rcjofo skrev:
Sett opp en numrert prioritert liste !
Med risk att alla andra också önskar samma sak och det blir hundratals olika förslag. Hårdvaruändringar är ju inte aktuellt i detta fall så jag listar det jag tycker man borde fundera på.
1. Möjlighet att uppgradere mjukvaran själv som tidigare utlovades!
2. En bättre hantering av hinder (gropar, rötter, väggar), backa och sväng lite mer så man inte hamnar med framhjulen i luften eller fastnar med karossen på en kant.Skulle också vilja ha en nöd-mode då man är utanför gränstråden för att försöka hitta densamma. Supersakta bakät-framåt-vinkla 45 grader-bakåt-framåt ett par gånger.
3. Nedvarvning snabbare till lågvarv efter att ha stött på högt gräs/motstånd.
4. Indikering av hur mycket av gräsmattan som återstår att klippa. Kanske visa trädgårdskartan i fönstret med ljus färg där det är klippt och mönstratt där det är oklippt. Mörkt vid hinder och öar. Jag skulle vilja titta på och redigera kartan i en PC dessutom.
 
  • Gilla
MasterMas och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Önskar bättre markfrigång så att klipparen inte fastnar när den svänger runt med fronten och vid övergångar från backe till plan yta.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
rcjofo skrev:
Fikk mail fra Bosch med spørsmål om hvilke endringer - forbedringer jeg ønsket i mjukvaran ...

Før jeg svarer så tenkte jeg dere også kunne få komme med forslag ...
Sett opp en numrert prioritert liste !
Några grejor jag kommer på från huvudet. Ej i prio ordning.
1. Att kunna utföra den utlovade mjukvaruuppgraderingen via SD-kort.
2. Se till så PIN-kod fungerar.
3. Se till så larmet fungerar.
4. Översättningen är bristfällig.
5. Varvtalshanteringen av klippaggregatet.
6. Manuellt läge så man kan klippa biytor.
7. Fixa logiken så den inte försöker vända utåt utanför begränsningsslingan.
8. Fixa så basstationen kan hantera längden på begränsningsslingan. Idag verkar vissa längder inom specifikationen medföra problem.
9. Vid hemgång utmed slingan så kan den ibland tappa slingan & vika av åt höger.
10. Om man har en avlång tomt så vore det bra om man kunde ha valet att få klippningen att starta i bortre ändan & på så sätt avslutas närmare laddstationen. För då hade man fått mindre spårbildning utmed slingan.
11. När Indeogn kör fast, t.ex. kasar ner över en rabatt kant, har jag noterat att den fortsätter snurra med hjulen, vilket gräver hål i underlaget. Bättre att stoppa motorerna då den ändå oftast har noterat att den antingen är utanför slingan eller har "lyfts"/tiltats.
12. Det vore bra om de skrev ut vettiga felmeddelande isf anonyma felkoder, när något fel inträffar.

Ja det var några. Kommer säkert på fler. Men det låter ju bra att de vill ta in förbättringsförslag.

Kanske borde vi ha en separat tråd för förbättringsförslag så inte detta drunknar i allt annat brus?
 
Redigerat:
  • Gilla
MasterMas och 3 till
  • Laddar…
rcjofo skrev:
Fikk mail fra Bosch med spørsmål om hvilke endringer - forbedringer jeg ønsket i mjukvaran ...

Før jeg svarer så tenkte jeg dere også kunne få komme med forslag ...
Sett opp en numrert prioritert liste !
Da lister jeg opp de jeg har sendt til bosch tidligere, litt tilpasset nyere erfaringer. Kanskje de hører mer på deg enn på meg og Grønvold maskinservice. (Tar kun forslagene til programvaren her.)

Hastighetsregulering klippemotor:
Etter hver kalibrering skal klippemotor starte med laveste klippehastighet. (Dette vil få bort den vedvarende brølingen, og kanskje også hindre at brøling oppstår)

Tvungen knivhastighet:
Man trenger et eget menyvalg for å sette ønsket knivhastighet. Alternativene bør være Lav/Høy/Auto (default)
Med hastigheten satt til lav kan man trygt la klipperen arbeide om natten uten risiko for at naboene skal begynne å kaste øks og slegge fra soveromsvinduet.
Har man vært bortreist (eller klipperen på verksted) og hagen ikke har blitt klippet på en stund kan man sette hastigheten til høy for å komme igjennom ugresset ved første kjøring.
Med hastighetsvalg Auto kan knivene gå som i dagens versjon, men med tillegg av overnevnte punkt for å sette ned knivhastigheten igjen.

Utenfor kantlinje:
Meldingen kommer selv om klipper har gått mindre enn 10cm over kantlinjen. Derfor;
Når utenfor kantlinje detekteres: roter inntil 360 grader i retning motsatt av siste rotasjon. Ved 99% av tilfellene vil kabelen finnes og klipping kan fortsette

Sving ALLTID inn mot klippeområdet
Det hender at klipperen går langs grensekabel, (enten på, eller skrått inn mot) og bestemmer seg for å snu ved å rotere med fronten ut fra klippeområdet. Da kan fronten komme så mye som 60cm utenfor grensekabel. Treffer den et hinder under denne operasjonen rømmer den ut av området.

Kantklipp nå:
Eget menyvalg som får klipperen til å gå en runde langs kabel med klippemotor i gang. (Hvis dette trykkes når klipper ikke står i lader må den først gå til lader.

Når løft detekteres:
1: stopp klippemotor
2: rygg 5cm
3: sjekk løftesensor
3a, hvis løft ikke lenger er detektert: fortsett å klippe
3b, hvis løft fortsatt er detektert, rygg 30cm
3b1: sjekk løftesensor
3b1a: hvis ikke lenger er detektert: tolk løftet som om det var kollisjonssensor front som ble utløst
3b1b: hvis løft fortsatt er detektert: vent på pinkode slik som ved dagens løft

Dette vil:
- eliminere problemet med treg vertikalbevegelse av framhjulene
- gjøre at klipper kommer seg løs og klipping kan fortsette om den skulle henge seg opp i en busk

Kutt ut rygging ETTER pinkode
Dette ble innført i 5.8 build 5167. Jeg mistenker at det henger sammen med et forsøk på å implementere den overstående logikken ved løft - som jeg sendte til bosch 2.mai. Rygging skal skje FØR spørsmål om pinkode, og fungerer algoritmen til selvberging skal det ikke spørres etter noen pinkode i det hele tatt.

Kollisjoner langs grensekabel:
I mangel av en fungerende (stabil) kantklipping risikerer man at det vokser så mye på utsiden av grensekabelen at klipper detekterer kollisjon eller løft når den følger grensekabel. Ved deteksjon av problemer langs kabelen bør klipperen rygge noen cm, og deretter forsøke igjen. (Det er sjelden gress klarer å stå imot to kollisjoner på rad.)

Overvåk hjulbelastningen:
Når klipperen vender nær et hinder som er omringet av litt høyt gress, og treffer dette hinderet direkte etter vending vil hinderet treffes med lav hastighet. Dette er ikke nok til å utløse kollisjonsensoren og klipper blir dermed stående og grave seg ned med bakhjulene. Særlig gjelder dette om gresset er vått.
Ved å overvåke strømmengden som tilføres hjulmotorene vil man kunne oppdage at hjulene går tungt. Om hjulene går tungt (unormalt høy strøm) har klipperen støtt på et hinder.

Kartlegging:
I 5.8 build 5167 gjøres kartlegging mye raskere enn tidligere. Dette medfører at klipperen mister kabelen om det er to hjørner med kort avstand imellom. Den redder seg inn igjen ved å stoppe og svinge, men når klipperen har vært utenfor med begge bakhjulene, er det vel en god mulighet for at kartet som tegnes ikke blir presist nok.
Etter min første kartlegging med build 5167 hadde klipperen STORE problemer med å lære umerkede hinder. Ved neste kartlegging gikk jeg etter og holdt igjen klipperen ved problemsvingene. Da ble kartet åpenbart mye bedre. Det kan være tilfeldig, men skader ikke å sette ned hastigheten ved kartlegging slik at kartet stemmer med terrenget.

Klipp her - funksjon:
Det dukker stadig opp områder som ikke blir klippet på 5 omganger (altså en uke med daglig drift). Man burde hatt en funksjon "klipp her" hvor man bærer klipperen til et område som er dårlig klippet, velger "klipp her" i menyen og klipperen klipper et område som går 2m ut i alle retninger fra der man satt klipperen. Deretter kan den gå i en tilfeldig retning til den finner grensekabel og på den måten identifisere hvor dette området befant seg.

Smale områder:
At et område som skal klippes må være minst 1,7m bredt (1m mellom kabler + 2x35cm) skaper mange problematiske områder.

Sikkerhetsforbedringer:
Krev pinkode før sletting av kart.
Krev pinkode når klipper slås på med den røde sikkerhetsnøkkelen.
Tastlås: timer for automatisk tastlås
Tastlås: Om man setter på tastlås manuelt (eller med foreslåtte timer) så må tastlåsen forbli på selv om displayet går av. (I dagens versjon kan man sette på tastlås mens maskinen står i lader, og 10minutter etter at lading er fullført er tastlåsen av)

Oppgradering:
Mulighet for kunder å gjøre firmware oppgradering selv via SD-kort, slik som lovet før vi kjøpte maskinene.
Dette forutsetter imidlertid at pinkode enten bevares etter oppgraderingen, eller sjekkes før oppgradering lar seg gjennomføre.
Om eneste måten å gjennomføre oppgradering på er å boote fra SD, må pinkoden bevares ved at denne er lagret i en kjent del av minnet som ikke blir overskrevet ved oppgraderingen. Dette fordi en pinkodesjekk i et program på et SD-kort vil bli cracket i løpet av noen dager, hvilket medfører at all tyverisikring forsvinner.
(Her er det mulig at programvaren som allerede ute i markedet ikke blir mulig å oppgradere fra. Dermed vil det være nødvendig at maskinene tas inn til verksted for oppgradering til en versjon som støtter fremtidige oppgraderinger.)
 
  • Gilla
Eriksgatan och 4 till
  • Laddar…
Eriksgatan... du som verkar insatt i att kunna häva ett köp... Jag har varit i kontakt med Hornbach i Malmö men de vill inte häva köpet. De skriver:
"Tyvärr kan vi inte häva köpet, då Bosch inte godkänner returer av maskiner, utan de vill att allt ska lämnas in på reperation. Den enda gången vi kan häva ett köp på Boschs maskiner är om du som kund har en personlig överenskommelse med dem om att det är OK att vi häver köpet på deras bekostnad.

Så dessvärre är alternativen att du antingen åter igen lämnar in maskinen på verkstad, eller att du kontakta Bosch och kommer överens om en lösning med dem."
 
mortimer skrev:
Eriksgatan... du som verkar insatt i att kunna häva ett köp... Jag har varit i kontakt med Hornbach i Malmö men de vill inte häva köpet. De skriver:
"Tyvärr kan vi inte häva köpet, då Bosch inte godkänner returer av maskiner, utan de vill att allt ska lämnas in på reperation. Den enda gången vi kan häva ett köp på Boschs maskiner är om du som kund har en personlig överenskommelse med dem om att det är OK att vi häver köpet på deras bekostnad.

Så dessvärre är alternativen att du antingen åter igen lämnar in maskinen på verkstad, eller att du kontakta Bosch och kommer överens om en lösning med dem."
Om den svenske kjøpsloven ligner litt på den norske spiller det ingen rolle hva Bosch mener om saken. Loven gjelder mellom forhandler og kunde. Om forhandler ikke klarer å levere et tilfredstillende produkt på fjerde forsøket (tre reparasjoner) kan du kreve at de hever kjøpet. Om Bosch ikke vil ta produktet i retur er det forhandlerens problem, ikke ditt. Om bosch er vanskelige på dette vil forhandlerne bli den tapende part, og de slutter raskt å selge bosch produkter.

(Mitt firma er forhandler av diverse datautstyr. Den overnevnte lovteksten er årsaken til at jeg nekter å selge veldig mange produkter til privatpersoner. Til bedriftskunder gjelder andre regler.)
 
Redigerat:
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Eriksgatan
mortimer skrev:
Eriksgatan... du som verkar insatt i att kunna häva ett köp... Jag har varit i kontakt med Hornbach i Malmö men de vill inte häva köpet. De skriver:
"Tyvärr kan vi inte häva köpet, då Bosch inte godkänner returer av maskiner, utan de vill att allt ska lämnas in på reperation. Den enda gången vi kan häva ett köp på Boschs maskiner är om du som kund har en personlig överenskommelse med dem om att det är OK att vi häver köpet på deras bekostnad.

Så dessvärre är alternativen att du antingen åter igen lämnar in maskinen på verkstad, eller att du kontakta Bosch och kommer överens om en lösning med dem."
Precis som petterg skriver så kan du strunta i Bosch här, de har ingenting med ditt avtalsförhållande till HB att göra. En köpare kan alltid reklamera direkt till säljaren och ska inte hänvisas vidare till leverantör eller tillverkare. Detta vet de på HB, de verkar nog bara försöka köra en rövare med dig för att det är sommar och jobbigt att lyfta på rumpan. Så här kan man kort beskriva ordningen.

  1. Det måste vara fel på varan. Enklast blir det är om felet förelåg redan vid avlämnandet. Varan är t ex felaktig om den inte stämmer överens med reklamuppgifter om varans egenskaper och användning som lämnats före köpet av säljaren eller vissa andra, till exempel leverantör, grossist, reklambyrå eller branschorganisation.
  2. Du meddelar säljaren att du reklamerar varan. (Inte att du "vill" reklamera varan. Gör det bara!). Detta ska göras inom skälig tid från det att köparen upptäckt felet. Inom två månader är alltid skälig tid. (Det är säljaren som skall göra invändningen om denne tycker att det tagit lång tid för dig, men du kan ha så lång tid på dig som 3 år).
  3. Vid reklamation försöker oftast säljaren tillse att felet avhjälps (dvs. att HB skickar ned till BSC för reparation). De har rätt att välja mellan det eller att ge dig en ny felfri vara. Det är dock din rättighet att häva köpet och få pengarna tillbaka om felet är av väsentlig betydelse för Dig och du har även rätt till skadestånd. Det är alltså du själv som avgör om felet är av väsentlig betydelse. Du behöver inte och skall inte heller ge dig in i någon detaljdiskussion t ex om pinkodskyddets funktion före/efter strömavbrott.
  4. Vilket fel som helst kan vara hävningsgrundande – dvs. bli väsentligt – om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid hävning får du pengarna tillbaka. Om köparen har haft nytta av varan har säljaren rätt att göra ett avdrag för nyttan du har haft av varan (vanligt vid hävning av bilköp). Köparen har å andra sidan samtidigt rätt till ränta på pengarna som säljaren betalar tillbaka.
  5. Skadestånd har du också rätt till om nu vill begära det vilket innebär att du begär ersättning t ex för:
    • Utgifter, till exempel telefon, porto, anlitande av trädgårdsskötselfirma.
    • Inkomstförlust – löneavdrag vid dina resor till HB
    • Resekostnader
    • Prisskillnad för fördyring, kompensation för köp av samma vara till högre pris.
    • Tidsspillan under alla dina egna försök att få ordning på den felaktiga varan, att kontakta Bosch, HB, leta på forum... Du kommer dock inte att kunna få ut några konsultarvoden, KoV berättade tidigare i våras för mig att det finns en dom att hänvisa till där 40 kr/h utdömdes som ersättning för tidsspillan. (Detta är alltså vad ett bortslösat liv värderas till...) OBS! att detta senare alltså enbart gäller ersättning för tidsspillan från vad en felaktig vara har orsakat - man kan t ex inte hävda detta skadestånd om man upptäckt att man spenderat de senaste 20 åren med felaktig partner...

Länk till KKL
Länk till KoV:s Lathund om KKL

Lycka till! Och berätta hur det gick.
 
Redigerat:
  • Gilla
Martinbj
  • Laddar…
Takk for alle forslag agående mjukvareoppdateringer. Jeg tror jeg fikk med samtlige i mitt lange svar til Bosch. Så får vi se om noen av dem kommer i nye versjoner. Det som er viktig for oss er at Bosch står ved sitt ord ang. oppgradering via SD card uten at vi må sende klipperen til dem.

Det er viktig at samtlige som er i kontakt med kundtjensten minner dem om dette og spør når den kommer.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Precis som petterg skriver så kan du strunta i Bosch här, de har ingenting med ditt avtalsförhållande till HB att göra. En köpare kan alltid reklamera direkt till säljaren och ska inte hänvisas vidare till leverantör eller tillverkare. Detta vet de på HB, de verkar nog bara försöka köra en rövare med dig för att det är sommar och jobbigt att lyfta på rumpan. Så här kan man kort beskriva ordningen.

  1. Det måste vara fel på varan. Enklast blir det är om felet förelåg redan vid avlämnandet. Varan är t ex felaktig om den inte stämmer överens med reklamuppgifter om varans egenskaper och användning som lämnats före köpet av säljaren eller vissa andra, till exempel leverantör, grossist, reklambyrå eller branschorganisation.
  2. Du meddelar säljaren att du reklamerar varan. (Inte att du "vill" reklamera varan. Gör det bara!). Detta ska göras inom skälig tid från det att köparen upptäckt felet. Inom två månader är alltid skälig tid. (Det är säljaren som skall göra invändningen om denne tycker att det tagit lång tid för dig, men du kan ha så lång tid på dig som 3 år).
  3. Vid reklamation försöker oftast säljaren tillse att felet avhjälps (dvs. att HB skickar ned till BSC för reparation). De har rätt att välja mellan det eller att ge dig en ny felfri vara. Det är dock din rättighet att häva köpet och få pengarna tillbaka om felet är av väsentlig betydelse för Dig och du har även rätt till skadestånd. Det är alltså du själv som avgör om felet är av väsentlig betydelse. Du behöver inte och skall inte heller ge dig in i någon detaljdiskussion t ex om pinkodskyddets funktion före/efter strömavbrott.
  4. Vilket fel som helst kan vara hävningsgrundande – dvs. bli väsentligt – om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid hävning får du pengarna tillbaka. Om köparen har haft nytta av varan har säljaren rätt att göra ett avdrag för nyttan du har haft av varan (vanligt vid hävning av bilköp). Köparen har å andra sidan samtidigt rätt till ränta på pengarna som säljaren betalar tillbaka.
  5. Skadestånd har du också rätt till om nu vill begära det vilket innebär att du begär ersättning t ex för:
    • Utgifter, till exempel telefon, porto, anlitande av trädgårdsskötselfirma.
    • Inkomstförlust – löneavdrag vid dina resor till HB
    • Resekostnader
    • Prisskillnad för fördyring, kompensation för köp av samma vara till högre pris.
    • Tidsspillan under alla dina egna försök att få ordning på den felaktiga varan, att kontakta Bosch, HB, leta på forum... Du kommer dock inte att kunna få ut några konsultarvoden, KoV berättade tidigare i våras för mig att det finns en dom att hänvisa till där 40 kr/h utdömdes som ersättning för tidsspillan. (Detta är alltså vad ett bortslösat liv värderas till...) OBS! att detta senare alltså enbart gäller ersättning för tidsspillan från vad en felaktig vara har orsakat - man kan t ex inte hävda detta skadestånd om man upptäckt att man spenderat de senaste 20 åren med felaktig partner...

Länk till KKL
Länk till KoV:s Lathund om KKL

Lycka till! Och berätta hur det gick.
Tackar Eriksgatan. Ska läsa och sätta mig in i det som du skrivit och länkat till. Skrev ett mail till säljare på Bosch som HB hänvisade till strax efter mitt tidigare inlägg.

Återkommer och uppdaterar med hur allt går.
 
rcjofo skrev:
Takk for alle forslag agående mjukvareoppdateringer. Jeg tror jeg fikk med samtlige i mitt lange svar til Bosch. Så får vi se om noen av dem kommer i nye versjoner. Det som er viktig for oss er at Bosch står ved sitt ord ang. oppgradering via SD card uten at vi må sende klipperen til dem.

Det er viktig at samtlige som er i kontakt med kundtjensten minner dem om dette og spør når den kommer.
For å være ærlig. Det med oppdatering er det problemet jeg bryr meg minst om. Når bosch har laget en programvare som funker er det ikke lenger noe problem at det ikke går å oppdatere. Da holder det lenge for meg at en forhandler i hver by kan gjøre oppdateringen til den fungerende versjonen, og siden kommer jeg ikke til å mase mer om softwaren. (Derimot er det sikkert mye mekanisk å mase videre om.)

Edit:
Og så lenge det ikke finnes noen programvare som funker spiller det jo heller ingen rolle at det ikke går å oppdatere selv.

Edit2:
Kom til å tenke på hvor mange mil jeg har kjørt med mine indegoer i bilen tilsammen på rundene hjem-jobb-verksted-jobb-hjem.... Rundt 130mil! Målt i tid har de faktisk hatt flere biltimer enn klippetimer.
 
Redigerat:
Ikväll så blev jag förvånad över hur min Indego betedde sig. Precis som att den blivit resettad, eller nått fått ett virus. Den var helt villrådig, in i laddstationen vi flera tillfällen. Backade ut & vred sig runt mer än 180grader, rakt in i det fasta hindrena 35cm utanför slingan, backar in i laddstationen, körde rundor utmed begränsningsslingan, vände ut utanför slingan, men lyckades komma in igen för egen maskin även om den höll på att fastna, tappade slingan på vägen hem i en innervinkel bara ca 10m från laddstationen, genade rakt över till andrasidan & körde runt hela tomten ett varv till. Ja tillslut hade den hållit på i 2h25min, vilket är en timme mer än brukligt. Hel skumt. Precis som det blivit något over flow.
 
petterg skrev:
For å være ærlig. Det med oppdatering er det problemet jeg bryr meg minst om. Når bosch har laget en programvare som funker er det ikke lenger noe problem at det ikke går å oppdatere. Da holder det lenge for meg at en forhandler i hver by kan gjøre oppdateringen til den fungerende versjonen, og siden kommer jeg ikke til å mase mer om softwaren. (Derimot er det sikkert mye mekanisk å mase videre om.)

Edit:
Og så lenge det ikke finnes noen programvare som funker spiller det jo heller ingen rolle at det ikke går å oppdatere selv.

Edit2:
Kom til å tenke på hvor mange mil jeg har kjørt med mine indegoer i bilen tilsammen på rundene hjem-jobb-verksted-jobb-hjem.... Rundt 130mil! Målt i tid har de faktisk hatt flere biltimer enn klippetimer.
Hvis ingen etterspør en vare eller oppdatering vil den ikke komme ...
 
frav skrev:
Ikväll så blev jag förvånad över hur min Indego betedde sig. Precis som att den blivit resettad, eller nått fått ett virus. Den var helt villrådig, in i laddstationen vi flera tillfällen. Backade ut & vred sig runt mer än 180grader, rakt in i det fasta hindrena 35cm utanför slingan, backar in i laddstationen, körde rundor utmed begränsningsslingan, vände ut utanför slingan, men lyckades komma in igen för egen maskin även om den höll på att fastna, tappade slingan på vägen hem i en innervinkel bara ca 10m från laddstationen, genade rakt över till andrasidan & körde runt hela tomten ett varv till. Ja tillslut hade den hållit på i 2h25min, vilket är en timme mer än brukligt. Hel skumt. Precis som det blivit något over flow.
Forsøk å rengjør ladekontaktene, jeg har på et tynnt lag aluminiumsfett. Hvis de er korrugerte eller at det ligger gress i sporene vil den ikke slå seg til ro i ladestasjonen.
 
rcjofo skrev:
Forsøk å rengjør ladekontaktene, jeg har på et tynnt lag aluminiumsfett. Hvis de er korrugerte eller at det ligger gress i sporene vil den ikke slå seg til ro i ladestasjonen.
Laddkontakterna har jag smort in med vaselin när jag installerade den, samt vid något tillfälle därefter. Men detta konstiga beteende var inte när klippningen var klar, utan började ganska omgående när klippningen startat. Så det var något annat som slog slint idag.
 
rcjofo skrev:
Hvis ingen etterspør en vare eller oppdatering vil den ikke komme ...
Ja, jeg etterspør varen. Men om den sendes til meg eller jeg må hente den spiller ikke så veldig stor rolle. Det er langt viktigere at en brukbar vare skapes og blir tilgjengelig på et eller annet vis enn at den leveres i min stue og er full av feil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.