Hur var det med sensorerna som känner av begränsningsslingan? Hade de problem med fukt? Skrev inte någon något om detta? Att de byttes ut mot en ny fukttålig modell? Någon som vet mer?
 
Min gröning fick åka ut i dag. Lite avborstning var allt den fått sedan i höstas.Vatten ska man ju INTE använda enligt bruxen. Knivarna snurrar fritt och verkar fina. Jag får väl kolla och spänna till hjulbultarna snart. Den klagade något på klockan men satte direkt igång med kantklippning runt hela slingan och fortsatte sedan att klippa som om inget hade hänt. Satte igång den runt 12-tiden så den lär nog inte bli klar innan den lägger av vid midnatt. Undrar om de fixat buggen som gör att den inte klipper klart om den inte hinner med innan midnatt. Svarar supporten på sådant eller finns det någon logg med vad som är fixat i de olika versionerna?
 
frav skrev:
Hur var det med sensorerna som känner av begränsningsslingan? Hade de problem med fukt? Skrev inte någon något om detta? Att de byttes ut mot en ny fukttålig modell? Någon som vet mer?
Jag hade problem förra året. Vet inte vad Bosch har gjort åt det. Men efter vad andra nämnt här på forumet så sitter elektroniken helt öppen under skalet. Klart olämpligt för något som utsätts för både smuts och fukt.
Man får väl anta att de har satt dit bättre kapsling på elektronikkorten.
Den hade svårt att hitta tråden i höstas när det började bli kallt och fuktigt. Bosch har gjort någon sorts hårdvaruuppdatering. Det gick på garantin.
Mjukvaran är nu 5.9 00406.
Jag har också haft premiär idag, och Schrödinger har rullat på bra. Inte ett enda klagomål på att jag lyft den.
Den nya mjukvaran verkar smartare. Jag har inte sett den "lindansa" mer än när den skall hem och ladda.
Den stannar inte heller och tänker långa stunder.
 
Jag släppte ut min på årets första grönbete i förra veckan. Den skuttade, stannade och njöt av solen och sprang sedan runt linan tills jag fick nog och sprutade 556 i hålen för framhjulsaxlarna... först då lugnade den ser sig och klippte gräsmattan. Den fick i alla fall ha roligt en stund i friheten. :)
 
Har också släppt ut min, dock har den stannat de senaste två gånger med error; "Cuttermotor is operating under high load - 201"

Knivarna är slöa och nya är beställda, kan det bero på detta?
 
Jonbeee skrev:
Har också släppt ut min, dock har den stannat de senaste två gånger med error; "Cuttermotor is operating under high load - 201"

Knivarna är slöa och nya är beställda, kan det bero på detta?
Du har väl inte klipparen för lågt ställd. Det är lätt att ställa lägst när man ska rengöra och sedan glömma.

Är de nya knivarna lika hårda som de första som verkade sintrade och i mitt tycke närmast outslitliga. Jag fick jobba på duktigt med filen för att vässa de första.

För övrigt har jag gett upp och gjort en totalåterställning eftersom att klipparen precis som i höstas verkar undvika det närmaste området runt laddaren - ca 100 m2.
 
Njae, kör alltid rätt så lågt. 2 eller 3 tror jag.

Men gräset är inte högt, blir det problem ändå tror du med låg inställning?
 
Du kan väl snurra på tallriken och känna om det går extra trögt. Jag trodde att alla numera själva slipade sina knivar... de är ju dessutom vändbara. I början levererades klipparna med trubbiga 'knivar' som skulle banka av grässtråna. En billig brynsten fixar skärpan.
 
Min maskin kom tillbaka efter garantiservicen, med utbytta framhjul. 2 manuella rundor klarades av galant, men nu ser det ut så här...

SW V5.9 Build: 00406

2015-04-26 11.15.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-04-26 11.15.08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-04-26 17.33.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 2015-04-26 11.15.00.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hade Schrödinger i väg på uppgradering under vintern. Mjukvaran är nu 5.9 00406.
Den beter sig annorlunda nu. Man ser nästan aldrig att den "lindansar", och den stannar inte lika ofta för att kalibrera.
Men det ser ut som om den kör med mer överlapp mellan raderna nu. Ungefär 50% (Automatik).
Jag har även noterat att i längsled är den också osäker. Den kan köra ganska långt in i ett redan klippt område.

Det verkar som om man i den nya mjukvaran minskat ner tiden den lägger på att orientera sig. Vilket gör att man får mer osäkerhet i positioneringen. Det försöker man kompensera med större överlapp.

Den verkar även "slarvigare". Det finns områden som den missat när den anser sig färdig.
Men den har bara gjort tre klippningar än så länge. Den lär sig kanske.

Och så menyn där man ställer in överlappet. "Säkra" är ett nytt ord jag inte sett tidigare.
 
Min har kört någon vecka utan större problem än att den inte klarar att köra över midnatt - känd bug.
I går regnade det och då såg jag den stående på fel sida om gränsen med display att den inte hade känt signalen.
Men grannen tycker att min gräsmatta är välklippt.
 
pgerts skrev:
Min har kört någon vecka utan större problem än att den inte klarar att köra över midnatt - känd bug.
I går regnade det och då såg jag den stående på fel sida om gränsen med display att den inte hade känt signalen.
Men grannen tycker att min gräsmatta är välklippt.
Kan det vara regn och väta som gör det, jag har precis samma fenomen!
 
plaggis skrev:
Kan det vara regn och väta som gör det, jag har precis samma fenomen!
Antingen sensorer, basstation eller att hjulen slirar när det är blött.
Jag hade samma problem i höstas när det regnade men då kändes det som mera "brutalt" regn är bara några få mm som det nog kom i går.
Det är en orsak att jag hellre kör manuellt när jag vet att vädret är OK.
Men om jag startar för sent på dagen hinner klipparen inte med innan innan midnatt och då blir den inte kul nästa gång den ska ut. En bugg som jag hoppas att de fixar. Just rapportering om vad som är nytt/fixat i de olika versionerna är väl inte så lätt att hitta?
 
F
Skaffade min 2013-06 - Inköpt på cheapy i Falkenberg (som inte finns längre)

Hur gör jag nu om jag vill lämna in den på service ?

De andra somrarna den klippt gräsmattan har den funkat rätt hyggligt (om man jämför med många andras). Nu i år klippte jag gräsmattan med motorgräsklippare först och ställde ut indegon på en nyklippt gräsmatta. Den lämnar en 5 cm rad oklippt hela tiden vilket den inte gjort innan, har justerat på inställningarna och satt den på allt ifrån låg till hög klippbredd men det blir ingen skillnad. Den står nu också och tänker i närmre 5 minuter emellanåt (de första dagarna brydde jag mig inte om det eftersom den stått strömlös i garaget) men nu har den klippt i två veckor och ändå tänker den.....gjorde ny kartering och väntade ytterligare ett par dagar, men samma problem.
Har klipphöjden inställd på 4, men ändå har den börjat bröla nu - Tänkte att det var jag som slipat knivarna dåligt under vinterservicen på den, men de är "OK"



BTW - Är det någon annan av er som tycker att det blir fula spår i gräsmattan där den följer tråden ?
Nu efter två somrar har jag spår i gräsmattan som inte läker eftersom den går i dessa spår hela tiden.
Följer denna tråden med intresse, men har aldrig sett att någon tagit upp detta innan.
 
Prova med Beijer eller någon annan som säljer Indegon. Jag köpte min på Cheapy men fick ny via Beijer i höstas.
Men bäst är nog om du ringer eller mailar supporten som varit mycket bra att ha att göra med.
Den version du har är i ärlighetens namn inget vidare. De nyare programversionerna är mycket bättre på alla de punkter du nämner. Om du uppgraderar så kommer du inte att känna igen den gamla maskinen gällande långa stunder att tänka eller det eviga vandrandet längs linan.
Bröl har jag ingen erfarenhet av men tror nog att det fixas om du skickar på service om du inte haft problemet innan.
 
  • Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.