Ah men sedär, dom snodde min idé. å fort gick det! Lustigt vad kreativa Bosch är bortanför pölen för att sen inte idas kränga grejerna även här :(.

Precis sådär ja, fast jag klämmer nog på lite större hjul och lite längre axel när jag väl kommer mig för.
 
Ni som byggt egna stativ till GTS10an, hur ser dom ut? Lite bilder kanske?

Har perfekt höjd med sågen på mitt högbyggda släp (där jag oftast jobbar från nu), men jag tänkte mig någon enkel träkonstruktion, kanske med hjul, att ha i garaget.
 
Hej Mathias!

Jag har klurat på samma sak! Dock inga ritningar eller skisser ännu. Kan iofs ta en bild och skissa på den. Återkommer!
 
Provade lite snabbt med en skiss. Hoppas principen går fram. Man drar i handtaget som är format som en krok. Kroken fäster man i ovankant av stativet. När man drar så trycks hjulen ner och lyfter stativet. Givetvis samma anordning på andra sidan.
Tänkte använda mig av dom befintliga bulthålen , alternativt använda fyrkantsröret som axelhållare. Problemet är stabiliteten i tvärgående riktning. spontant skulle jag vilja stabilisera den på ngt sätt där.
 
  • GTS_riser.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Masses skrev:
Hej Mathias!

Jag har klurat på samma sak! Dock inga ritningar eller skisser ännu. Kan iofs ta en bild och skissa på den. Återkommer!
Jag svänger ihop något i helgen av det jag har hemma. Ingridienserna blir:

En bit 16mm plyfa
5 meter tryckt stolpmaterial
+ övrigt spillvirke som råkar finnas hemma.

Kan ju ta en bild när jag är klar. Hittar jag några hjul blir det hjul med broms på två av benen.
 
Googlade igår på "Mobile bases". Fanns en del matnyttigt...
 
Kluddade ihop det där stativet idag på en ledig stund. Blev stadigt och bra verkar det som.

Jag tänkte komplettera med:

1. Hjul på de raka benen. Fasta hjul med broms.
2. Dragstång på andra sidan så det är lätt att manövrera
3. Lister på sidorna samt bakom sågen så den hålls på plats.
4. Ta upp hål i skivan under sågen så att sågspånet kan falla till marken.

Ytan är gjord 70x80cm, lite större än sågen så det finns plats för tumstocken etc. Det hela skulle förstås gå att bygga i klenare virke men detta var vad jag hade hemma. Höjden är 60cm. Frambenens vinkel är 20 grader.

Byggplyfa 19mm (bordsyta och benstag)
Tryckta ben, råplan 70x70
Stödlister under skivan, 45x40 (kapat ur en 45x145)
 
  • PICT3249small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Var in på Fröbergs i Borlänge idag och då visade det sig att Bosch kör en kampanj där nu. Man är ju lite intresserad i Gravity-Rise GTA60W sågbordskärra. Kampanjpriset är 1929:- + moms dvs. 2411:-.

Jag tyckte det var lite dyrt för ett kampanjpris. Försäljaren började hota med en prishöjning på 8% i augusti. Men man vill ju pruta oxå.:rolleyes:

2300:- och jag tar den. Nä, det går inte sa försäljaren.:(

För att ha hedern i behåll så tackade jag för mig och gick.:cool:

Börjar fundera på om det var ett bra pris jag fick ändå (2411:) ? Nån som handlat GTA60W nyligen?
 
Fröbergs.. :)

Jag försökte få ner priset på GTS10an där, när ja köpte vitvaror till köket för dryga 60000:-.. men icke sa nicke.. dom skulle ha sina 9000:- eller va de nu var med stativ.
 
Snorunge skrev:
Jag tyckte det var lite dyrt för ett kampanjpris. Försäljaren började hota med en prishöjning på 8% i augusti. Men man vill ju pruta oxå.:rolleyes:
Nån mer som hört om prishöjningar? Jag försökte beställa GCM10SD med 3700-stativet idag på kampanj men det var slut och leverans i augusti. Kommer det nya modeller med högre pris i augusti eller varför rear dom först ut GCM 8 och GCM 10 och sen kör slut på lagren? :confused:
 
Det var 'rea/kampanj' när jag handlade min GCM10SD med GTA3700 för 2år sen också.
Men visst det kan ju vara annat på g nu.
 
Lostorp skrev:
Jag försökte beställa GCM10SD med 3700-stativet idag på kampanj men det var slut och leverans i augusti.
Om du beställer dom prylarna nu så ska du väl få kampanjpriset. Sen om dom inte kan leverera förrän i slutet av augusti spelar väl ingen roll.:cool:

.....eller fick du inte beställa alls?:confused:
 
Snorunge skrev:
Om du beställer dom prylarna nu så ska du väl få kampanjpriset. Sen om dom inte kan leverera förrän i slutet av augusti spelar väl ingen roll.:cool:

.....eller fick du inte beställa alls?:confused:
Jorå, jag får allt beställa till kampanjpriset så det var väl iofs inget problem på det viset. Däremot så vill jag ha maskinen fortare (läs: igår :) om möjligt så jag har letat runt, bl.a. på lokala K-rauta-varuhuset och andra ställen ifall någon skulle ha maskiner kvar till hyfsat pris. Om det däremot visar sig att ingen har maskiner kvar i regionen och heller inte får in före augusti så kan jag lika gärna beställa till kampanjpriset innan det upphör för att inte behöva ordinarie pris + 8% eller hur mycket dom nu skulle höja enligt den där säljaren. Alternativt ompröva maskinvalet och gå ner på en pyttemaskin á la GCM8 ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.