Vad rekomenderar du?
Primärt har jag kikat på Makita LCT204W som verkar vara ett prisvärt set och här klappar väl hjärtat lite extra enligt egna tidigare erfarenheter men Bosch har ju sina maskiner också.

Det är liten borrmaskin och slagskruvdragare intresserar mig just nu. Vad säger ni? Har ni erfarenheter att dela mer er?

Makita LCT204W
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Cordless Drill / Drivers 10.8V#MAKITALCT204W

Exempel på Boschset finns här för liknande pengar som Makita settet. Bläddra ner lite på sidan bara.
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Deal 163 - New From Bosch 2009

/Mattias
 
Redigerat:
Bosch GSRGOPSYS GSR10.8V-LI-2 In Systainer Case with GOP 10.8 V-Li ( 2x 1.3Ah Batteries )
Det setet var ju riktigt prisvärt., vart ju ingen slagskruvare men ändå.
 
Ja verkligen prisvärt. Mindre än vad GOP'en kostar i sverige. :)
Lutar åt Makita. Ingen som har erfarenheter om dessa småmaskiner?
 
coss skrev:
Bosch GSRGOPSYS GSR10.8V-LI-2 In Systainer Case with GOP 10.8 V-Li ( 2x 1.3Ah Batteries )
Det setet var ju riktigt prisvärt., vart ju ingen slagskruvare men ändå.
Oj, 240 pund inkl frakt = dryga 2800 kr. De två maskinerna, utan systainer men med separata väskor och 4 istället för 2 batterier totalt går ju på 4000 kr ordinarie pris i Sverige.
Och jag som inte har några pengar...
 
Jag har plockat isär och analyserat sådana maskiner på mitt jobb. Jag har skruvat isär just en sådan bosch. När det gäller makita maskiner så har jag inte skruvat isär just en sådan men några andra maskiner. Min erfarenhet är att Bosch (blå) maskinen har delvis plastkugghjul invändligt medan makita:n bara har metall i sina maskiner. Metallen håller bättre medan maskiner som delvis har plast går mycket tystare. Båda maskinerna är mycket bra men jag skulle nog välja en makita eftersom att bosch:en har en begränsad livslängd, även om den kanske lever längre än batterierna endå.
 
Tack Hobbe! Nu blir jag nyfiken. Vad jobbar du med?

/Mattias
 
Det kan lätt bli rörigt om jag ska förklara men i kort jobbar jag för ett företag som säljer råvaror. Anledningen till att vi skruvat ner massa maskiner är att vi behöver förstå våra kunders konstruktioner och krav för att prata samma språk som dem när vi försöker sälja material. Nu jobbar jag mest som konstruktions och beräknings ingenjör. Man gråter ju lite innan man har itu en 5000 kronors Makita eller 10000 kronors Hilti… Sågar ut delar från kugghjulen och skickar på analys, så det går ju inte att skruva ihop maskinen efter... snyft.
 
men hobbe alla batteri och shuckar å så du måste ju ha ett gigntiskt lager av detta?heller måste detta också tillbaka?
min bror har en Makita men med ett stort batteri och han är jätte nöjd med den.
Jag skulle kört på makita om jag haft pengar :(
 
Det har redan försvunnit ut i organisationen som utställnings ex eller som utbildningsmaterial till andra regioner.... och eventuella extrabatterier har redan försvunnit....
 
Detta var ju ett trevligt test!
Tack Hajakz! :)

/Mattias
 
Testet verkar missat att Boschen också kommer med ett enklare bälteshölster, vilket de verkar framhäva som en Makitas fördelar?
 
FredrikR skrev:
Testet verkar missat att Boschen också kommer med ett enklare bälteshölster, vilket de verkar framhäva som en Makitas fördelar?
Testet kan mycket väl vara rätt... Jag har den lilla Boschen, och den kom inte med något hölster. Men du har helt rätt i att det finns - det kan vara så att den packas med olika tillbehör beroende på var den är tillverkad. På min, utan hölster, står det nämligen "Made in Switzerland" medan jag har sett samma maskin med hölster, men då stod det "Made in Taiwan" (eller var det något annat asiatiskt land?) på den.

Detta kan förstås vara en ren tillfällighet, jag bara noterade det. Man kan ju undra hur det står till där uppe när man börjar göra sådana här observationer... :rolleyes:
 
bygga_bo skrev:
Testet kan mycket väl vara rätt... Jag har den lilla Boschen, och den kom inte med något hölster. Men du har helt rätt i att det finns - det kan vara så att den packas med olika tillbehör beroende på var den är tillverkad. På min, utan hölster, står det nämligen "Made in Switzerland" medan jag har sett samma maskin med hölster, men då stod det "Made in Taiwan" (eller var det något annat asiatiskt land?) på den.

Detta kan förstås vara en ren tillfällighet, jag bara noterade det. Man kan ju undra hur det står till där uppe när man börjar göra sådana här observationer... :rolleyes:
Från början (vet inte hur det är nu) så fanns den första blåa 10,8an i 2 versioner, vanlig med 1 batteri, ingen tygväska och utan hölster, samt hantverkarversionen med tygväska, dubbla batterier och hölster.
 
Daniel_N skrev:
Från början (vet inte hur det är nu) så fanns den första blåa 10,8an i 2 versioner, vanlig med 1 batteri, ingen tygväska och utan hölster, samt hantverkarversionen med tygväska, dubbla batterier och hölster.
Då finns det tre versioner ;) Jag har nämligen väska, inget hölster och två batterier. Vill också minnas att det kom med ett, eller ett par, borr med bitsfäste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.