På bosch.se kan man jämföra gst 85, 135 och 150. Till skillnad från de 2 andra så saknar 150 "styrelektronik" vad det nu kan betyda. Justerbart varvtal och konstantelektronik har den. Dessutom har den mer plast och mindre alu jmf med 135an. Samt verkar sakna styrning via hårdmetallklackar. Dock har den 750W jmf med 135ans 720W. Samtidigt så pushas den som "kraftigast i sin prisklass". Sammantaget så tycker jag att det pekar emot att det är något av en budgetmaskin i förhållande till 135an.
 
Daniel_N skrev:
På bosch.se kan man jämföra gst 85, 135 och 150. Till skillnad från de 2 andra så saknar 150 "styrelektronik" vad det nu kan betyda. Justerbart varvtal och konstantelektronik har den. Dessutom har den mer plast och mindre alu jmf med 135an. Samt verkar sakna styrning via hårdmetallklackar. Dock har den 750W jmf med 135ans 720W. Samtidigt så pushas den som "kraftigast i sin prisklass". Sammantaget så tycker jag att det pekar emot att det är något av en budgetmaskin i förhållande till 135an.
Du glömde att gst150 sågar djupare och är några år nyare modell ;)
I övrigt håller jag med dig, men det är fortfarande många antaganden.
Det står även följande på bosch hemsida:
"Stor sågnoggranhet tack vare ny sågbladsinspänning"

I.o.m. att Mafell verkar ha samma argument för sin sticksåg, så undrar ju jag, som inte kan någonting, om detta är någon form av ny konstruktion som är bättre eller lika bra som de där styrbackarna. Känns lite konstigt att de skulle gjort en såg med starkare motor, som sågar djupare än alla andra när de har haft tillgång till nyare teknik och sen skulle den vara sämre. Ligger dessutom i samma prisklass.
 
sblixten skrev:
Du glömde att gst150 sågar djupare och är några år nyare modell ;)
I övrigt håller jag med dig, men det är fortfarande många antaganden.
Det står även följande på bosch hemsida:
"Stor sågnoggranhet tack vare ny sågbladsinspänning"

I.o.m. att Mafell verkar ha samma argument för sin sticksåg, så undrar ju jag, som inte kan någonting, om detta är någon form av ny konstruktion som är bättre eller lika bra som de där styrbackarna. Känns lite konstigt att de skulle gjort en såg med starkare motor, som sågar djupare än alla andra när de har haft tillgång till nyare teknik och sen skulle den vara sämre. Ligger dessutom i samma prisklass.
Jo...mer exakt än "pekar mot att" vågar jag inte vara. Angående max specat sågdjup så har du helt rätt, glömde den. Dock är max sågdjup ett extremt teoretiskt begrepp, och jag kan lova att varken 135an eller 150 går något vidare i trä över 100mm tjockt. Däremot kan säkert båda klara av 160mm om det verkligen skulle knipa (och man kan hitta så långa blad). Å andra sidan är sticksågar inte riktigt gjorde för den typer v operationer kan jag tycka.

Precis som watt så tror jag att max sågdjup är en egenskap som tillverkarna typiskt sett pushar - den är lätt att jämföra med andra märken och det är ett till synes objektivt faktum. I verkligheten så trixas det nog en hel del vid mätningarna, och siffror skrivs upp (jämför med effekthysterin för hemmabiosystem) för att sågen ska verka bättre.

Att det är en nyare modell ger jag noll och intet för. Med få undantag (batterimaskiner och vissa premium-märken) så finns det enligt min mening mycket lite som talar för att nyare maskiner skulle vara bättre än äldre, speciellt när det gäller ett så kort avstånd i tid.

Bladinfästningen har jag ingen koll på. Dock har jag aldrig märkt att det är bladinfästningen som är den svaga länken avseende sticksågar. Men jag kan ha fel.
 
Tackar för svar Daniel!
Jag köper allt du skriver.
Allt pekar mot att gst135 är bättre och skulle jag vara tvungen att välja nu så skulle det bli den.
Hoppas någon här har provat även gst150, annars drar jag nog iväg ett mail till Bosch och frågar.
 
Ett mail kan du väl skickat i vilket fall? Kan vara intressant att höra vad de säger.

Att notera i sammanhanget är att Festool går sin egen väg med den nya Carvex-sticksågen. Effekten krymper från 720W till 500W (även om man menar att det är en ny typ av borstlös motor som får mer uträttat för mindre energi eller något liknande, jag har försökt fatta vad som står på denna sida: http://www.koopjegereedschap.nl/hom...qplus_decoupeerzaag_van_500_watt_in_systainer) och sågdjupet är kvar på "enbart" 120mm.
 
Sprang på lite filer som påstått är GST150, dom är lite oskarpa för att bekräfta, men det ser rätt ut.

http://www.youtube.com/watch?v=H3fZdnFmSlc
Jag tycker snitten är forcerade i detta klippet, verkligen inte rätt arbetsmetod. Det syns på resultatat.

http://www.youtube.com/watch?v=iIHfYrhYuf0
Här verkar killen ha lärt sig hur man gör, och det syns på resultatet.
I slutet finns ett snitt på 4st 45mm(?) reglar, och resultatet är imponerande medtanke på sågen och djupet. Att jag antaligen alldrig kommer nyttja en stickis till det snittet är en annan sak :)

http://www.youtube.com/watch?v=JK8ZqRetvNw&feature=related
Lite halvskarpa närbilder, inget som tyder på någon revulutionerande bladstyrning, man ser tydligt att foten inte har några extravaganser.
Bladinfästningen är samma som på 120 och 135, men utan klämman på 135an.

//erik
 
Har fått svar nu från Bosch och så här tolkar jag svaret i korthet.
GST150:bygg
GST135:snickeri
 
Daniel_N skrev:
Ett mail kan du väl skickat i vilket fall? Kan vara intressant att höra vad de säger.

Att notera i sammanhanget är att Festool går sin egen väg med den nya Carvex-sticksågen. Effekten krymper från 720W till 500W (även om man menar att det är en ny typ av borstlös motor som får mer uträttat för mindre energi eller något liknande, jag har försökt fatta vad som står på denna sida: [länk]) och sågdjupet är kvar på "enbart" 120mm.
Det är väl glasklart;) Här har du en tysk variant: "In der Wahrnehmung durchzugsstarke 800 Watt, in der Realität 30 %
weniger Energieverbrauch – kein Widerspruch, sondern vielmehr
Ergebnis des EC-TEC Motors in Kombination mit dem neu entwickelten
Getriebekonzept. Beeindruckende 80 % der aufgenommenen Leistung
bringen sie ans Sägeblatt, sofort spürbar an der Leichtigkeit, mit der
sich die CARVEX durch Tisch- und Küchenarbeitsplatten sägt, durch
härteste Hölzer und Metalle. Der Vorteil des geringen Energiebedarf
zeigt sich insbesondere beim Sägen mit Akku: Die Schnittleistung ist
so hoch wie bei den Kabelvarianten, langandauernd und anderen
Akkusägen messbar überlegen." (http://www.festool.de/SiteCollectio...al_multimedia_download/de/p2010_carvex_de.pdf s 4)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.