bosch-home.se/produktli...istaende-spisar-med-induktionshall/HLT79Y320U
häll aldrig kan ge mer än 4650 W (om den är avsäkrad med 20 A, vilket väl stämmer hyfsat 20 x 230 = 4600 ). Snart känner jag mig alldeles vimmelkantig, har Bosch fristående induktionsspisar hällar som kan drivas med två faser? Inte ens Bosch verkar veta säkert, eftersom de hävdar att även om det är möjligt så kan hällen ändå inte ge mer än 4600 W.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-induktionsspisar.437788/#post-4517157
 
C cassandranojdh skrev:
har Bosch fristående induktionsspisar hällar som kan drivas med två faser?
Varför skulle det inte ha det när de har induktionshällar som kan drivas med 2 faser?
 
K Kane skrev:
Varför skulle det inte ha det när de har induktionshällar som kan drivas med 2 faser?
Ja du, det undrar jag också. När jag frågade Bosch kundtjänst specifikt om spis HLT79Y320U så fick jag beskedet:
"Denna spis har en induktionshäll med Multiplexteknologi. Det innebär att hällen har endast en induktionsmodul. Den har en maxeffekt på 4650Watt. Hällen kan drivas av en eller två faser beroende på installation. Om den kopplas på två faser går det bra att avsäkra med 2x16 A. Men man får då inte ut mer än max 4650 Watt. Kopplas hällen 1-fas så måste hällen efter installation effektbegränsas om säkringen är 1x16A. Själva ugnen drivs med en fas också. Så lämpligast kopplas denna spis in med 3x16A + Nolla och Jord. Multiplextekniken innebär att effekten flyttas runt mellan zonerna om mer än 2 plattor används. Så fort en tredje eller fler aktiveras så kan man höra ett klickande när effekten flyttas runt. Endast en Zon med booster kan aktiveras åt gången. Hällen fungerar utmärkt ändå men har en lägre effekt än vad man normalt kan finna på en integrerad häll som då vanligtvis är på 7400 Watt. Det kan vara bra att känna till innan köp så det är bra att kunden frågar. Vill kunden ha en spis med en induktionshäll med högre totaleffekt än 4650 Watt så har vi tyvärr inga spisar med induktionshällar som har högre effekt. Då rekommenderar jag en integrerad häll och en inbyggnadsugn i så fall. Anslutningseffekten nedan gäller ugn och häll totalt.Vill man koppla hällen 1-fas så måste den avsäkras 20A."

Jag tror inte på det som sägs ovan - en häll med endast en induktionsmodul kan rimligtvis inte matas med två faser, då blir det fel spänning. Det är därför jag undrar jag vad det är som sign. Eromlin har fått tag på.
 
Redigerat:
J
Jag är intresserad av att byta min Bosch ugn med keramikhäll till liknande induktionsspis som nämns i denna tråden (HLS79Y350U) men jag blir inte riktigt klok på om det är en bra spis och ännu viktigare om jag får problem med elinstallationen.

Jag har följt spisbibeln och har konstaterat följande:
* x3 25A säkringar (såna man skruvar in) i elskåpet till ugn/spis
* Perilex utag bakom spisen
* 5 ledare i perilex utaget
* N blå
* PE grön/gul
* L2 brun
* L1 svart
* L3 vit
* 400 V mellan samtliga faser (L1-L2, L1-L3,L2-L3)
* 230 V mellan N-L1,N-L2,N-L3
* 230 V mellan PE-L1,PE-L2,PE-L3
* 0 V mellan PE och N

Innebär detta att jag bara behöver köpa en perilex anslutningskabel och installera den som visats i tidigare bilder i tråden och jag kan utnyttja induktionsspisarna som den är tänkt?
 
Här är något som inte verkar stämma. x3 25A borde inte vara till spisen om det sitter ett perilexuttag. Vanliga perilexuttag är baar godkända upp till 16A. Det finns visserligen en ovanlig variant som går högre (det rektangulära jordstiftet är vridet 90 grader).

Men beslrivningen låter mer som huvudsäkringarna, alternativt att du läst på själva propphållaren, inte på säkringen. Där brukar stå 25A, vilket är det största den typen av propphållare får användas till.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Här är något som inte verkar stämma. x3 25A borde inte vara till spisen om det sitter ett perilexuttag. Vanliga perilexuttag är baar godkända upp till 16A. Det finns visserligen en ovanlig variant som går högre (det rektangulära jordstiftet är vridet 90 grader).

Men beslrivningen låter mer som huvudsäkringarna, alternativt att du läst på själva propphållaren, inte på säkringen. Där brukar stå 25A, vilket är det största den typen av propphållare får användas till.
Du har helt rätt! Jag läste vad det stod på propphållaren och inte säkringen :giggle:
Mitt tidigare inlägg borde säga ”x3 16A säkringar”

verkar allt annat grönt för installation?
 
J janerik12 skrev:
Jag är intresserad av att byta min Bosch ugn med keramikhäll till liknande induktionsspis som nämns i denna tråden (HLS79Y350U) men jag blir inte riktigt klok på om det är en bra spis och ännu viktigare om jag får problem med elinstallationen.

Jag har följt spisbibeln och har konstaterat följande:
* x3 25A säkringar (såna man skruvar in) i elskåpet till ugn/spis
* Perilex utag bakom spisen
* 5 ledare i perilex utaget
* N blå
* PE grön/gul
* L2 brun
* L1 svart
* L3 vit
* 400 V mellan samtliga faser (L1-L2, L1-L3,L2-L3)
* 230 V mellan N-L1,N-L2,N-L3
* 230 V mellan PE-L1,PE-L2,PE-L3
* 0 V mellan PE och N

Innebär detta att jag bara behöver köpa en perilex anslutningskabel och installera den som visats i tidigare bilder i tråden och jag kan utnyttja induktionsspisarna som den är tänkt?
Du har samma förhållanden som jag hemma, och det är bra. Nu gäller det bara att välja rätt spis, och där säger Bo Siltberg, som ju vet ett och annat, såhär om just modellen HLT79Y320U och Bosch besked enl. ovan ( fast i den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-induktionsspisar.437788/#post-4517861 )
"Det där är åtminstone så tydligt att det bekräftar vad de säger till dig, men det stämmer inte helt överens med informationen på deras hemsida där 20 A anges för 3N~-fallet. Och det gäller just denna modell. Andra modeller som varit uppe på forumet har bevisligen en häll som endast matas med en 1 fas och 20 A.

Och hur som helst, den har en begränsad effekt. Den är inte dålig, det går att laga väldigt mycket mat med 4.6 kW, men somliga verkar ogilla uppförandet där den växlar effektmatningen mellan kokzonerna.

Om det är sant som de säger kan den alltså matas med 2 x 230 V, L1 - N plus L2 -N, inte L1 - L2 400 V. Med kraftelektronik går det att tillgodogöra sig effekten från två faser trots att de är lite förskjutna i tid,
"

Jag har förstås varit på Bosch igen om detta, den här gången har jag inte fått något svar (de har väl tröttnat på mig) om hällen verkligen kan matas med 2 x 16 A, givet att det går enligt vad Bo skriver ovan. Det måste vara förutsättningen för att få ut 4,6 kW i induktionshällen. Att däremot behöva begränsa hällens effekt till 3,6 kW som man måste göra om man matar med bara en fas och 16 A är för dåligt. Eftersom jag vill ha en spis med pyrolysugn så har jag bara tittat på HLT79Y320U och HLS79W320U, men om samma inkopplingsmöjlighet finns för båda modellerna vet jag förstås inte. Enda sättet att säkert veta verkar vara att be vitvaruhandlaren ta av bakstycket, så att man kan se kopplingsplinten och om den ser som i sign. Eromlins bild.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/page-8#post-4320042

Om det är en bra spis i övrigt; hällens max.effekt, allmänna egenskaper, ljud från häll och fläktar etc. etc. vågar jag inte ha någon åsikt om. Bosch spisar brukar ju genomgående få bra betyg i Råd&Röns tester, men de har ju ifrågasatts på sina håll.
 
Redigerat:
  • Gilla
janerik12 och 1 till
  • Laddar…
E eromlin skrev:
3. Det är 7200 watt enligt nedan till hällen så 16 borde räcka? Skumt att det står 16A i all dokumentation men 20A på spisens klisterlapp..

Kokplatta, vänster fram (watt) 1800
Kokplatta, vänster bak (watt) 1800
Kokplatta, höger bak (watt) 1400
Kokplatta, höger fram (watt) 2200
Det totala max.effekt i hällen man får ut av denna spis är inte summan av ovanstående, utan 4,65 kW, dvs. motsvarande 1 x 20 A, även om man har 2 X 16 A inkopplat.
Bosch skrev:
"Vill kunden ha en spis med en induktionshäll med högre totaleffekt än 4650 Watt så har vi tyvärr inga spisar med induktionshällar som har högre effekt. Då rekommenderar jag en integrerad häll och en inbyggnadsugn i så fall. Anslutningseffekten nedan (dvs. 7,85 kW, min anm.) gäller ugn och häll totalt. Vill man koppla hällen 1-fas så måste den avsäkras 20A."
 
J
C cassandranojdh skrev:
Eftersom jag vill ha en spis med pyrolysugn så har jag bara tittat på HLT79Y320U och HLS79W320U, men om samma inkopplingsmöjlighet finns för båda modellerna vet jag förstås inte. Enda sättet att säkert veta verkar vara att be vitvaruhandlaren ta av bakstycket, så att man kan se kopplingsplinten och om den ser som i sign. Eromlins bild.
[länk]
Eftersom jag inte kommer transportera ugnen själv kan jag inte vet hur kopplingsplinten ser ut förrän ugnen har levererats hem. I denna tråden har två olika bilder visats och Eromlins bild är den ända som har kopplingsplinten fullt inkopplad. Är det två olika Bosch modeller eller bara ”otur” om man får en ugn levererad som inte är fullt kopplad?
 
J janerik12 skrev:
Eftersom jag inte kommer transportera ugnen själv kan jag inte vet hur kopplingsplinten ser ut förrän ugnen har levererats hem. I denna tråden har två olika bilder visats och Eromlins bild är den ända som har kopplingsplinten fullt inkopplad. Är det två olika Bosch modeller eller bara ”otur” om man får en ugn levererad som inte är fullt kopplad?
Som jag fattar det är det två olika spismodeller, dock båda tillhöriga den sk. serie 6, vilket väl ska vara någon slags premiumserie. TS (sign. Thokar) hade tydligen köpt modell HLT59E020 (tvåfas)
https://www.bosch-home.se/produktli...ristaende-spisar-med-induktionshall/HLT59E020
medan sign Eromlin hade köpt modell HLS79W350U (trefas)
https://www.bosch-home.se/produktli...istaende-spisar-med-induktionshall/HLS79W350U

Berätta gärna hur det gått när du fått hem spisen!
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Jag ser inte problemet. En eller två faser till en induktionsmodul spelar ingen roll då det ändå likriktas. Det man vill veta är om hällen är begränsad till 4650W eller inte. Är den begränsad kan man mata hällen med 1x20A eller 2x10A och då oberoende av fasförskjutningen.

Installationsinstruktionen i alla länkade spisar visar inkoppling på 1, 2 eller 3 faser med nolla samt för Norge 2 faser i enfaskoppling (de har ingen nolla).

Koppla in alla 3 faserna och säkerställ att nollan finns och 3x16A "and call it a day".
 
Logad Logad skrev:
Jag ser inte problemet. En eller två faser till en induktionsmodul spelar ingen roll då det ändå likriktas. Det man vill veta är om hällen är begränsad till 4650W eller inte. Är den begränsad kan man mata hällen med 1x20A eller 2x10A och då oberoende av fasförskjutningen.

Installationsinstruktionen i alla länkade spisar visar inkoppling på 1, 2 eller 3 faser med nolla samt för Norge 2 faser i enfaskoppling (de har ingen nolla).

Koppla in alla 3 faserna och säkerställ att nollan finns och 3x16A "and call it a day".
Det här fick mig att tänka efter hur en induktionsspis fungerar. Den fungerar förstås som ett modernt elektriskt lok, den ingående växelströmmen likriktas och likströmmen matar sedan en inverter som skapar en växelström med önskad frekvens. Möjligen är likriktaren så pass intelligent att den känner av om den matas med (i detta fall) en eller två faser. I fallet Bosch har vi en effektbegränsning i hällens konstruktion, vilket rimligtvis innebär att det aldrig kommer att flyta en högre ström än 10 A genom någon av fasledningarna om hällen matas med två faser, I enfasfallet blir det då 20 A. I de integrerade hällarna från Bosch, liksom spishällarna från en del andra fabrikat verkar det som om hällen är uppdelat i två sektioner, med var sin induktionsmodul, som i sin tur matas med var sin fas. I det läget kan man ta ut 16 A i varje fas och få ut maximalt 2 x 3,86 kW totalt i hällen.
Vad det gäller är att undvika de Boschmodeller (om man nödvändigtvis vill ha Bosch) som internt är kopplade så att de bara kan driva hällen med en fas, om man har trefas hemma - (se vidare TS inlägg) eftersom en fas då blir outnyttjad.. Anledningen till varför Bosch gör på detta sätt har det spekulerats en hel del om här och i andra trådar, varför jag lämnar den saken därhän. Vad man kan önska (för att uttrycka sig vänligt) är att Bosch var tydligare i sin dokumentation av sina spismodeller. Vitvaruhandlarna skulle också slippa en hel del returer, när varken säljaren vet vad han sålt eller köparen vad han köpt. Det har ju också framkommit tidigare i tråden!
 
Redigerat:
J
C cassandranojdh skrev:
Berätta gärna hur det gått när du fått hem spisen!
Absolut men det lär dröja eftersom jag inte kan hitta en återförsäljare som har den i lager och kan leverera nu i december :cry:

När det kommer till anslutningskabel läste jag detta i spisbibeln:

Många tillverkare föreskriver en värmetålig eller värmebeständig anslutningskabel. Ge akt på skillnaden är – vad de faktiskt föreskriver.

En värmetålig kabel tål hög värme, i dessa fall 90 °C.

Här kan man t ex välja en PVC-mantlad kabel som RKK-S 90 eller gummikabel som A05BB, H05BN eller H05BQ. Några högre temperaturer än så behöver man inte beakta, om inte bruksanvisningen säger annat. Man vill inte ha 90 °C bakom/under spisen...

En värmebeständig kabel tål långvarig måttlig värme. Detta är det mest vanliga, men alla tillverkare använder inte korrekta benämningar (det är inte ens säkert att dessa benämningar är någon form av standard eller praxis).

Här är det nästan uteslutande gummikabel som gäller, t ex H05RN eller annan motsvarande eller bättre.

Många tillverkare ger själva exempel på vilken typ av kabel de föredrar. Det är dock oklart om de verkligen har fog för att kräva en speciell typ av kabel.
Är detta en lämplig kabel (är gummi att föredra)?
https://www.elgrossisten.se/install...kontakt-med-kabel-till-spishall-perilex-1-4m/
 
Ja den fungerar. Vi har hittills inte ser en spis eller häll som faktiskt ställer "värmekrav" på sladden.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J janerik12 skrev:
Absolut men det lär dröja eftersom jag inte kan hitta en återförsäljare som har den i lager och kan leverera nu i december :cry:

När det kommer till anslutningskabel läste jag detta i spisbibeln:



Är detta en lämplig kabel (är gummi att föredra)?
[länk]
Den länkade kabeln förefaller klassad som H05VV-F. I bruksanvisningen för spis HLS79W350U står (sid. 11)
"Använd sladdtyp H 05 VVF eller liknande vid anslutning av enheten". Det bör alltså gå bra.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.