Upptäckte att jag inte sett låsning och stabilisering vid mittstången och med den tilltryckt blev stativet till PCL 20 paket bättre. Detta stativet har en höj/sänkning av mittstången.
Det jag skulle önska är "trimskruvar" efter man gjort grovinställning och fixerat låsningarna, det blir en hel del justerande "fram och tillbaka" nu, men har lärt mig hur man gör grovinställning och sedan nyttjar låsskruvarna för finjustering. T.ex. den lodrätta strålen i korsdelen ställer man alltid någon cm till vänster och sedan drar man åt låsskruven tills man har den rätt inställd då den flyttar sig åt höger när man drar till skruven.
 
R
Någon som vet om denna lasern är tänkt att ersätta BL2 lasern?

Såg att samma laser fanns i sverige för ungefär samma pengar så jag lägger nog några 100lappar extra för att slippa ev. krångel om det skulle hända något isåfall.
 
Reppo skrev:
Någon som vet om denna lasern är tänkt att ersätta BL2 lasern?

Såg att samma laser fanns i sverige för ungefär samma pengar så jag lägger nog några 100lappar extra för att slippa ev. krångel om det skulle hända något isåfall.
Jag har BL2 och som jag kan se så är det att arbetsintervallet är 20m mot 10m.
 
Japp, så hade vi lämnat in den för garantireparation. Stökade någon gång att den inte tände lasern innan den slockande för evigt. Men de 4-5 timmar den var igång fungerade den perfekt till att väga av stolpar och plintar när jag byggde ut taket 2,5 på fritidshuset och gjorde en stor verande vid ingången.
I början testade jag noggranhet med ett långpass och det var ingen skillnad, så jag körde senare bara med lasern. Fördelen var att jag kunde få en våglinje att följa på 3-5m och att jag kunde arbeta fortlöpande utan att behöva springa och hämta långpasset. Jag har arbetat utomhus så bredden den sveper och är synlig är ju väldigt beroende av hur starkt solljus man har där man arbetar.
Men den ersätter inte ett långpass, t.ex. när man sedan finljusterar stolpar i lodlinjen. Däremot så kör jag lasern på ena sidan och passet på den andra så det gick snabbt att fixera dem. Och ska jag erkänna så var rätsnöret också framme vid något tillfälle.
 
Finns det någon mottagare som går att använda tillsammans med PCL 20?
 
Har inte sett att Bosch haft någon till den. Men behöver du en mottagare, eller räcker det att göra en enkel "fluktsticka" som du använder. Har själv gjort en mera permanent med liten fot där jag kan markera nivå och sedan flytta runt den, man skulle även kunna fästa en måttskala på den.

Notering: Bosch har nu även en golv/tak teleskopstång som tillbehör.
 
Jag hade tänkt mig en riktig mottagare, så att man kan använda den utomhus till mindre projekt. Det är inget jag hade tänkt skaffa på en gång, men det skulle vara bra att veta om det går/inte går innan man eventuellt köper en PCL 20.
 
Men är det inte så att en mottagare kräver ett pulserande laserljus vilket PCL20 saknar.
 
Vet inte exakt men detta finns angivet på bosch's hemsida under lasern

Best.nr 0 601 063 103
Lasermottagare LR 2 Professional (0 601 069 100)
Universalfäste BM 1 Professional (0 601 015 A00)
Hantverkarväska
3 st. 1,5 V-batterier
1 st. 9 V-batteri
Riktskiva (res.delsnr 1 609 203 U23)
 
Enligt Boschs "användarrådgivning" kan man inte få pulserande ljus från PCL 20, och därmed inte använda den tillsammans med mottagare.
 
Nåväl då var väl det utrett :D men synd.
 
Detta kit (som länkas i inlägg #18), Bosch GLL 2-50 + BM1 + BT350 - Laser Level + Wall Mount + Telescopic Pole Set kostar nu ca 3300 kr inkl allt. Verkar vara ett bra pris, i Sverige hittar jag samma kit för 4199 hos Tool AB.

..eller så köper man PCL 20 kitet för ca 1200 kr men då kommer man väl bara ångra sig om ett år och köpa GLL ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.